Slider

Matkavuosi 2021 - lumilomia, ruskaa, risteilyitä ja juhlavuoden matkoja

perjantai 31. joulukuuta 2021

Vuosi 2021 on mennyt jotenkin ihmeellisesti ohi. Se on aivan kuin kietoutunut mielessäni vuoteen 2020. Kenties siksi, että en voi käsittää, että olemme eläneet koronaa jo pian kaksi vuotta. Aivoni eivät siis ymmärrä, että kyllä, tässä tosiaan mentiin taas yksi vuosi eteenpäin.

Toisaalta vuotta 2021 ei omalta osaltani ole värittänyt korona juuri lainkaan. Ehkä ilman virusta olisin matkustanut enemmän ulkomailla, ehkä en. Intohimoihin kun on matkailun lisäksi tullut yhä enenevässä määrin myös tanssi. Voitteko kuvitella, että olen joidenkin matkojen kohdalla pohtinut, lähteäkö vai eikö, sillä tanssitunteja saattaisi jäädä välistä! Enpä olisi itsekään uskonut muutama vuosi sitten vielä joskus sanovani näin. Tai toisaalta, olisin ehkä uskonut sittenkin. Uskon nimittäin kaikkein eniten siihen, että kun elämä heittää eteen jotain uskomattoman upeaa, on siihen tartuttava. Tämä vuosi onkin heittänyt eteeni - kyllä, paljon lokaa - mutta myös todella paljon tätä uskomatonta upeutta.

Mutta mennäänpä niihin tämän vuoden matkoihin.

Millainen oli matkavuoteni 2021?

Kuten aina, myös nyt minun piti selata blogiani taaksepäin muistaakseni kaikki matkat, jotka olen tämän vuoden aikana tehnyt. Tässä onkin yksi alkuperäisistä syistä, miksi olen ylipäätään alkanut kirjoittaa blogia.

Ja hitsi vieköön. Minähän olen ollut vaikka missä ihanissa paikoissa ja kokenut vaikka mitä ihanaa!

Alkuvuodesta en elätellyt vielä toiveita siitä, että tämän vuoden aikana pääsisin ulkomaille, mutta niinhän siinä kävi, että sellainenkin mahdollisuus tuli vastaan, ja tartuin tarjoukseen.

Vuotta 2021 on kuitenkin kaikkein eniten leimannut suuri juhlavuosi. Täytin nimittäin 40, ja koska yksiä suuria juhlia ei ollut mahdollista järjestää, juhlistin vuotta useaan otteeseen aina huhtikuulta syyskuulle asti. Ja kyllä kannatti.

Tässä vielä koottuna kaikki vuoden 2021 matkani.

1. Vuoden aloitus Holiday Club Saariselällä

Tammikuussa korkkasimme matkavuoden Saariselällä tyttäreni, ystäväni ja hänen tyttärensä kanssa. Olemme aiemminkin matkanneet tällä porukalla - niin ystäväni kanssa kahdestaan kuin niin, että molempien tyttäret on matkassa mukana. Aktiivisuustaso on aina taattu, ja Saariselällä kävimme hiihtämässä tyttäret ahkioissa, uimassa Holiday Club Saariselän kylpylässä ja Suomen pisimmässä pulkkamäessä.

Saariselkä oli aivan ihana lumilomakohde, ja tulen ehdottomasti palaamaan sinne uudelleenkin. Täältä löytyy kirjoitukset Saariselän matkastamme:

2. Keväthangilla Holiday Club Sallassa

Tämän vuoden toisen lumiloman vietin Sallassa, Holiday Clubin lomamökissä aivan Sallan hiihtokeskuksen rinteen kupeessa. Kävin hiihtämässä, Holiday Club Sallan kylpylässä, katsomassa poroja ja vuokrasin ihkaensimmäistä kertaa sähköavusteisen fatbiken, ja olipa niin hurjan kivaa, että hihkuin menemään metsäpolulla suureen ääneen.

Saariselän ja Sallan lumilomat olivat osa vuoden mittaista Holiday Club lomatestaajan -pestiäni.

Täältä löydät kirjoitukset Sallasta:

Matkalla Sallaan pysähdyin yhdessä Suomen erikoisista majoituksista, Hotel Golden Domessa. Siitä pääset lukemaan lisää täältä:

3. Ensimmäiset 4-kymmpisjuhlat Calliolassa

Kuten jo kerroin, aloitin 4-kymppisjuhlavuoteni jo huhtikuussa ja järjestin Calliolan kanssa juhlat ystävilleni. Calliola tuli täydelliseen aikaan eristäytyneen kevään jälkeen. Saimme omalla porukalla ulkoilla, syödä hyvin, saunoa, juoruilla ja nauraa. Kokeilimmepa myös jousiammuntaa.

Calliolasta pääset lukemaan lisää kirjoituksestani täältä:

Calliola sijaitsee Raaseporin linnan vieressä, ja samalla matkalla pääsimmekin tutustumaan Raaseporin linnaan upealla, elämyksellisellä ohjatulla kierroksella.

4. Varsinainen juhlapäivä Särkänniemessä

Varsinaisen 4-vuotisjuhlapäivän vietimme tyttäreni, siskoni ja hänen lasten, ystäväni ja hänen tyttären sekä siskoni ystävän ja hänen lapsen kanssa Särkänniemessä. Myös tämä päivä oli todella onnistunut. Isolla porukalla kuljimme välillä samaa tahtia, välillä kaikki eri puolilla puistoa.

Pyöreää juhlavuotta viettivät minun ohellani Särkänniemen laite Tornado kuin myös Näsinneula.

Särkänniemestä pääset lukemaan enemmän täältä:

5. Herkuttelemassa Päivä Maarianhaminassa -risteilyllä

Kesäkuun lopulla osallistuimme tyttären kanssa Silja Line Suomen ja Visit Ålandin järjestämälle Päivä Ahvenanmaalla -risteilylle. Edellisenä kesänä vastaavalla risteilyllä jäimme päiväksi Maarianhaminaan, joten tällä kertaa halusimme tutustua muuhunkin Ahvenanmaan tarjontaan.

Reissu näytti sen, että Ahvenanmaalle täytyy ehdottomasti palata uudelleenkin, toivottavasti hieman pidemmäksi aikaa. Me vietimme päivän Smakbyn herkkukeskittymässä, mutta matkalla sinne saimme kuulla valtavan määrän vaihtoehtoja, mitä Ahvenanmaalla voisi tehdä.

Smakbynstä ja muusta reissustamme pääset lukemaan lisää täältä:

6. Jalkapallomatka Poriin

Heinäkuun alussa teimme tyttäreni, vanhempieni, siskoni ja hänen poikiensa kanssa matkan Poriin. Siskoni yksi pojista pelaa jalkapalloa ja hän osallistui PoriCupiin. Lähdimme sitten kaikki muutkin mukaan matkaan. Yövyimme villassa Kokemäenjoen rannalla ja kiersimme Porin lapsiperhekohteita.

Porista pääset lukemaan lisää täältä:

7. Yllätysjuhlat Kalajoen hiekoilla

40-vuotisjuhlavuosi jatkui elokuun alussa, kun siskoni, serkkuni ja ystäväni veivät minut yllätyskohteeseen, Kalajoelle, juhlistamaan pyöreitä vuosiani. En siis itse tiennyt yhtään, mikä matkakohde on. Minulle annettiin vain lista mukaan pakattavista vaatteista.

Taas kerran meillä oli aivan hurjan ihana viikonloppu. Lisää Kalajoesta ja aktiviteeteistamme pääset lukemaan täältä:

8. Muumiaiheisella seikkailujunalla Naantalin Muumimaailmaan

Elokuussa pääsimme mukaan pilottimatkalle, kun Muumiaiheinen museojuna vei meidät päiväksi Naantalin Muumimaailmaan. Vanha juna oli jo elämys itsessään, ja Muumimaailma oli hieno. Vaikka päivä oli sateinen, ei se meitä haitannut. Meillä oli sadevaatteet päällä ja paljon tilaa seikkailla Muumimaailmassa.

Lisää seikkailujunasta ja Muumimaailmasta pääset lukemaan täältä:

9. Yhteisjuhlat Rukan ruskaretkellä

4-kymppisjuhlavuoden päätimme neljän ystäväni kanssa ruska-aikaan Rukalla. Vietimme Rukalla muutaman yön, ja aktiviteetteina meillä oli patikointi ja pyöräily. Toki muistimme rentoutua keskustellen, saunoen ja syöden.

10. Vuoden ainoa ulkomaanmatka Välimeren risteilyllä

Vuoden ainoa ulkomaanmatka meillä oli Välimeren risteily. Olen suurempaakin suurempi risteilyfani, ja tämä Välimeren risteily oli aivan ihana! Matkasimme maailman suurimmalla risteilijällä, Royal Caribbeanin Harmony of the Seas -laivalla, ja emme lopulta poistuneet laivasta kertaakaan koko viikon aikana. Näillä suurilla risteilijöillä ei tosiaan aika ehdi viikossa käydä pitkäksi. Päin vastoin, olisimme voineet heittämällä jatkaa risteilemistä vielä viikon jos toisenkin.

Risteilystämme voit lukea lisää täältä:

Risteilylle lähtiessämme saavuimme Barcelonaan päivää aiemmin, ja majoituimme Barcelonassa Sleep and Fly -lentokenttähotellissa. Hotellista pääset lukemaan lisää täältä:

11. Uusi Holiday Clubin hotelli sporttimatkaajan paratiisissa Vierumäellä

Marraskuun matkana oli Vierumäki. Tämä ihana sporttimatkaajan paratiisi, minkä olen jotenkin jättänyt huomiotta kokonaan. Voin luvata, etten jätä enää jatkossa, vaan palaan Vierumäelle takuulla lomailemaan toistekin.

Vierumäestä ja sinne viime kesänä valmistuneesta Holiday Club Vierumäki -hotellista pääset lukemaan lisää täältä:

12. Pikkujouluristeily Silja Europalla - sviitissä

Matkavuoden 2021 kruunasi pikkujouluristeily Silja Europalla, ja risteilyn kruunasi hulppeaakin hulppeampi sviitti. En todella tiennyt näiden Tallinnan laivojen pitävän sisällään näin upeita sviittejä. Risteily oli muutenkin onnistunut, kun lähes tyhjässä laivassa nautimme jouluruuasta, hemmottelimme itseämme laivan kauneushoitolassa ja kylpylässä, sekä tietenkin vietimme aikaa laivan leikkihuoneessa.

Lisää risteilystä ja Silja Europan tarjonnasta voit lukea täältä:

Vuoden varsinaisesti viimeisen matkan teimme kuitenkin Jyväskylään, missä parhaillaan vietämme vanhempieni luona joululomaa, ja myös uuden vuoden vastaanotamme täällä.

Näiden matkojen lisäksi olen ehtinyt olla muutenkin aktiivinen, ja kävin mm. Nuuksiossa jääkiipeilemässä, joogaamassa vuohien kanssa, Helsingin saariston pizzaristeilyllä, ohjatulla sieniretkellä.

Oliko sinulla hyvä matkavuosi 2021?