Slider

Patikkaretki Kaldoaivin erämaassa

sunnuntai 7. elokuuta 2016

Olen todennut varmaan jo sata kertaa, että Suomen Lappi on luontomatkaajan paratiisi. En mahda toisteluilleni mitään, sillä sitä se on. Näin keskisuomalais-helsinkiläisen silmin tuo Lapin maisema on niin erilaista. Niin kaunista.

Kesän Nuorgamin reissullamme halusimme ottaa kaiken irti Lapin luonnosta, ja kulkea siellä muutenkin kuin autolla. Kiitos ihanat ystävämme ja heidän yrityksensä Alma Arktika, ja saimmekin parhaat vinkit, miten voimme tutustua Lapin luontoon myös 1-vuotiaamme kanssa. Lainasimme Alma Arktikalta kantorinkkaa ja näin pääsimme koko perhe keskelle Kaldoaivin erämaata.

Jätimme auton Pulmankijärventiellä olevalle P-paikalle, ja jatkoimme jalkaisin kohti Skáidejávreä. P-paikalta järvelle vie 1,7 kilometrin mittainen polku. Reitti on helppokulkuista, mutta rattaiden kanssa sinne on turha lähteä yrittämään. Pienten lasten kanssa kantorinkka on siis paras tapa matkantekoon.

Etsi kuvasta asuntoauto :)

Polku oli pääosin kuivaa, mutta ajoittain polulle oli tehty puinen kulkureitti. Osan matkaa taas sai hyppiä mättäältä mättäälle, jottei uponnut liian syvälle veteen. Kumisaappaita reitti ei ainakaan kuivalla säällä kaipaa, mutta ilman vedenpitäviä kenkiä en reitille lähtisi.

Perillä Skáidejávrellä meitä odotti kota, nuotiopaikka ja ulkohuussi. Ulkona oli niin tuulista, etten saanut nuotiota sytytettyä sinne sinnikkäästä yrittämisestä huolimatta. Onneksi oli kota, ja eväsmakkaramme paistuivat siellä.

Miehelläni oli myös virveli mukana, mutta kauaa hän ei ehtinyt yrittää kalasaalista, kun viehe jäi pohjaan kiinni. Tietysti niitä oli vain yksi mukana, loput autossa, eikä kummallakaan innostusta lähteä hakemaan uutta autosta asti. Kalastusluvan kanssa nykyään on kätevää, kun läänikohtaisen kalastuslupamaksun on korvannut koko maan kattava valtion kalastonhoitomaksu. Samalla maksulla voi siis kalastaa kieltoalueita lukuunottamatta koko maassa.

Tämä patikkareitti Kaldoaivin erämaassa oli hieno. Maisemassa riitti ihasteltavaa, vaikka reitti olikin lyhyt ja helppo. Meidän ei tarvinnut edes jännittää, viihtyykö Isla 1 v kantorinkassa vai ei. Tuo matka olisi mennyt hätätilanteessa vaikka kantaen.

Pysy mukana matkassa:

40 kommenttia:

1. Lappi on mullekin etelä-suomalaisena tosi eksoottinen paikka. Edellisestä lumettomaan aikaan ajoittuvasta matkasta lappiin onkin jo yli 20 vuotta... ehkä olisi taas aika mennä.

Vastaukset
    1. Minulla on suunnilleen saman verran tätä reissua edeltävästä Lapin reissusta kesäaikaan. Ja oli tosiaankin aika jo palata. On se vaan niin hieno!

Poista
  2. On niin kiva nähdä näitä blogeja, joissa retkeily ja matkailu tapahtuu lasten kanssa. Antaa toivoa siitä, että elämä ei pääty siihen lastensaantiin :)

Vastaukset
    1. Elämä ja reissut eivät todellakaan pääty lastensaantiin. Ehkä tempo hieman hidastuu ja ihan kaikenlaiset matkat eivät enää ole mahdollisia muutamaan vuoteen, mutta onneksi lapsi kulkee mukana kyllä melko monessa maailman kolkassa :)

Poista
  3. Kantorinkat on maailman parhaita keksintöjä! Minä itse kannan mieluiten Manducan kantorepulla, mutta mies vannoo Haltin rinkan nimeen. Siinä painopiste nousee reppua korkeammalle, ja siihen saa laitettua jotain tavaraakin kyytiin.
    Ilman näitä kantovälineitä olisi matkustaminen paljon hankalampaa: itse olen parhaimmillani kantanut yhtä lasta selässä Manducassa ja toista edessä joko kantoliinassa tai Baby Björnissä. Mikään muu paikka ei rasitu kuin jalat, joiden päällä on yhtäkkiä parikymmentä kiloa ylimääräistä painoa.

Vastaukset
    1. Olen niin samaa mieltä! Meillä on ollut käytössä vain Baby Björnin rintareppu, mutta nyt se alkaa käydä pieneksi, joten täytyisi keksiä jotain muita vaihtoehtoja. Tuo tällä retkellä lainassa ollut kantorinkka oli kyllä tosi hyvä ja kätevä - olisiko ollut Haglöfsin. Ainoa miinuspuoli oli, että lapsi meinasi nukahtaa kyytiin ennen aikojaan :D

Poista
  4. Näyttää niin ihanalta nuo maisemat. Täällä toinen Lapista lumoutunut :) Tänä kesänä reittimme kulki Ylläkseltä Inariin ja sieltä Luostolle. Melkein itkua tässä väännän, kun ylihuomenna on pakko lähteä etelään...

Vastaukset
    1. Huomasinkin Instagramissa, että olette Lapissa kauniiden Lapin maisemien äärellä :) Nauttikaahan nyt vielä viimeisestä päivästä.

Poista
  5. Onneksi on retkeilyreittejä, joissa huussit ja kodat, polttopuut ja muut "mukavuudet" jotka helpottavat patikointia paljon :)

Vastaukset
    1. No niinpä! On jotenkin kiva lähteä lyhyellekin retkelle, kun on joku määränpää, minne mennä :)

Poista
  6. En tiennyt, että tuolta löytyy myös noin lyhyt ja "helppo" reitti! Tosin, me kaupunkilaiset eksyisimme varmaan silläkin.. Viime vuonna kävimme kesällä Lapissa ja mietin patikointia, mutta esim. Kaldoaivin erämaasta luin, ettei sinne ole suositeltavaa lähteä ilman opasta (ellei ole todella kokenut retkeilijä)!

Vastaukset
    1. Oho! Minä en ole kyllä mikään superkokenut retkeilijä, eli tuon reitin osaisi kyllä kuka tahansa. Polku oli todella selkeä ja matka sen verran lyhyt, että ei olisi päässyt eksymään.
      No onneksi meillä oli Alma Arktikan ihmiset kertomassa, minne kannattaa mennä. Olisi voinut tuollaisen infon jälkeen meiltäkin jäädä patikointi välistä.

Poista
  7. Lapissa vaeltaminen on minulta vielä kokematta. Jonain päivänä vielä. Olen vain lasketellut siellä talvella. Nimistä päätellen en edes ollut varma olitteko Suomen puolella :D

Vastaukset
    1. Heh :) Tuo järvi taitaa olla saamenkielinen. Skaidejärvestä puhuin itse vielä tuolla Nuorgamissa ollessamme, mutta kun tarkistelin Googlesta oikeinkirjoitusta, niin enpä löytänytkään tätä itse kääntämääni suomenkielistä versiota :D

Poista
  8. On kyllä hienot maisemat. Jotenkin niin erilaiset kuin etelämpänä Suomea. Kuin olisi toisessa maassa. Kiva, että on noinkin lyhyitä reittejä tarjolla, sopii monenlaisille matkaajille.

Vastaukset
    1. Tuo on ihan totta, että ei kyllä tuntunut, että olemme vielä Suomen puolella. Tuo oli kyllä tuohon kohtaan juuri oikean pituinen reitti. Sopii tosiaan monelle, kun ei tarvitse olla mikään eräkävijä.

Poista
  9. Mä en oo muuten koskaan käynyt Lapissa talvella, kun en harrasta hiihtoa tai laskettelua. Kiinnostaa siis enempi löytää just tällaisia vierailun arvoisia patikkakohteita.

Vastaukset
    1. Hauska kuulla näinkin päin, kun yleensä se menee juuri niin, että kaikki käy Lapissa talvella, muttei koskaan kesällä. Mutta hiihtoa ja lasketteluahan sinne Lappiin tosiaan mennään harrastamaan. Itse rakastan hiihtämistä, mutta oli tuo kesäinen Lappi ja näin hieno patikkareitti myös hieno löytää!

Poista
  10. Varsin kiva kokoperheen retki ja reitti. Riittävän lyhyt, että pääsee kätevästi pois jo pikkuinen kyllästyy. Näytti kuitenkin viihtyvän yhtä hyvin kuin vanhemmatkin. ��

Yhdyn lappiylistyksiin ja isona luonto- ja vaellusfanina tälläset kohteet kiinnostavat paljon. Ihanan näköinen luonto ja plussaa tuo että perillä pääsee paistamaan makkaraa. ����

Titta

Vastaukset
    1. Isla viihtyi todella hyvin. Kantorinkassa jopa niin hyvin, että uni meinasi tulla matkalla juuri ennen ruoka-aikaa.

Makkaranpaisto luonnon keskellä on kyllä niin parasta :)

Poista
  11. Patikointi ja retkeily on muhunkin iskenyt oikein kunnolla vasta viimeisen vuoden sisään. Siksi halu Lappiinkin olisi kova, ja tässä yksi hyvä mahdollisuus siellä. :)

Vastaukset
    1. Suosittelen kyllä tuota Nuorgamin seutua. Siellä on kyllä vaikka ja mitä!

Poista
  12. Kyllä veri vetää taas Lappiin ja ehkäpä sinne eksynkin vielä tämän vuoden puolella ;)

Vastaukset
    1. Voih, minä niin haluaisin Lappiin joko ruska-aikaan tai sitten hiihtämään. Taitaa meidän seuraava Lapin reissu olla vähintäänkin ensi vuonna, jos vielä silloinkaan.

Poista
  13. Ihania maisemia! Lappiin olisi kiva lähteaä joskus ajan kanssa, ja vähän kierrellä eri paikoissa. Ja vaikka tehdä muutama lyhyt ja helppo patikkaretki.Eniten kiinnostaa Lapin talvi :)

Vastaukset
    1. Lappi on kyllä hieno! Minä olen ollut niin paljon Lapissa talvella, että oli kyllä ihana nähdä Lapin kesä vuosien jälkeen.

14. Hanneli / duunireissaaja10. elokuuta 2016 klo 18.33

Mä en jostain syystä ole Lapista kovin innostunut. Pari kertaa käynyt kesällä kokeilemassa, talvella en ole ollut Rovaniemeä pohjoisempana. Kun kaikkialle ei millään ehdi, taitaa Lappi jäädä jatkossakin vieraammaksi.

Vastaukset
    1. Niin se vaan menee, että toiset kohteet kiinnostavat enemmän kuin toiset. Ja todellakin olisi mahdotonta ehtiä joka paikkaan. Meidän onneksemme meillä oli nyt niin paljon aikaa kesällä, että ehdimme kerrankin tehdä myös Lapin reissun.

Poista
  15. Hyvä kirjoitus. Lappia on toistaiseksi katseltu lähinnä auton ikkunasta mutta mieli tekisi myös tutustua siihen lähemmin noilla vaellusreiteillä. Pitänee kokeilla lapsien kanssa ensin näitä lähitienoon luontopolkuja ja jos innostuvat, niin silloin voi paremmin suunnitella kauemmas lähtemistä.

1. Kiitos!
      Lähellä testaaminen kuulostaa ihan järkevältä idealta lasten kanssa. Jos me olisimme tajunneet käydä testipatikoimassa ennen matkaa, oltaisiin voitu suunnitella hieman pidempiäkin reittejä tuonne. No, seuraavalla kerralla sitten :)

Poista
  16. Miten ihmeessä Suomestakin löytyy tällaisia paikkoja :) Poikaystäväni on kokenut Lapin-kävijä, ja olen monta kertaa mankunut häntä viemään minutkin noille seuduille vaeltelemaan ja muuten vaan nauttimaan luonnosta - ehkä joku päivä mankuminen tuottaa tulosta! :P

Vastaukset
    1. Sanopa muuta! Suomi on kyllä täynnä upeita paikkoja. Toivotaan mankumisen tuottavan tulosta! :)

17. Mageennäköistä erämaata. Lappi on ihana! <3

VastaaPoista
  18. Kaunista on kyllä maisemat, ei siitä pääse mihinkään. Tekisi mieli mennä viikoksi tekemään päiväretkiä tuonne ja touhuamaan kaikkea kivaa luonnossa.

Kyseinen erämaa oli nimellä aikaisemmin täysin vieras eli Suomesta löytyy paljon mielenkiintoisia paikkoja, joista ei ole ennen kuullutkaan.

Vastaukset
    1. Minulle tuo oli myös täysin tuntematon ennen tätä reissua. Tuolla suunnalla riittää kyllä luonnossa touhuamista!

Poista
  19. Mielettömät on maisemat, josko tänä vuonna ehtisin Muoniota pohjoisemmaksi ruskan aikana :D Pari-kolme viikkoa ajattelin syyskuussa taas Lapissa olla, mutta tarkkoja suunnitelmia en ole vielä reiteistä tehnyt, omalla painolla ilman stressiä taitaa tulevakin reissu mennä :D

Vastaukset
    1. Enpä osaakaan kuvitella, että Lapissa voisi matkustaakaan stressin kanssa. Se alue taitaa olla Suomessa se stressi-vapaa alue :D Tuolla ei voi kuin pysähtyä ja nauttia :)

Poista
  20. Liian vähän on tuolla suunnalla tullut käytyä. Talvella vain pari kertaa. Toimivat maisemat, joten pitäisi vaan joku kerta ottaa ja lähteä :)

Vastaukset
    1. Sama oli meillä. Ei ollut juuri tullut käytyä, muuta kuin talvella. Sitten vain otettiin ja lähdettiin. Kannatti :)

Poista

Pidän kommenteista ja kysymyksiinkin vastaan mielelläni!