Slider

Päiväretki lumihuippuisiin Norjan maisemiin

sunnuntai 14. elokuuta 2016

Nuorgam sijaitsee vain muutaman kilometrin Norjan rajalta. Jäämerelle sieltä pääsee alle tunnissa. Halusimme ehdottomasti hyödyntää tilaisuuden. Omasta edellisestä Jäämerellä vierailusta on kulunut ainakin 20 vuotta aikaa. Mieheni ei ollut käynyt Jäämeren rannalla koskaan.

Määränpääksi valikoitui Torhop sen perusteella, että heitimme sinne ystäväperheemme ystäväperheen lapsen heidän ystäväperheen luokse kesämökkeilemään. Heh, tuliko selväksi, että kyse on ystäväperheistä :D

Jo matkalla alkoi olla sellaista maisemaa, että huutelin takapenkistä jatkuvasti miestäni löysäämään kaasujalkaa, että saisin edes muutaman kuvan otettua vauhdista. Jos olisin muistanut, minkälainen on Norjan vuonomaisema, olisivat nämä kuvat jääneet ottamatta.

Perillä (täällä ystäväperheen ystäväperheen ystäväperheen mökillä) meitä odotti tällainen maisema. Kuka muu haluaisi katsella tällaista maisemaa kesämökkinsä ikkunasta ja terassilta?

Saimme luvan laittaa asuntoauton naapurin pihaan parkkiin, söimme lounaan ja lähdimme jalkaisin rantaan. Pahoittelut jo valmiiksi kuvien määrästä. En vain voi jättää yhtään näistä julkaisematta.

Torhopin kylä on todella pieni, eikä siellä ole edes kauppaa. Jäätelökioskia ei meidän ja kahden saksalaisturistin lisäksi kenties kannattaisi perustaa. Ympärivuotisia asukkaita siellä muistaakseni on viisitoista.

Rannassa mieheni kokeili kalaonneaan, me muut nautimme aurinkoisesta säästä. Mieheni sai yhden sein, mutta emme olleet niin optimistisia kalaonnen suhteen, emmekä olleet muistaneet ottaa muovipussia tai muutakaan kalankantovälinettä mukaan. Rattaiden alakoppa ei tuntunut yhtään sen paremmalta vaihtoehdolta kuin kalan kädessä roikottaminenkaan. Kala päästettiin takaisin mereen.

Torhopista oli henkisesti vaikea lähteä pois. Olisin voinut jäädä katselemaan tätä maisemaa päiviksi. Tästä syttyi kipinä pidempään Norjan reissuun. Ehkä ensi kesänä?

Tästäkin retkestä saamme kiittää Alma Arktikaa. Ilman heitä ja näitä kaikkia mahdollisia ystäväperheitä, olisi Torhop jäänyt meiltä näkemättä.

Pysy matkassa mukana:

18 kommenttia:

1. Tämä sen taas vahvisti: mun on pakko päästä Norjaan! Siis ihan pakko. Jo pari vuotta on kaipuu sinne suunnalle ollut kova, mutta vielä en ole saanut aikaseksi vaikka viime kesänä jo piti. Jospa sitten vihdoin ensi vuonna!

Maailman herttaisimmat nuo kaksi kuvaa teidän pikkuruisesta matkaajasta kivisellä rannalla :)

Vastaukset
    1. Minäkin haluaisin todellakin Norjaan yhtä päivää pidemmäksi ajaksi. Kävimme siellä perheen ja serkkujen perheen kanssa joka vuosi neljänätoista kesänä peräkkäin, kun olin lapsi. En muistanutkaan, miten hienoa siellä olikaan. Nyt kyllä täytyy päästä uudelleen :)

Kiitos! Tuossa olikin pienellä ihmettelemistä, kun hienoja kiviä oli enemmän, mitä niitä ehti kerätä :D

Poista
  2. No en kestä miten upeita maisemia! Olen käynyt Norjassa kaksi kertaa; toinen oli työmatka Osloon ja toinen pikainen piipahdus Lapin reissulla Norjan puolelle. Vuonot on näkemättä ja kun ei ne niin mahdottoman kaukana ole, niin pitäisi laittaa listalle ja mennä katsomaan noita maisemia ihan livenä.

Samaa mieltä Annan kanssa teidän pikkuisesta; ihania kuvia ja mukavia muistoja.

Vastaukset
    1. Tuolla oli kyllä fiilis, kuin olisi saapunut johonkin toiseen maailmaan. Itsekin pitäisi lähteä Norjaan ihan ajan kanssa.

Kiitos :)

Poista
  3. No siis todellakin, kyllä kelpaisi katsella noita maisemia! En ole koskaan käynyt noin pohjoisessa. Saisinpa jonkun lähtemään kanssani roadtripille.. tarvitsen kuskin, sillä en omista ajokorttia. Olen tällä hetkellä kyllä innoissani pohjoisesta ja toivon, että saisin jonkun reissun tehtyä sinne nyt ruskan aikana. Saa nähdä, miten käy. Tuolla kyllä varmasti viihtyisi pidempäänkin.

Vastaukset
    1. Tuolla auto kyllä helpottaa liikkumista, tai ainakin tuollaisiin pieniin paikkoihin pysähtymistä. Tosin en kyllä tiedä, kulkeeko joku bussi edes noita Jäämeren rantateitä.

Ruska olisi kyllä hieno nähdä! Se on minulta vielä näkemättä.

Poista
  4. Norjassa on Euroopan kauneimmat maisemat eli niitä kyllä mielellään katselee (ja valokuvaa :-D). Pohjois-Norja itsellä kokematatta vielä, varmasti ohjelmassa jossakin vaiheessa. Tutkin alue kerrallaan etelästä pohjoiseen :-)

Vastaukset
    1. Kuulostaa hyvältä suunnitelmalta! Eihän Norjaa pystyisi yhdellä matkalla näkemään sitten millään. Tai voisi toki, mutta siihen ei muutama viikko riittäisi sitten millään :)

Poista
  5. Oon lukenut Ramin tarinoita Norjasta ja nyt vielä tämä! Kyllä on ihan huikean kauniin näköistä, hyvä että julkaisit nuo kaikki urat kuvat! ��

Jäämerellä en ole koskaan käynyt, mutta toivottavasti aika tulee vielä! Kipinä on ainakin syttynyt!

Titta

Vastaukset
    1. Tänä kesänä aika moni on käynyt Norjassa. Ja en kyllä ihmettele. On se vaan niin hieno maa!

Poista
  6. Tämä on ollut nyt suunnitelmissa jo parina viime vuonna mutta aina vaan jäänyt syystä tai toisesta. Minulla on samalla tavalla varmaan 20 vuotta aikaa siitä, kun olen tuolla käynyt, ja amerikkalainen mieheni ei koskaan. Tosin, menisin mielelläni kiertelemään samalla vähän enemmän Norjaa. Me tavattiin lapsena olla perheen kanssa joka kesä siellä reissussa.

Vastaukset
    1. Me myös kävimme Norjassa joka kesä lapsena. Taisi olla 80-luvulla aika tavallinen kesälomakohde. Harmi, kun silloin noita maisemia ei osannut samalla tavalla arvostaa, tai ainakaan muistijälkiä ei liikaa ole. Pidemmäksi aikaa Norjaan olisi kyllä päästävä.

Poista
  7. Ei vitsit miten ihania maisemia! <3 Tuonne lähtisi mielellään pidemmäksikin aikaa maisemia ihailemaan ja kuvaamaan. Jäämerellä en muistaakseni ole koskaan käynyt, mutta toivon mukaan vielä joku päivä.

VastaaPoista
  8. Karua ja kaunista! Ja hienot värisävyt kuvissa, vaikka paikan päällä varmasti aina vaikuttavampi :)

Vastaukset
    1. Tuo on niin totta, että aina todellisuus on kuvia kauniimpaa. Myös tuolla.

Poista
  9. Voi, miten jumalaisia maisemia! <3 Juuri eilen kyhertelin Maailman äärellä -blogin kommenttiboksiin, kuinka näillä Norjan vuonokuvilla on vähän turhan voimakas vaikutus seuraavan road trip -reissun suunnitteluun! :) Ei, en laittaisi ollenkaan pahakseni, jos mun mökin – tai mieluummin makuu- tai työhuoneen – ikkunasta avautuisi moiset maisemat. Eipähän olisi inspiraatiosta pulaa!

Vastaukset
    1. Nuo on juuri sitä! Tuota maisemaa kun tuijottelisi kesän kesämökin ikkunasta, niin kyllä muuten tulisi rentoutuneena lomalta :)

Poista

Pidän kommenteista ja kysymyksiinkin vastaan mielelläni!