Slider

6 x Tallinna lasten kanssa talvella tai sadesäällä

sunnuntai 31. maaliskuuta 2024

Kaupallinen yhteistyö: Visit Estonia

Tallinna lasten kanssa on todella helppo ja aina yhtä ihana matkakohde. Vuodenajalla tai säällä ei ole väliä, sillä Tallinnassa lasten kanssa riittää tekemistä myös talvella ja sateella. 

Me testasimme kuusi eri aktiviteettia, jotka kaikki sopivat kohteiksi lasten kanssa niin talviaikaan kuin sadesäälläkin.

Oletko sinä ollut jossain näistä? Tai mikä olisi sinun suosikkisi?

Super SkyPark

Kuusi kohdetta ja aktiviteettia Tallinnassa lasten kanssa talvella tai sadesäällä

Naisten kesken Tallinnassa - tyylillä ja vastuullisesti tietenkin

perjantai 29. marraskuuta 2019

Koitimme löytää ystävieni – yhteensä viiden naisen – kesken yhteistä aikaa viikonloppulomalle Tallinnaan. Niin vain kävi, että kaikkien loppuvuosi oli niin täysi, että vaikka olimme liikkeellä jo alkusyksystä, löysimme tasan yhden mahdollisen päivän yhteiselle matkalle.

Näin syntyi idea Pannukakkujen päiväkänneistä Tallinnassa.



Ja hei, kukapa sitä koko viikonloppua edes kaipaa, kun Tallinna on niin lähellä!

Vastuullisesti ja kohtuudella - ihan kaikessa 


Kun puhun otsikossa vastuullisuudesta, viittaan toki siihen, että nautimme alkoholimme vastuullisesti. Tai kuten ystäväni mies oli tokaissut, että meidän kännit tarkoittavat kuitenkin kolmea sivistynyttä lasillista viiniä - ja niin se melkeinpä tarkoittikin. Joskin vastuullisuudella viittaan myös siihen, että matkasimme Tallinnaan tämän hetken vastuullisimmalla laivalla, eli Tallink Siljan Mega Starilla. Emme halua kuormittaa ympäristöä päiväkänneillämme yhtään sen enempää kuin mitä on pakko, ja onneksi myös laivaliikenne ottaa askelia vastuullisempaan suuntaan.

Päiväretki Tallinnan Fotografiskaan

torstai 5. syyskuuta 2019

Yhteistyössä: Tallink Silja

Tallinnan uusi Fotografiska on ollut esillä siitä lähtien, kun se alkukesästä avattiin. Niin monen olen nähnyt ja kuullut saapuvan sieltä ihastellen. Oli täysin selvää jo kesällä, että minäkin halusin Fotografiskaan. Ja kuten varmaan jo tiedät, jos saan jonkin matkaidean, toteutan sen. Tallinnan Fotografiskassa käynti jos jokin onkin äärimmäisen helppoa toteuttaa vaikka ihan päiväseltään.

Tallinna on oikeasti tosi lähellä, ja tässä minäkin nyt olen hehkuttamassa Fotografiskaa!



Tallink Siljan lähdöissä on varaa valita


Vertailin eri laivayhtiöiden lähtöjä Tallinnaan, ja ylivoimaiseksi voittajaksi osoittautui Tallink Silja tiheällä vuorovälillään. Muilla yhtiöillä olisi pitänyt sekä lähteä aamuvarhaisella että palata iltamyöhäisellä, tai vaihtoehtoisesti olla yötä Tallinnassa. Se taas olisi vienyt tällaiselta kevyeltä museoretkeltä pohjan. Pystyn kyllä helposti heräämään aikaisin, mutta en halua valvoa yömyöhään varsinkaan silloin, kun seuraavana aamuna tulee herätä töihin. Ja toisaalta yönylireissuun ei tällä erää ollut mahdollisuutta. Ei ainakaan sunnuntaina.

Ristorante Flavore - Uusi italialainen ravintola Tallinnassa - heinäkuun perjantaisin tarjolla ilmaisia tapaksia ja viiniä!

keskiviikko 26. kesäkuuta 2019

Yhteistyössä: Tallink Silja

Olen matkannut monen monta kertaa Tallinnaan syömään. Olen toki tehnyt matkoilla yleensä (en aina) muutakin, mutta pääasiallinen matkojen tarkoitus on usein ollut hyvien, uusien ravintoloiden testaaminen. Tämän kuun alussa pääsin ensimmäistä kertaa ikinä testaamaan uutta tallinnalaista ravintolaa, joka ei ole vielä edes avannut yleisölle oviaan. Wau!



Ravintola Flavore on Tallink Siljan uusin ravintola ja se avautui yleisölle juhannukseksi. Flavore sijaitsee Tallink Spa and Conference -hotellin vieressä osoitteessa Sadama 7. Ruokailimme ravintola Flavoressa parinkymmenen muun bloggaajan ja toimittajan kanssa kylpylämatkan yhteydessä. Odotukseni ravintolaa kohtaan eivät olleet selkeästi riittävän suuret, sillä ne ylittyivät moninkertaisesti. Sekä ravintolan sisustus, konsepti, menukokonaisuus sekä ruuan laatu ja maku olivat mieletön kokonaisuus. Tätä ravintolaa suosittelen täydestä sydämestäni!

Helppo kylpyläloma Tallinnassa

tiistai 11. kesäkuuta 2019

Yhteistyössä Tallink Silja*

Olen jo vuosikausia halunnut kylpylälomalle Tallinnaan. En vain ole oikein saanut aikaiseksi ottaa selville, mikä kylpylä olisi hyvä, minne pääsisi kätevästi ilman pitkiä välimatkoja, bussimatkoja saati auton raahaamista laivaan ja Viroon asti. Voi, kun olisin aiemmin keksinyt Tallink Spa and Conference -hotellin. Olisin takuulla ollut Tallinnan kylpylälomalla jo useita kertoja.



Toisaalta, tämä 12 vuotta sitten rakennettu kylpylähotelli ei ihan aina ole ollut tämänhetkisessä kuosissaan. Tätä ollaan nimittäin vasta uudistamassa. Mutta toisaalta, ehkä 12 vuotta sitten alkuperäinen design on voinut myös minusta olla hieno. Kuka tietää. No, se jää arvailujen varaan, mutta sen tiedän, että parhaillaan uudistumassa oleva, ja osittain jo uudistunut Tallink Spa and Conference -hotelli on juuri nyt hyvä ja mikä parasta, todella kätevä juurikin laivalla Helsingistä saapuvalle matkaajalle.

Tallinna lasten kanssa - näitä en tiennyt Tallinnassa olevankaan

sunnuntai 29. heinäkuuta 2018

Luulin jo Eckerö Linelta saamani lahjakortin valuvan täysin hukkaan, kunnes huomasin viimeisen käyttöpäivän olevan kesäkuinen lauantai. Päivälle ei ollut mitään suunnitelmia ja kesälomakin alkoi juuri samaisena päivänä. Pirautin ystävälleni muutama päivä ennen ajankohtaa, olisiko hänellä ja hänen 2-vuotiaalla tyttärellään tekemistä tuolle päivälle. Ei ollut, ja näin pääsimme viettämään aurinkoisen kesäpäivän Tallinnassa naisten ja tyttöjen kesken.



Aloitimme aikaisen aamun laivan buffa-aamiaisella. Näin ei tarvinnut kiirehtiä kotona puurojen sun muiden kanssa. Sen kun puimme päälle ja lähdimme satamaan. Myös muilla oli sama suunnitelma, mutta koska marssimme ensi töiksemme ravintolaan, pääsimme suoraan pöytään. Loppuajan kulutimme hytissä. Kyllä! Lahjakorttiin kuului hytti!! Ja perillä olimme kuin vilauksessa.

Kolme ravintolavinkkiä Tallinnaan

sunnuntai 28. toukokuuta 2017

Tallinna on mieletön ravintolakaupunki. Siellä saa erinomaisia makuelämyksiä tyylillä sisustetuissa ravintoloissa pienellä rahalla. Me olemme käyneet Tallinnassa viimeisen puolen vuoden aikana kolme kertaa ja tässä niistä parhaimmat ravintolakokemuksemme. Näitä kaikkia kolmea ravintolaa voin suositella muillekin.

Tai Boh - aasialaisia makuelämyksiä upean sisustuksen ympäröimänä


Tai Boh-ravintolaan päädyimme, koska olimme liian myöhään liikkeellä, emmekä saaneet pöytää mistään muutalta. Työkaverini suositus kokeilla ravintolaa osui täysin oikeaan paikkaan. Myös Tai Bohin nettisivujen varausjärjestelmä näytti täyttä, mutta saimme onneksi pöydän varattua sähköpostitse. Ruoka oli hyvää, kaunista ja yllätyksellistä. Ravintolan sisustus on mieletön ja hintataso oli käsittämättömän edullinen. Seitsemän ruokalajin maistelumenu maksaa 50 € ja hinta on kahdelta(!)








Restoran Pegasus - sisarravintola Rataskaevu 16:ta parempi valinta


Yritimme saada pöytävarauksen Tripadvisorin kärkisijalla jatkuvasti komeilevaan Rataskaevu 16 -ravintolaan. Ravintola on niin pitkälle varattuna, että saimme sinne varauksen vain lounasaikaan. Pöytävarauksen illalliselle teimme Rataskaevu 16:n sisarravintola Pegasukseen. Hyvä niin, lounas Rataskaevu 16:ssa oli ok, mutta ei hehkutuksen arvoinen. Mieheni liha oli liian kypsää, minun ruokani liian suolaista, mieheni ruuassa ei ollut suolaa juuri lainkaan. Kärkisijalta odotimme täydellistä.

Pegasus taas oli erinomainen, sisartaan huomattavasti parempi. Sisustus oli molemmissa hieno, mutta toisistaan hyvin erilaiset. Palvelu oli Pegasuksessa parempaa. Rataskaevu 16:n palvelu oli niin järjestelmällistä ja yliorganisoitua, ettei siihen jäänyt mitään henkilökohtaisen ja persoonallisen ripettäkään. Hyvää palvelua siis, mutta jos palvelu voi olla liian täydellistä, niin Rataskaevu 16:ssa se oli juuri sitä.





Rataskaevu 16 - kaikesta huolimatta suosittelun arvoinen


Vaikka Pegasus olikin parempi kuin Rataskaevu 16, ei tätä Tripadvisorin ykkössijan haltijaa voi mitenkään jättää suosittelematta. Kun odottaa täydellisyyttä, niin pienetkin virheet kostautuvat ravintolan tappioksi. Ja kun ravintola on liian suosittu ja jatkuvasti täyteen buukattu, on järjestelmällisyys palvelussa välttämätöntä, jotta kaikkia saadaan palveltua ajallaan ja seuraavat asiakkaat istutettua edellisen seurueen jäljiltä siivottuun pöytään.

Rataskaevun plussana on myös ravintolan leikkipaikka. Jotenkin on ihanaa, että Tallinnassa myös tämän tason ravintoloista löytyy puuhaa perheen pienimmille.







Mikä on sinun suosikkiravintolasi Tallinnassa?


Lue myös:




Pysy matkassa mukana:

Shoppailemassa Telliskiven alueella Tallinnassa

sunnuntai 9. huhtikuuta 2017

Tallinnassa on paljon ostoskeskuksia ja kauppoja shoppailuun. Sellaiseen perinteiseen shoppailuun, kun mennään kaupasta toiseen ja etsitään iltakenkiä tai kevättakkia. Sitten on Kalamaja, joka on täydellinen paikka fiilistelyshoppailuun. Siihen, kun ei tarvitse mitään, eikä välttämättä edes aio ostaa mitään. Kunhan pyörii, hypistelee ja fiilistelee. Ja tekee jonkun ihanan heräteostoksen.

Meidän parin viikon takaisella naisten Tallinnan matkalla oli lauantaina aikaa juurikin tälle fiilistelyshoppailulle. Kukaan ei tarvinnut mitään, mutta halusimme pyörimään kaupoille. Niinpä otimme taksin ja pyysimme sitä ajamaan suoraan osoitteeseen Telliskivi 60, jonka ympäriltä löytyy muutaman rakennuksen verran putiikkeja, outlet-myymälöitä, kahviloita ja ravintoloita.



Telliskivi 60 pieniä putiikkeja pullollaan


Aloitimme putiikeista ja hypistelystä. Minun hypistelyn kohteenani oli ihania mekkoja, t-paita, johon voi piirtää liidulla (!) ja koruja. En sortunut mekkoihin, vieläkin harmittelen, etten tuonut miehelle tuliaisiksi liidulla piirrettävää t-paitaa (se oli oikeasti hauska), ja koruja en ostanut, koska olisin niille kuitenkin allerginen (jollei niistä löytyisi nikkeliä, niin vähintäänkin koruliima tekisi niistä käyttökelvottomia). Näissä putiikeissa päädyin vain fiilistelemään.



Lastenvaatteet ja lelukaupat Tellisiven alueella


Kadun toiselta puolelta löysimme aivan ihanan Dadamoran. Lastenvaateliikkeen, jonka vaatteet on valmistettu Virossa tehdystä kankaasta, painettu Virossa ja ommeltu Virossa. Kankaat näyttivät pääosin olevan lisäksi luomupuuvillaa. Ja voi niin kauniita!

Täällä sorruin. Ostin pienelle 2-vuotisjuhliaan juhlivalle neidillemme synttärirusetin ja paidan, joka menee tällä hetkellä tunikasta, ja ehkä vuoden päästä sitten paidasta.



Löysimme Telliskivi 60:n takaa myös toisen lasten liikkeen, Nonan. Siellä myytiin laajemmin eri merkkien lastenvaatteita ja myös leluja.



Kirpputori


Ainakin lauantaisin Telliskiven alueella on myös kirpputori. Nyt se löytyi, kun kävelimme Pudel Baarin ohi ja menimme sisään hienon kissaseinän jälkeisestä ovesta. Lämpimämmällä kesäsäällä kirpputori on ilmeisesti ulkona, kissaseinän ja Pudel Baarin välisellä aukiolla. Ostamista tai hypisteltävää ei juuri tällä erää löytynyt, joskin olen muutenkin todella huono kirppariostostelija. En osaa tehdä niitä hienoja löytöjä, mitä jotkut kantavat kirppareilta yhtenään. En vain osaa.



Lounas F-Hoonessa


Shoppailujen jälkeen istahdimme F-Hooneelle lounaalle. Tuomioni oli tälläkin kertaa sama. Tunnelma on ihana, mutta ruoka ei kovinkaan hyvää. Silti paikka oli uusintavisiitin arvoinen.




Onko sinulla hyviä shoppailuvinkkejä Tallinnaan?

Pysy matkassa mukana:

Haloo Tallinna!

sunnuntai 26. maaliskuuta 2017

Nyt väsyttää. 


Hyvällä tavalla. Palasimme eilen illalla Tallinnasta. Olimme matkassa kolmen ystäväni kanssa Haloo Helsingin paluukeikalla. Täytyy tosin myöntää, ettei minua varsinaisesti kiinnostanut Haloo Helsinki. Muut olivat ehkä matkassa Haloo Helsingin, minä hyvän seuran ja matkan takia :) Minä en edes erota, mikä biisi on Haloo Helsingin, mikä Anna Puun, mikä Chisun. Kaikki ne kuulostavat samalta, ja kaikkia niitä luulin Haloo Helsingiksi ennen keikkaa. Oletin myös fiilisteleväni tulevaa Tallinnan matkaa kunkin näistä tahdissa. Pääsinpä fiilistelemään matkaa kolminkertaisen määrän :D

Vaikka ennakkoon hieman pelkäsin, tuntisinko yhtään kappaletta, niin siitä ei ollut huolta. Olimme Saku Arenalla niin viime tipassa, että emme pysähtyneet edes baariin. Ajattelin mielessäni, että voin mennä hakemaan meille juomat siinä vaiheessa, kun tulee ensimmäinen kappale, jota en tunnista. Voi pojat, siihen meni kauan. Voikin siis olla, että suurin osa ennakkoon fiilistelemistäni biiseistä on ollut Haloo Helsingin. Tunnettuja kappaleita oli aivan valtaisa määrä. Minustahan taisi tulla melkein fani.



Seuraavalla kerralla businekseen mennen tullen


Matkasimme Tallinnaan tyylillä tietenkin, Tallink Starin kyydillä. Uutta Tallink Siljan Megastaria emme päässeet aikatauluvalintojemme vuoksi näkemään, mutta sentään lähdimme matkaan Länsisataman uudesta, vasta pari viikkoa sitten avatusta terminaalista. Menimme terminaaliin hyvissä ajoin sekä sen vuoksi, että näkisimme hienon terminaalin, mutta myös sen takia, että saisimme laivasta varmuudella istumapaikat. Istumapaikkojen lisäksi olisi pitänyt varata paikka Tallink Starin Pub Seaportin baarijonosta jo ennen sen aukeamista. Kesti nimittäin puoisen tuntia, ennen kuin jonoon astumisen jälkeen minulla oli kuohuviini ja neljä lasia (tai noh, muovimukia) kädessäni.



Paluumatkalla meillä ei ollut kiirettä laivaan, sillä Tallink Silja ylensi meidät blogiyhteistyönä business-luokkaan. On se vaan niin ihanaa ja rentouttavaa, kun sitä omasta paikasta ei tarvitse kilpailla satojen muiden matkustajien kanssa. Meidän oma pieni baarimmekin oli aivan tyhjillään, sen kun käveli limu-, viini- ja oluthanojen luo ja painoi nappia, ruokapöydän notkuessa erilaisista herkuista. Näin olisi kelvannut matkustaa myös Tallinnaan päin. Ensi kerralla matkaa varatessamme muistamme paremmin.



Onneksi emme palanneet illan viimeisellä lautalla


Onneksi me jäimme Tallinnaan yöksi. Kuten moni on varmaan uutisoinneistakin lukenut - tai ollut toteamassa paikan päällä - oli taksijono Saku Arenalta pois useamman sadan metrin mittainen. Ilmeisesti kukaan ei ole myöhästynyt illan viimeisestä lautasta, mutta voin kuvitella, että epätoivo on saattanut iskeä kesken jonotuksen. Uutisoinneista poiketen Tallinnassa ei ollut tuolloin hyytävä pakkassää, vaan miellyttävän leuto keväinen yö. Me emme silti jaksaneet olla kuuliaisia jonottajia, vaan pysäytimme taksin päätien varrelta, ennen kuin se ehti kääntyä Saku Arenalle ja taksijonolle päin. Näin maksoimme Tallinnaan nähden ryöstöhinnan, 20 euroa 7 kilometrin matkalta, eli noin kolme euroa per pää liikaa. Voin kertoa, että ei tunnu siltä, että taksikuski olisi tehnyt meitä kohtaan suurta vääryyttä. Olisihan meillä ollut vaihtoehtona palata parinsataametrisen taksijonon perälle ja jotkut toiset olisivat saaneet tämän ylihinnoitellun taksin.

Paluu salakapakkaan


Saku Arenalta huristelimme suorinta tietä Dissident Cocktails and Curiosity -salakapakkaan. Kollegani kanssa pohdimme ennen matkaa, kuinka olisikaan ollut hauska huijata ystäviäni kertomalla ennakkoon vain, että paikalla pitäisi olla joku cocktailbaari, ja esittää taksin lähdettyä, ettei sitä oikein taidakaan löytyä. Esittämiseen ei olisi ollut aihetta, sillä paikasta tietämättömän taksin kanssa salakapakkaan oli tälläkin kertaa yhtä hankalaa löytää. Yksi ystävistäni sanoikin kapakan olleen niin salainen, että häneltä olisi usko loppunut, jollen minä olisi käynyt siellä aiemmin. Onneksi on Google Maps ja minulla hyvä näkömuisti. Niinpä taas kerran keskellä suljettuja autokorjaamoita ovet aukenivat cocktailtaivaaseen.

Kiitos naiset seurasta. Oli ihanaa!


Yhteistyössä: Tallink Silja

Pysy matkassa mukana:


Shhh! Salakapakassa Tallinnassa

keskiviikko 8. maaliskuuta 2017

Viime syksynä menimme mieheni kanssa Tallinnaan. Sain kollegaltani listan Tallinnan parhaimpia cocktailbaareja. Yksi niistä oli salakapakka, Dissident Cocktails and Curiosity, joka sijaitsee hieman Tallinnan keskustan ulkopuolella. Otimme taksin alle ja lähdimme mielenkiinnosta katsomaan, mikä salakapakka siellä oikein olisi. Saavuimme osoitteeseen perjantaina noin kymmenen aikaan illalla. Oli pimeää, missään ei ollut ketään. Ympärillä oli vain suljettuja autokorjaamoita. Pyysimme taksikuskia kiertämään paikkaa, josko löytäisimme baarin. Ei mitään. Taksikuski hermostui. Jäämmekö? Emmekö jää? Puhelimen akku oli lopussa. Ei ollut vaihtoehtoa kuin ajella samalla taksilla takaisin keskustaan.

Lähetin seuraavana päivänä cocktailbaarille viestin heidän Facebook-sivujensa kautta. Sain saman tien vastauksen. Ei heitä löydäkään. Cocktailbaari on ihan oikeasti salakapakka, ja perille löytää vain soittamalla heille saavuttuaan oikeaan osoitteeseen. Heillä on tämän lisäksi vain 22 asiakaspaikkaa, joten pöytävaraus ennakkoon olisi lähes välttämätön.

Meillä oli vielä lauantai-ilta aikaa, mutta silloin heillä oli yksityistilaisuus. Salakapakka jäi meiltä näkemättä. Pahus.

Uusi yritys helmikuussa


Pari viikkoa sitten saimme uuden mahdollisuuden, kun matkasimme uudelleen Tallinnaan viikonlopuksi ilman lasta. Tällä kertaa en antaisi tilaisuuden livetä käsistä, ja tein pöytävarauksen puolitoista viikkoa ennen matkaa. Meitä onnisti, paikka olisi auki ja meille varattuna paikat.

Taksi kaartoi jälleen kerran tälle pimeälle, suljettujen autokorjaamoiden alueelle. Taksikusi ei uskonut, että paikassa olisi baari. Hän jopa pysäytti ohi kulkevan miehen, joka vahvisti taksikuskin epäilyä. Ei täällä mitään baaria ole.

Kaivoin puhelimen ja soitin. Ei kauaakaan, kun ovi aukesi ja meitä huidottiin käymään sisään.



Kuin pala Karibiaa keskellä talvista Tallinnaa


Meitä tervehdittiin ilolla ja samassa saimme kyselyt, miten ihmeessä olimme löytäneet heidät. Montaa suomalaista heidän baarissaan ei ole vielä käynyt.

Astuimme varaston ovesta sisään, sitten toisesta ovesta. Eteemme avautui uskomattoman kodikas baari. Juuri näitä wau-elämyksiä etsin matkoilta. Seinät oli maalattu turkoosiksi, ikkunat peitetty asiaankuuluvasti. Toisella seinustalla oli pitkä penkki ja kaksi matalaa pöytää, keskellä tilaa suuri pöytä. Seiniä koristi hyllyt täynnä maailman laadukkaimpia alkoholijuomia. Työsilmälasit päässä bongasin rivistöstä Havana Clubin rommit, Absolutit ja Malibun. Beefeateria ja Jamesonia.

Suuren pöydän äärellä oli baarijakkaroita. Sama pöytä toimi baaritiskinä. Saimme kuulla, että osa asiakkaista tulee paikalle vain, jos suuren pöydän äärellä on tilaa. Eikä ihmekään. Minustakin on ihanaa seurata ammattilaisbaarimikkojen toimintaa, kenties samalla osallistua muiden asiakkaiden keskusteluun. Tuossa miljöössä se olisi kovin luontevaa.



Me, omaa tilaa rakastavina suomalaisina, paikan ensikertalaisina, kävimme istumaan seinustan pitkälle penkille ja aloimme lukea seinään kirjoitettua listaa cocktaileista. Nimet eivät kertoneet meille mitään. Meitä ovelle vastaan tullut baarin omistaja istuutui pöytäämme ja kertoi cocktail-listan olevan heidän tämän hetken cocktailinsa, mutta tekisivät myös muuta, jollei mikään niistä osuisi omaan makumaailmaamme.

Valitsimme listalta Havana Clubin rommia, Malibua, porkkanamehua ja inkivääriä (ehkä jotain muutakin?) sisältävät cocktailit. Kuulosti erikoiselta, mutta kuten yksi seurueestamme sanoi, hän voisi niin kuvitella juuri sillä hetkellä olevansa Karibialla palmun alla nauttimassa juomaa. Niin pystyin minäkin. Makuyhdistelmä oli yllättävä, mutta tasapainossa ja niin herkullinen. Täydellistä.

Ystäviemme piti lähteä laivaan, me jäimme vielä mieheni kanssa nauttimaan toiset cocktailit. Meille tarjottiin vielä kolmannetkin. Ne kolmannet olivat baarin erikoisuus, jossa pienessä kookoskupissa tarjoiltiin tequila ja shottilasissa mausteinen, alkoholiton shotti. Tämäkin oli erinomainen. Niin tosin kai kaikki silloin, kun raaka-aineet on laadukkaita ja tekijänä tämän tason ammattilaisia.



Täydellinen ravintolakokemus


Tässä ravintolakokemus, jossa kaikki on täydellistä. Ensin täytyy nähdä pieni vaiva, ehkä hieman jännittääkin. Mikä meitä odottaa? Sitten eteen avautuu ympäristöönsä nähden jotain täysin erilaista, mielettömän hienoa. Tähän kun vielä yhdistetään lämminhenkinen tunnelma, ammattitaitoinen henkilökunta, laadukkaat raaka-aineet ja erinomaiset cocktailit. Mitä muuta cocktailbaarilta voisi enää toivoa?

Tänne on päästävä uudelleen!



PS. En ottanut paljon kuvia, sillä haluan kokemuksen olevan muille yhtä hieno kuin mitä se meille oli. Jos haluat nähdä, miltä baarissa näyttää, mene käymään!

PPS. Jos haluat käydä baarin nykyisessä sijainnissa, kannattaa pitää kiirettä. Paikan naapurissa oleva vankila siirretään ja koko alue suunnitellaan pistettävän maan tasalle. Muutto tai kenties koko baarin sulkeminen uhkaa mahdollisesti jo tämän kevään jälkeen.

Pysy mukana matkassa:

Taas Talliinnaan - kahdesti

keskiviikko 22. helmikuuta 2017

Juuri kirjoittelin siitä erikoisesta tilanteesta, kun pääsimme lähtemään mieheni kanssa kahdestaan Tallinnaan viime syksynä. Nyt meille tarjoitui täysin sama tilaisuus, kun mumma saapuu meille lapsenvahdiksi jo tänä viikonloppuna. Vietimmekin mieheni kanssa ystävänpäivän illan nauttien lasilliset viiniä ja koluten Momondon "vie minut minne tahansa" -lentohakua (on muuten aika kätevä), Lentodiilit -Facebook-sivua, Norwegianin ystävänpäivätarjouksia ja eri laivayhtiöiden Tallinnan hotellipaketteja.

Lyhyen varoitusajan vuoksi kohteeksi valikoitui uudelleen Tallinna. Toisaalta olisin halunnut johonkin toiseen lähikohteeseen, mutta lentohinnat olivat viikon varoitusajalla liian kalliita. Lautta lahden yli naapuriin oli tällä erää kätevin vaihtoehto. En yleisesti ole innoissani samaan kohteeseen matkustamisesta näin tiuhaan. Maailma kun on pullollaan toinen toistaan mielenkiintoisempia kohteita. Miksi siis tyytyä yhteen jos voi saada monta?



Nyt on kuitenkin tyytyminen yhteen ja samaan. Ei kuitenkaan pidä käsittää väärin. Tyytyminen taitaakin olla liian aliarvostava sana. Olen nimittäin innoissani Tallinnastakin. Meillä jäi viimeksi pari ravintolaa ja cocktailbaaria hampaankoloon, joten on hyvä päästä näinkin nopeaan takaisin. Ja kuten on tullut todettua aiemminkin, on Tallinna erinomainen kohde juurikin sen ravintolatarjonnan vuoksi. Pikkurhalla siellä pääsee syömään hyvinkin tasokkaisiin ravintoloihin. Viikonlopun viettäminen keskittyen hyvään ruokaan ja juomaan onkin ihan parasta. Olkootkin se sellaisessa kohteessa, jossa olemme olleet vain muutama kuukausi aiemmin.





Toisaalta naurattaa hehkuttaa Tallinnaa samalla, kun Vaihda Vapaalle -bloggaaja hehkuttaa, kuinka he pääsevät uudelleen Afrikkaan, Lähtöselvitetty -bloggaaja postailee kuvia Andaluciasta ja kuka mistäkin. Onpa tällä hetkellä myös työkavereitani ympäri maailmaa - yksi Thaimaassa, toinen Sri Lankassa. Yksi saapui juuri Japanista, toinen Los Angelesista ja Las Vegasista. Täytyy myöntää pienen matkakateuden poikasen nostavan päätään. Voi kun itselläkin olisi viikko-pari lomaa ja lennot lämpimään tai vähemmän lämpimään, mutta kauas.

Eipä nyt vain ole. Joulunajan Thaimaakin on enää muistoissa. On siis jatkettava Tallinnan hehkutusta. Ihan jo siitäkin syystä, että olenpa menossa sinne myös Haloo Helsingin paluukeikalle maaliskuussa. Jos joskus olen harmitellut, ettei Tallinnassa tule sen läheisyydestä huolimatta käytyä useammin, taidan jättää tuon harmittelun välistä ja keskittyä kevään ajan siihen kaukomatkakateuteen. Matkakateus on nimittäin aika ihanaa. Se pistää haaveilemaan sarvikuonoista safarilla, palmuista tropiikin auringossa ja pistämään omiin matkasuunnitelmiin vauhtia. Saapa se myös ajatukset hetkeksi pois arjen kiireistä.





Arjen kiireistä pääsemme pois takuuvarmasti myös Tallinnassa. Odotan jo innolla ravintoloita, joihin emme viimeksi mahtuneet, mutta joihin nyt saimme pöytävaraukset. Onpa myös salakapakasta meille korvamerkittyinä pöytä lauantaille. Se, jos joku jäi viimeksi harmittamaan. Seistä nyt keskellä ei mitään toteamassa, ettemme löydä paikkaa. SALAkapakkaa. Kas kummaa, kun sitä ei omin nokkineen löydä. Nyt löydämme :)

Kuvat ovat kaikki syksyn Tallinnan matkaltamme.

Pysy matkassa mukana:

Luksusviikonloppu Tallinnassa

sunnuntai 12. helmikuuta 2017

Lokakuun alussa meillä oli miehen kanssa niin hieno ja harvinainen tilanne, että saimme isovanhemmat meille lapsenvahdeiksi koko viikonlopun ajaksi. Itse hyppäsimme Tallink Supestarin kyytiin ja puksuttelimme Business-luokassa Tallinnaan (lue TallinkSiljan Business-luokasta aiemmasta postauksestani tästä linkistä).

Viikonlopun pääasiallinen tarkoitus oli nauttia. Nauttia kiireettömyydestä, hyvästä ruuasta ja cokctaileista. Halusimme tehdä niitä asioita, joita emme pienen lapsen kanssa voi tehdä. Niinpä tallustelimme kaupungilla, piipahdimme cocktailbaareissa (lue listani Tallinnan cocktailbaareista tästä linkistä), söimme pitkään ja hartaasti, maistelimme viinejä. Otimme rennosti.



Olen myös pitkään halunnut käydä Tallinnan Kansallisoopperassa. Puolitoistavuotiaan kanssa oopperasta ja baletista saa vain haaveilla, joten oli selvää, että tälle matkalle varaisimme liput - oli oopperan ohjelmassa mikä näytös tahansa. Ilokseni esityslistalla oli Joutsenlampi. Vaikka rakastankin oopperaa, on baletti sitäkin mieluisampi. Olimme molemmat täysin lumoutuneina esityksestä. Mieheni keskittyi nauttimaan sinfoniaorkesterin musiikista, minä taas ihastelin taidokasta ja niin sulavaa tanssia.

Liput meillä tosin meinasi jäädä saamatta. Vaikka emme olleet minkäänlaiseen sesonkiaikaan liikkeellä - kesäloma-aika oli jo kaukana takana, eikä syyslomatkaan vielä olleet alkaneet - oli näytös loppuunmyyty jo viikkoa ennen esitystä. Onneksemme saimme viimeiset paikat, kun tiedustelin paikkatilannetta Tallinnan Oopperalta sähköpostitse. Vaikka jäljellä oli koko salin kalleimmat permantopaikat, oli yhden lipun hinta silti vain 31 euroa.



Myös lauantain ravintolavarauksen kanssa olimme aivan liian myöhään liikkeellä. Aloin tehdä varausta vasta edellisenä keskiviikkona, jolloin useat ravintolat olivat jo täynnä. Saimme pöydän kollegani suosittelemasta Tai Boh -ravintolasta (senkin sähköpostitse varaamalla, vaikka nettisivujen varausjärjestelmä näytti täyttä). Ravintolaa voin hyvillä mielin suositella myös muille aasialaisesta ruuasta pitäville. Ruoka oli hyvää ja kaunista, ja paikan sisustus oli ihan mieletön. Ravintolan hintataso on myös todella edullinen. Otimme 50 euroa maksavan yllätysmenun. Oletimme maksavamme hinnan per pää, mutta iloiseksi yllätykseksi 50 euroa olikin hinta kahdelta.







Majoituimme vanhankaupungin laidalla olevaan neljän tähden Hotel L'Ermitageen. Hotellin parasta antia oli se, että saimme nukkua keskeytyksettä ja niin pitkään kuin unta vain riitti. Hotelli itsessään oli ihan perus neljän tähden hotelli. Sänky oli hyvä, tyyny oli hyvä, aamiainen oli hyvä, sijainti oli hyvä.



Kaiken kaikkiaan meillä oli ihana viikonloppu. Teki todella hyvää olla reissussa ilman lasta. Täytyy toivoa, että tämän voi ottaa tavaksi, ja saamme lapsenvahdit kylään toistekin.

Pysy matkassa mukana:

Tallinnan parhaat cocktailbaarit

sunnuntai 27. marraskuuta 2016

Tallinnassa on paljon hyviä cocktailbaareja. Ne vain täytyy osata löytää. Kirjaimellisesti. Suurin osa niistä on helposti saavutettavissa, ja jopa samalla kadulla vieri vieressä tai vain lyhyen kävelymatkan päässä toisistaan, mutta ei kaikki. Yksi listamme cocktailbaareista oli niin piilossa, että emme koskaan löytäneet perille. Sitä ei suotta kutsuta salakapakaksi.

Aloitetaan kuitenkin niistä cocktailbaareista, joihin löysimme, ja joissa pääsimme nauttimaan erinomaisia cocktaileja.

Kiitokset paikkojen suosittelusta kuuluu kahdelle kollegalleni, joista toinen pyysi suositukset parhaalta mahdolliselta taholta, eli tallinnalaisilta baarimestareilta. Kukapa tietäisi paremmin kuin itse alan ammattilaiset.

Sigmund Freud Bar
Aloitetaan suosikistani. Sigmund Freud Bar on ollut pystyssä vasta muutaman kuukauden, ja täytyy sanoa, että baarin perustajat ovat osanneet asiansa.

Minä bongasin ensimmäisenä hyllystä suosikkini, Havana Clubin 3-vuotiaan rommin, ja baarimikon suosituksella valikoin listalta Breakfast at Guantanamo -cocktailin. Enpä olisi arvannut cocktailia tilatessani, että se valmistetaan näin:



Kyllä. Baarimikko liekitti tuoreet hedelmät, jonka jälkeen juomani päätyi shakerin kautta tarjolle kanelitangon ja inkiväärisiivun kera.




Cocktail oli todella hyvä, mutta parasta tässä oli kokonaisvaltainen kokemus. Meidät otettiin heti sisälle saavuttuamme avosylin vastaan, cocktail valmistettiin yllätyksellisesti, siihen käytettiin laadukkaita alkoholeja ja tuoreita raaka-aineita. Kaiken lisäksi paikka on rakennettu niin, että siellä on mukavaa olla. Baarin keskiössä on valtavan pitkä baaritiski, jolloin saat nauttia sekä baarimikkojen työskentelyn katselusta ja uuden cocktailin tilaaminenkin on aika helppoa :)

Sigmund Freud Bar saa minulta täydet pisteet!


Frank
Frank löytyy aivan Sigmund Freud Barin vierestä, joten nämä kaksi cocktailbaaria on helppo napata samalla kertaa. Jos Sigmund Freud Bar on vain cocktaileihin keskittynyt baari, löytyy Frankin listalta lisäksi oluita ja pientä purtavaa. Klassinen design-sisustus, rento fiilis ja hyvä cocktail saisivat minut palaamaan Frankiin uudelleenkin.






Horisont Restaurant & Bar
Swissotel Tallinnan ylimmän kerroksen sky baarissa parasta on baarin näköala. Juomavalikoima ei varsinaisesti häikäissyt, sisustuskin oli tavallisen tyylikkään baarin sisustus. Se näköala on kuitenkin jo erittäin hyvä syy vierailla baarissa.




Manna La Roosa
Tämän baarin sisustuksen parissa ei tule tylsää. Yksityiskohtia on niin paljon, että en oikein tiennyt mistä aloittaa ihailu. Juuri tällainen hillitty sekamelska on minun mieleeni. Kilistelimme täällä kuohuvilla, joten cocktailit jäivät testaamatta. Myös ruokaa olisi ollut tarjolla niin lounas- kuin illallisaikaankin.






Butterfly Lounge
Käväisimme Butterfly Loungessa aperitiivilla ennen lauantain dinneriä. Pikainen vierailu riitti meille. Klubimainen sisustus ja nuorekas perhosten sävyttämä pastelliväritys ei ole ihan omaan makuuni, joskin iso kylmäkaappi täynnä G.H. Mumm -samppanjaa houkutti.


Dissident Cocktails & Curiosity
Ja sitten se salakapakka. Otimme taksin alle ja lähdimme kohti baarin osoitetta. Päädyimme kaupungin laidalle suljettujen autokorjaamojen keskelle. Baaria ei näkynyt missään, eikä taksikuskimme ollut innokas etsimään sitä kanssamme. Vaihtoehtoina oli jäädä keskelle pimeyttä tai jatkaa taksin kyydillä takaisin keskustaan. Valitsimme jälkimmäisen. Taksikuskin hätäilyn vuoksi emme ymmärtäneet soittaa baariin. Se olisi nimittäin ollut ongelman ratkaisu. Heillä on vain parisenkymmentä asiakaspaikkaa ja baari on ihan oikeasti salakapakan tavoin piilossa. Jäipä jotain seuraavalle visiitille :)

Pööbel
Extrana mainittakoot vielä hotelliamme vastapäätä ollut panimoravintola Pööbel. Se ei ole cocktailbaari, mutta sen verran viihtyisä, että pakkohan se on listalla mainita.




Pysy matkassa mukana:

Lue myös tämä

Haluaako teidän perhe meidän kanssa PowerParkiin?

CopyRight © | Theme Designed By Hello Manhattan