Slider

Lapsiperheen kätevin matka Orlandoon Icelandairilla

sunnuntai 10. joulukuuta 2017

Lähdimme ensimmäistä kertaa sitten lapsen syntymän Karibian risteilylle. Risteilyn lähtösatama oli Orlando ja sinne oli päästävä - tietysti mahdollisimman helposti ja kätevästi.

Orlandoon ei ole suoria lentoja Helsingistä, joten vaihtoehtoinamme oli joko Finnairin suorat lennot Miamiin tai Icelandairin yhden vaihdon lennot Orlandoon. Meitä oli matkassa kaksi lapsiperhettä. Ystäväperheemme valitsi Finnairin suorat lennot Miamiin, me valitsimme yhden vaihdon lennot Orlandoon.

Kylmästä lämpimään Icelandairin kyydillä.

Pienen lapsen kanssa haluamme matkustaa niin mukavasti kuin mahdollista. Valitsemme kaikkein mieluiten suoria lentoja, ja jos niitä ei ole tarjolla, vaihtoja saa olla maksimissaan yksi. Ei sen vuoksi, ettei lapsi jaksaisi, vaan sen vuoksi, että me aikuiset emme jaksa. Lapsi nukkuu kyllä lennolla kuin lennolla ja on superpirteänä kohteessa. Meidän aikuisten taas täytyy huolehtia siitä, että lapsi saa nukuttua lennolla, jonka vuoksi omat unet jäävät usein välistä. Mitä nopeammin ja kätevämmin olemme perillä, sen parempi.

Vaikka suora lento saattaa kuulostaa paremmalta vaihtoehdolta, on Icelandairin yhden vaihdon lennot Orlandoon varsinkin näin lapsiperhenäkökulmasta kätevämmät. Icelandair lentoyhtiönä oli myös aivan ihana. Lentoyhtiö- ja reittivalintamme osui täysin nappiin.

Ai miksi? No tämän takia:

1. Vaikka meidän pitikin vaihtaa konetta, pääsimme perille Orlandoon lentäen. Ystäväperheemme jäi Miamin lentokenttähotelliin yöksi ja ajoi vasta seuraavana päivänä Orlandoon. Me saimme aloittaa saman tien lomailun.

2. Yhden vaihdon lennoksi Islannin kautta lentävät lennot olivat kovin kätevät, sillä ensin lensimme lyhyen lennon Helsingistä Islantiin, jolloin olimme jo aika pitkällä, ja se pitkä lento kesti alle kahdeksan tuntia. Pitkän lennon lyhentäminen näin tuntui todella miellyttävältä. Myös lentojen aikataulut ovat kuin suunniteltu taaperoikäiselle. Ensimmäisellä lennolla lapsi nukkui päiväunet, toisella yöunet.

Paluulennon "pitkä" lento oli seitsemän tunnin sijaan juuri yli kuusi tuntia. Meille jäi varsin aikaa aamupalastaa Reykjavikin kentällä. Aika mukavaa!

3. Reykjavikin kenttä on todella pieni, söpö ja kätevä. Vaikka menimme passintarkastuksen kautta seuraavalle lennolle, olimme seuraavalla lähtöportilla alle vartissa. Täällä selviää lyhyelläkin vaihdolla todella näppärästi.

4. En tiedä onko tämä vain kuvitelmaa, mutta minusta Icelandairin turistiluokan penkit vaikuttivat isommilta kuin millään muulla lennolla, millä olen ollut viimeisen parin vuoden aikana. Käsinojat nousivat ylös asti (ei ole ihan itsestäänselvyys), mikä helpotti lapsen nukkumista huomattavasti.

5. Jokaisella paikalla oli oma puhelimen latauspiste. Jihuu! Miten täydellistä vaikkapa äänikirjojen kuuntelua varten. Tai lapsen padin lataukseen. Olin niin huojentunut, kun minun ei tarvinnutkaan huolehtia puhelimen akun tyhjentymistä. Sitähän tarvittiin heti perillä, jotta osasimme suunnistaa hotellillemme. En ole koskaan aiemmin ollut lentokoneessa, missä olisi ollut tällaiset ja voi miten onnellinen olinkaan!

Myös wifi olisi ollut saatavilla maksua vastaan, mutta niin pitkälle en ehtinyt edes ajatella, kun olimme jo perillä.

6. Pieni prinsessamme sai kokonaisen puuhapaketin kaikilla lennoilla. Puuhapaketissa oli lasten kuulokkeet, tarravihko, tehtäväpapereita ja kynä. Tarravihosta riitti tekemistä pitkäksi aikaa, kun tarrat olivat uudelleen liimattavia versioita. Myös kuulokkeet olivat hitti, ja niitä piti tietysti pitää päässä vielä lennon jälkeenkin.

Isompien lasten puuhapakettiin kuului reppu ja silmälaput. Myös nämä ovat kovassa käytössä edelleen, vaikka saavuimme jo eilen.

7. Vaikka ateriat eivät kuuluneet lennon hintaan, lapselle se tarjoiltiin ilmaiseksi. Aterian lentokoneen muotoiset suolakeksit olivat meidän neidin suosikki. Ja aterialaatikko, joka muuntautui ruuan jälkeen leluksi oli myös parhautta. Me aikuiset saimme näin täyden ruokarauhan, kun lapsen ruokailu muuntautui leikiksi itsestään.

Paras tapa saada äiti tyytyväiseksi on pitää huolta lapsen hyvinvoinnista. Iso peukku Icelandairille juurikin lapsimatkustajista huolehtimisesta!

8. Molemmilla Icelandairin lennoilla oli jäätävän hyvä palvelu. En muista koskaan nähneeni sitä, että lentoemäntä kysyy jokaiselta matkustajalta, missä heidän paikkansa on, saattaa matkustajat omalle rivilleen ja auttaa laittamaan laukut ylähyllylle. Myös vilttejä tultiin tarjoamaan meille saman tien koneeseen päästyämme myös tällä lyhyellä lennolla. Olin aivan ällistynyt tästä palvelun tasosta. Wau Icelandair!

Lennolla oli myös hyvä elokuvavalikoima, hyvät lasten ohjelmat ynnä muut, mitkä perushyvällä pitkällä lennolla yleisesti onkin kunnossa.

Kiitos Icelandair! Tulemme varmasti toistekin.

Millaisia kokemuksia sinulla on Icelandairista? Mikä on sinun suosikki lentoyhtiösi?

PS. Näihin maisemiin Icelandair meidät vei:

Lensimme Orlandoon yhteistyössä Icelandairin kanssa.

Pysy mukana matkassa:

14 kommenttia:

1. Juuri tuossa katselin itselleni ja taaperolle Icelandairilla Jenkkeihin ja mietin, miten tuo vaihto sujuisi. Tästä sain varmuutta, että kannattaa ehkä napata ne halvemmat lennot :) Kiitos!

Vastaukset
    1. Suosittelen ehdottomasti! Kenttä oli todella helppo vaihdon kannalta. Lisäksi sekä koneessa että kentällä meille tarjottiin joka välissä apua, vaikkei sitä tarvittu ja vaikka meitä oli matkassa kaksi aikuista.

Poista
  2. Suosikkiyhtiökseni, hetkellisesti, muodostui äskettäin Saudeihin tekemällämme reissulla Lufthansa - ihanan vanhanaikainen lentoyhtiö, jossa kaikki kuuluu hintaan ja 50 eurolla sai istuimen upgradattua businessluokkaan - jos olisi halunnunt myös loungen ja ruuat, se olisi maksanut 199 euroa.
    Mutta olemme me Icelandairillakin lentäneet Pohjois-Amerikkaan useammankin kerran - jos jossain kuitenkin pitää vaihtaa, niin Reykjavik on kyllä silloin parhaimmasta päästä pienuutensa takia.
    Miamia vältän viimeiseen asti, se on vaihtokenttänä Euroopasta tultaessa ESTA/viisumijonoineen ihan vihonviimeinen paikka!

Vastaukset
    1. Tuo on kyllä nykyään jo luksusta, jos kaikki kuuluu hintaan. Sitä ei osaa enää edes odottaa lennoilla, joten tulisi kyllä tosi mukavana yllätyksenä.

Jenkkien kenttien muodollisuudet tosiaan saattaa "hieman" kestää.

Poista
  3. Pidettiinpä Icelandairilla hyvää huolta pikkumatkustajista.Täytyykin suositella tutuille. Onhan se totta, että jos lapsi viihtyy niin vanhemmatkin viihtyvät.

Vastaukset
    1. No pidettiin tosiaan! Oli kyllä ihanan lapsiystävällinen lentoyhtiö :)

Poista
  4. Kiva kuulla teidän hyvästä lentokokemuksesta! Lasten kanssa kun reissaa, niin monesti harmittelee sitä, miten lasten huomioiminen on hävinnyt monista lentoyhtiöistä kokonaan. Pitkään aikaan en muista, että lapsille olisi tarjottu puuhapakettia missään, mutta Lufthansalla saimme nyt marraskuussa jotain pientä lapselle joka lennolla. Se pieni huomioiminen tuntuu sekä lapsesta että vanhemmasta yllättävän hyvältä :) Omasta lapsuudestani muistan hyvin ne runsaat puuhapaketit, joita 80- ja 90-luvuilla lennoilta sai.

Vastaukset
    1. Siinä on tosiaan todella suuria eroja, miten lapset huomoidaan lennolla - tai huomioidaanko lainkaan. Sen takia mitään erityistä ei koskaan tule odotettua. Ihania yllätyksiä, kun lapselle on ne puuhapaketit, ruuat ja vielä erityisen hyvä palvelu ja paasaus <3

Poista
  5. Icelandairilla on kyllä mainio maine! Tuli tästäkin postauksesta sellainen fiilis, että täytyypä käydä varaamassa seuraavat USA:n lennot Icelandairilta, parasta olisi jos saisi vielä parin päivän stopoverin Islantiin tehtyä. Ihanaa, että lapsienkin hyvinvoinnista huolehdittiin noin hyvin! :)

Vastaukset
    1. Minäkin haaveilen Islannin stop overista. Tällä erää siihen ei ollut mahdollisuutta, mutta toivottavasti seuraavalla kerralla. Ja pääseehän sinne Islantiin ihan vaikka erilliselle matkalle :)

Poista
  6. Kuulostaa kyllä lähes luksuksekta tuo! Ehkä lähiaikoina pääsisin itsekin kokeilemaan tuota luksusta. :)
    Nimimerkillä Islanti ja Yhdysvallat matkahaaveina.

Vastaukset
    1. Oli kyllä kerrassaan onnistuneet ja superhelpot pitkät lennot. Suosittelen kyllä tuota Reykjavikin kautta lentämistä todella!

Poista
  7. Mukava kuulla positiivinen kommentti Icelandairista, itse en ole sillä vielä lentänyt, mutta kaksi tuttavaperhettä on kohdannut aika moista säätöä ja huonoa/sekavaa palvelua matkatessaan lasten kanssa Jenkkilään. Itse liputan Pirkon tapaan Lufthansan puolesta, joka saikin Skytraxilta ensimmäisenä eurooppalaisena yhtiönä viisi tähteä.

Vastaukset
    1. Huonot kokemukset on aina kyllä ikäviä. Lasten kanssa ei halua yhtään ylimääräistä säätöä.
      Minä en ole lentänyt kuin lyhyitä lentoja Lufthansalla. Hyvä tietää, että toimisi myös pidemmillä lennoilla.

Poista

Pidän kommenteista ja kysymyksiinkin vastaan mielelläni!