Slider

Karibian risteily lasten kanssa

keskiviikko 3. tammikuuta 2018

Yhteistyössä: Risteilykeskus

Olimme marras-joulukuun vaihteessa viikon Karibian risteilyllä. Mukana matkassa meitä oli kaksi lapsiperhettä. Meidän ja meidän 2,5-vuotiaan tyttären lisäksi mukana oli ystäväperheemme, joilla on 4- ja 6-vuotiaat lapset.

Laivana meillä oli Royal Caribbeanin Oasis of the Seas ja voi miten ihana se olikaan juurikin lapsiperhenäkökulmasta! Laiva oli täynnä tekemistä ja vilisi Dream Worksin piirroshahmoja. Hahmothan olivat laivalla tietysti sitä varten, että lapset viihtyvät ja pääsevät hahmojen kanssa kuvaan. Toki hyödynsin tilanteen myös itse ja kuvautin lapsen jälkeen itseni hahmojen kanssa.

Jos aika-ajoin onkin puhetta siitä, että lapset rajoittaisivat matkailua, niin ne puheet voi heittää tiehensä tämän postauksen myötä. Karibian risteily oli mitä mainioin lapsiperhematkakohde. Jenkeissä jos jossain asiat vedetään täysin överiksi, jolloin on takuuvarmaa, että sekä lapset että aikuiset viihtyvät.

Lasten aktiviteetteja ympäri laivaa

Oasis of the Seas on täynnä tekemistä lapsille. On karusellia, leikkipaikkoja siellä sun täällä, pyyhe-eläimiä ilahduttamassa hyttiinpaluuta, leikkihuoneita, kerhotoimintaa, lastenaltaita, minigolfrata - myös lapsille. Meidän parvekkeen alla, Boardwalkilla, oli oikein keskittymä kaikkea mahdollista ja siellä myös järjestettiin viikon aikana parikin eri lastentapahtumaa. Tapahtumaa, jotka kasvomaalauksista huolimatta olivat mukavaa puuhaa päivän ratoksi. Kasvomaalaus ei meidän osalta nimittäin oikein onnistunut. Itse maalaus ei ollut mikään pieni eläin poskeen, vaan lapsen kasvoista tehtiin upea taideteos. Meidän lapsi säikähti jo siinä vaiheessa, kun koko kasvot alkoivat peittyä maaliin. Ystäväperheemme lapsi säikähti maalauksen jälkeen, kun hän katsoi peiliin ja huomasi oikeasti olevansa käärme. Maalaukset olivat kyllä hienoja, mutta ilmeisesti liian hienoja.

Laivalla oli myös luistelukenttä, joka oli tiettyinä aikoina avoinna luisteluun. Iltaisin jäällä pidettiin luisteluesityksiä. Me kävimme katsomassa koko perheen jääshown, joka perustui H.C. Andersenin satuihin. Tunnistimme ainakin Ruman Ankanpoikasen ja Keisarin uudet vaatteet.

Onneksi muistimme ottaa matkaan kuulosuojaimet, joidenka ansiosta lapsemme nautti esityksestä todella paljon. Show oli todella koko perheen esitys - valtavan hienosti toteutettu, ammattilaisluistelijoiden esittämänä. Siitä olin tosin lapseni kanssa samaa mieltä - ihan näin paljon ei tarvitsisi kaikesta lähteä ääntä.

Dream Works -piirroshahmoaamiainen

Toiselle meripäivälle olimme ostaneet jo ennakkoon lisämaksullisen aamiaisen, jossa oli lapsille oma á la carte -menu ja tietysti niitä piirroshahmoja esiintymässä sekä kiertämässä pöydästä pöytään. Aamiainen oli järjestetty ja aikataulutettu todella hyvin. Ensin meillä oli aikaa valita ja tilata aamiaisemme, jonka jälkeen hahmoja tuli yksitellen esiintymään. Jokainen hahmo vielä kiersi pöydästä pöytään, joten kenenkään ei tarvinnut jonottaa kuvaan hahmojen kanssa, vaan pystyimme rauhassa syömään sillä välin, kun hahmot kiersivät muissa pöydissä. Aamiainen oli todellakin kahdeksan dollarin arvoinen, vaikka ilman hahmoja sama olisi kuulunut risteilyn hintaan.

Myös muut ravintolat panostivat lapsivieraisiin. Illallisilla lapsia viihdytti ilmapallomies, joka väänsi lapsille joka ilta toinen toistaan hienompia ilmapalloasetelmia. Koiria, kruunuja, hattuja, kukkapuskia, moottoripyöriä, miekkoja. Lapset osasivat jo odottaa ilmapalloja ja ilmapallomies innokkaita lapsiamme.

Dream Works -piirroshahmobilekulkue ja hahmotapaamiset

Yksi viikon kohokohdista lapsinäkökulmasta (eli omastakin, heh) oli kulkue, jossa oli kaikki laivan Dream Works -piirroshahmot tanssimassa ympäri laivan promenadia. Kulkue järjestettiin sekä ensimmäisenä että viimeisenä meripäivänä, ja onneksi näin, sillä ensimmäisellä kerralla emme olleet riittävän ajoissa varaamassa paikkoja eturivistä. Toisella kerralla olimme :)

Paraatista on pari videonpätkää blogin Facebook-sivulla. Käyhän katsomassa.

Dream Works -hahmot olivat mukana myös meripäivien muussa aikataulussa yksittäisinä tapaamisina, jolloin niiden kanssa pääsi ottamaan kuvia. Meille riitti aamiaisen aikana otetut kuvat ja kulkue, mutta jos aamiainen olisi jäänyt välistä, olisin ollut viivana jonottamassa yksittäisiin tapaamisiin. Nyt kävin vain napsimassa kuvia ilman jonottamatta kuvaan mukaan itse :)

Lasten uima-allasalue

Lasten uima-allasalue oli myös yllättävän hieno, eikä siellä onneksi ollut juurikaan ruuhkaa - ainakaan meidän kanssa samaan aikaan. Allasalueeseen kuuluu kahlattavia altaita vesisuihkuineen, poreallas, virtaava pyöreä allas ja yksi syvempi allas varsinaiseen uimiseen. Allasalue tosin aukesi meidän aikatauluihin nähden kovin myöhään, eli vasta yhdeksältä.

Lastenkerhot ja -hoitajat

Oasis of the Seas -laivalla lapsille oli eri kerhoja ikävuosittain, alkaen 3-vuotiaista. Meidän neiti ei vielä päässyt kerhoon ilman vanhempia, mutta hänelle olisi voinut palkata hoitajan kuudella dollarilla per tunti. Minusta tämä olisi ollut ihan kohtuullinen korvaus ja tyttäremmekin pitää aina siitä, jos joku palkataan varta vasten leikkimään hänen kanssaan. Lastenhoitaja jäi kuitenkin vain ajatustasolle, mutta hyödynsimme useaankin otteeseen kerhotilojen luona olevaa pienten lasten leikkipaikkaa.

Ystäväperheemme 4- ja 6-vuotiaat lapset olivat jo riittävän vanhoja kerhoon. Nuoremmat lapset eivät saa osallistua vanhempien lasten kerhoihin, mutta vanhemmat lapset voivat osallistua nuorempien ryhmään. Näin molemmat pääsivät samaan ryhmään ja suostuivat lahjusten myötä jäämään. Vanhemmat eivät saa mennä lasten kerhotiloihin, eli lapsi on todellakin suostuteltava jäämään kerhoon jo kerhon ovella. Ystäväperheemme lapset olivat lopulta jokaisena meripäivänä kerhossa parin tunnin verran ja joka kerran jälkeen palasivat sieltä innoissaan ties minkälaisten askarteluiden kera. Olivatpa oppineet muun muassa laskemaan englanniksi kymmeneen. Melkoisen hyvä suoritus parin tunnin kerhoilun aikana. Enää en ihmettele yhtään, miksi lapsia laitetaan kielikylpypäiväkoteihin.

Kiinnostuitko?

Jos risteilyohjelma ja aktiviteetit saivat sinut innostumaan, tässä vielä muutama vinkki, kun varaat risteilyä seuraavaksi perhelomaksenne.

Bongaa risteilytarjoukset

Onko tämä kaikki sitten kovin kallista lystiä? Lasten kanssa Karibian risteily voi tulla melko kalliiksi. Tai sitten ei. Pääsääntönä on, että Karibian risteilyä ei kannata koskaan ostaa täydellä hinnalla, sillä jatkuvasti on meneillään jotain alennuskampanjoita. Lasten kanssa matkatessa kannattaa ehdottomasti kytätä tarjousta, jossa lapset matkustavat vain verojen hinnalla, eli murto-osalla risteilyn hinnasta. Karibian risteilyissä ei päde sääntö, että vain yksi tarjous olisi voimassa kerralla, vaan kaikki meneillään olevat tarjouskampanjat voi niputtaa yhteen. Me bongasimme juurikin sen alennuksen, jossa lapsi matkusti pelkkien verojen hinnalla, ja sen lisäksi saimme sata dollaria käyttörahaa laivalle, kun valitsimme parvekehytin. Meille Risteilykeskus tarjosi lisäksi blogialennuksen, mutta ilmankin risteily olisi ollut ihan kohtuuhintainen.

Kannattaa käydä tilaamassa Risteilykeskuksen uutiskirje (tästä linkistä) ja tykkäämässä heidän Facebook -sivustaan. Risteilykeskus kokoaa kaikkien varustamojen alennuksia ja kertoo niistä Facebook-sivullaan ja uutiskirjeellään. Näin tarjousten kyttääminen on todella kätevää. Meille vielä varausvaihessa asiakaspalvelija kertoi tästä parveketarjouksesta, ja kun parvekehytin hinta oli sama kuin ikkunahytin, säästimme hänen ansiostaan lisää sata euroa. Eri varustamoiden risteilytarjoukset on myös nähtävillä Risteilykeskuksen sivuilla tässä linkissä.

Parveke- vai ikkunahytti?

Aiemmilla risteilyillä en ymmärtänyt parvekkeen tarpeellisuutta. Emmehän ehtineet viettää koko hytissä lainkaan aikaa. Nyt pienen lapsen kanssa parveke oli todella kätevä, kun lapsen päiväunien aikaan ei tarvinnut istua pimeässä hytissä odottamassa lapsen heräämistä. Meidän parvekkeet olivat kyllä ulkoilmassa, mutta laivan sisälle päin, Boardwalkin yläpuolella. Hytit olivat todella äänieristettyjä, eikä sisälle kuulunut juurikaan ääniä. Huoleni parvekkeesta lapsen kanssa oli myös turha, sillä ovi oli sen verran raskas, ettei 2,5-vuotiaamme olisi saanut yksin ovea auki. Kaide oli myös riittävän korkea, joskaan lasta ei voisi parvekkeelle jättää yksin, sillä parvekkeen kalusteista pystyisi kokoamaan tuossa tuokiossa kiipeilytelineet kaiteen reunalle saakka.

Parvekehyttiimme kuului iloisena yllätyksenä kahden hengen limupaketit (eli saimme käydä hakemassa laivan automaateista niin paljon limuja ja vettä - käytännössä haimme vain vettä - kuin jaksoimme juoda). Parvekehytin etuna saimme lisäksi koko perheelle ateriat lisämaksullisesta hampurilaisravintolasta.

Hyttisiivoojamme oli tuonut meille ilman ennakkoon pyytämistä lapsellemme matkasängyn ja kysyi vielä saapuessamme, haluammeko pitää sen. Se kannattaa huomioida, että petivaatteita he eivät saa antaa pinnasänkyyn, sillä verukkeella, että lapsi voi tukehtua niihin. Meillä ei ollut mitään itsellä mukana, joten lapsi nukkui pienimmällä aikuisten tyynyllä ja peitoksi hän sai kylpypyyhkeen. Kävihän se niinkin.

Valitse reitti ja matkan tahti oikein

Aiemmilla kolmella risteilyllämme olen ehdottomasti valinnut reittejä, jotka pysähtyvät mahdollisimman monessa eri satamassa, ja joissa meripäiviä on myös mahdollisimman vähän. Meillä on parhaimmillaan ollut viikon risteilyllä viisi eri satamaa. Tällä kertaa kohteita ja meripäiviä oli molempia kolme.

Päivä 1. Laivan lähtö Orlandosta
Päivä 2. meripäivä
Päivä 3. Labadee, Haiti
Päivä 4. Falmouth, Jamaica
Päivä 5. meripäivä
Päivä 6. Cozumel, Meksiko
Päivä 7. meripäivä
Päivä 8. laiva takaisin Orlandossa.

Oli todella miellyttävää, että ensin saimme viettää kokonaisen päivän laivassa ja vasta sen jälkeen täytyi alkaa miettiä, mitä pitää pakata mukaan maihin. Kahden kohdepäivän jälkeen oli taas ihanaa viettää päivä laivassa ennen viimeistä kohdepäivää.

Myös kohteemme olivat kivan lapsiystävällisiä. Haitista kirjoitinkin jo, ja kirjoitukset löytyvät täältä ja täältä. Jamaikalla ajelimme bambulautoilla ja kävimme uimassa, ja Meksikossa ihastelimme luonnonpuistossa krokotiileja ja iguaaneja, eikä meidän tarvinnut mennä edes snorklaamaan, vaan eksoottiset kalat uivat aivan rantavedessä meidän jaloissamme. Meksikosta ja Jamaikalta tulossa lisää juttua ja kuvia pikapuoliin.

Aikuiset PSSSST...

Jos olet matkassa vain aikuisten kesken tai kaipaat omaa rauhaa pois kaikesta hulinasta, niin laivalta löytyy alue vain ja ainoastaan aikuisille.

Käy myös lukemassa aiempi kirjoitukseni aikuisten aktiviteeteista Oasis of the Seas -laivalla tästä linkistä.

Pysy matkassa mukana:

16 kommenttia:

1. Karibian risteilyt lasten kanssa on erinomainen ja helppo tapa nähdä maailmaa lapsiperheen arjessa. Meillä on suunnitteilla seuraava risteily karibialle lasten kanssa ensi talvelle. Kirjoittelin samaisesta aiheesta viime reissulta: http://kohteenamaailma.fi/risteilyt/karibian-risteily-lasten-kanssa/ ja nyt matkamessuilla olen kertomassa perjantaina omista risteilykokemuksista lasten kanssa. Nähdään varmaan mekim messuilla toisemme pitkästä aikaa?

1. Sitä se tosiaan on!
        Oi, minäkin voisin lähteä uusintaristeilylle lasten kera koska tahansa. Muistelinkin tätä kirjoittaessani, että sinun blogistasi löytyy juttua risteilyistä lasten kesken ja bongasinkin jostain jo aiemmin sinut tuosta matkamessujen ohjelmasta. Täytyy yrittää ehtiä kuuntelemaan. Messuilla nähdään!

2. Risteilystä kiinnostunut11. tammikuuta 2018 klo 21.09

Hei! Kertoisitko lisää siitä, miten hyvin englantia puhumaton lapsi pelkää lastenkerhossa? Entä hyödynsittekö matkan aikana My Family Time Diningiä, missä lapset haetaan ruokailusta leikkipaikkaan ja vanhemmat voivat syödä loppuun rauhassa?

1. Risteilystä kiinnostunut11. tammikuuta 2018 klo 21.36

Tarkoitus oli kirjoittaa ”pärjää” eikä pelkää...

3. Risteilystä kiinnostunut11. tammikuuta 2018 klo 21.10

Vastaukset
      1. Meidän seurueen kaksi lasta olivat pärjänneet hyvin siellä kerhossa, mutta toki varmasti asiaa auttoi myös se, että sisarukset olivat samassa ryhmässä ja toinen oli tukena mukana. Minusta se jo kertoi paljon, että he menivät sinne kolme kertaa ja aina tulivat iloisina pois. Voisin siis kuvitella, että heitä on viihdytetty siellä todella hyvin ja voisin kuvitella tuollaisessa olevan aktiviteetit suunniteltu nimenomaan niin, ettei kielitaitoa tarvita.

Meidän lapsi ei ollut vielä kerhossa, mutta loppumatkasta "jutteli" kovinkin innokkaasti englanninkielisten kanssa :D

Me ei kokeiltu My Family Time -diningiä. Meidänhän olisi pitänyt palkata hoitaja, emmekä sitä tehneet. Ja toisaalta pitkien päivien päätteeksi ja vielä osittain aikaeronkin takia olimme koko perhe valmiita nukkumaan kahdeksan ja yhdeksän välillä. Ja toisaalta kun matkassa oli kolme lasta, niin he viihdyttivät toinen toisiaan kaikki illalliset alusta loppuun.

Poista
    4. Tosi hyvä postaus! Paljon tosiaan näyttää olevan järjestetty lapsille aktiviteettia, ehkä tuonne arvaisi kahden viikarin kanssa lähteä. :) olen haaveillut Karibian risteilystä jo muutaman vuoden ajan ja se voisi ollakin lasten kanssa reissatessa hyvä kohde.

Vastaukset
      1. Kiitos! Suosittelen ehdottomasti Karibian risteilyä lasten kanssa. Tekeminen ei lapsilta lopu, mikä on näin vanhemman näkökulmasta täydellistä lomailua, kun ei tarvitse itse nähdä vaivaa viihdyttämiseen :)

Poista
    5. Kiitos informatiivisesta postauksesta! Olen aivan varma, että myös meidän lapset viihtyisivät Karibian risteilyllä. Olisivat varmaan ihan haltioissaan kaikesta tekemisestä ja hienoista jutuista. Joskus olen noita risteilyjen hintoja tutkaillut ja silloin havainnut, että lapsille ei kauheasti tarjota risteilyjen hinnoista alennusta. Mutta toi oli hyvä vinkki, että erilaisia kampanjoita kannattaa kyttäillä.

Vastaukset
      1. Minunkin mielestäni täysi hinta pienestä lapsesta on ihan liikaa. Onneksi noita tarjouskampanjoita tosiaan löytyy, koska tuolla jos missä sekä lapset että aikuiset saavat olla haltioissaan. Viimeksi tänään tyttäreni ehdotti, josko huomenna lähdettäisiin taas risteilylle, kun siellä oli niitä piirroshahmoja :D

Poista
    6. Oli kiva lukea lapsiperheen näkökulmasta tätä. Olen tiennyt, että risteilyt ovat aika lapsiystävällisiä, mutta että näinkin paljon niin upea juttu! Olemme miettineet Karibian risteilyä jo pidempään ja eiköhän sinnekin jossakin vaiheessa päästä. Muuten nuo kauhean kovalla pidettävät showt ovat täkäläinen juttu. En ymmärrä miksi kaikki pitää aina pauhata täysillä, varsinkin lapsille.

Vastaukset
      1. Ihan ehdottomasti kannattaa lähteä risteilemään. Teiltä on sinne vielä niin lyhyt matkakin meihin verrattuna :)

Kova ääni kaikissa mahdollisissa esityksissä oli kyllä aika outoa. Vähempikin olisi kuulunut.

Poista
    7. Hei, oli vielä pakko kommentoida tähänkin postaukseen, kun nämä Karibian risteilyt kiinnostavat niin kovin! Ihanaa, että olit koonnut kunnon tietopläjäyksen aiheesta ja tällaiset risteilyneitsyetkin saivat hyvän kuvan siitä, mitä siellä laivalla oikein tapahtuu ja mitä odottaa :)

Vastaukset
      1. Tosi kiva kuulla, että nämä postaukset kiinnostavat. Itsestä välillä tuntuu, että onko jo liikaakin infoa, mutta toisaalta juuri näitä samoja asioita sitä pohdin itsekin ennen risteilyä, joten tosi kiva niistä on sitten muillekin koostaa juttua :)

Lisää on vielä tulossa sekä kohteista että laivasta mm. ruokanäkökulmasta.

Poista
    8. Jos risteilyä miettii, niin kannattaa liittyä Facebookissa laivayhtiöiden laivalohtaisiin keskusteluryhmiin. Niistä saa valtavasti lisätietoa, kuvia, videoita, vinkkejä mistä hytti kannattaa valita jne. Voi myös kysyä, jos joku asia mietityttää. Cruising Mom -nettisivut on myös täynnä tietoa

Vastaukset
      1. Kiitos vinkistä! Facebook-ryhmiä on tosiaan nykyään joka lähtöön. Ja niissä tietysti aivan valtava määrä tietoa ja kokemuksia jäsenillä, jotka ilolla kertovat infoa muillekin.

Poista

Pidän kommenteista ja kysymyksiinkin vastaan mielelläni!