Slider

Ensimmäinen matkavuosi ikinä ilman ulkomaanmatkaa - ja hieno matkavuosi olikin!

torstai 31. joulukuuta 2020

Niin vain koitti se päivä, kun minä voin ilmoittaa olleeni kokonaisen vuoden Suomen maan kamaralla. 39 vuotta siihen menikin huomata, että myös Suomi on niin mieletön matkailumaa, että tekemistä ja näkemistä riittää vuoden ympäri. En voi sanoa, ettenkö olisi aina tiennyt Suomen olevan mieletön, mutta koska maailmalle on aina ollut niin helppo lähteä, olen vuoteen 2020 asti yhdistänyt kotimaata, vähintään Euroopan lähikohteita, ja usein myös kaukomaita vuosisuunnitelmaani.

Aloin myös laskea aikaa pitkälle taaksepäin, ja taitaa tosiaan olla niin, että kun minut on 2-vuotiaana viety ensimmäiselle ulkomaanmatkalleni Ruotsiin ja Norjaan, ei ulkomaanmatkatonta vuotta ole ensimmäisen elinvuoteni jälkeen päässyt tapahtumaan. Vuosi 2020: olet tosiaan ollut erikoinen.

Kotinurkat tutuiksi Lauttasaaressa

Kuten yleensä, vuoden ensimmäiset kuukaudet elin normaalia arkea. Olinhan juuri tullut unelmieni matkalta Australian viinitiloilta ja Fidzin paratiisisaarilta. Kun vuoden ensimmäisen ulkomaanmatkan aika koitti, tuli matkustuskiellot ja Kanarian vesiloma lasten ja isovanhempien kanssa vaihtui Lauttasaaren rantojen koluamiseen.

Kylpyläloma Turussa

Kesän alussa koronarajoitusten väistyessä lähdimme ensimmäisten joukossa kylpylälomalle Turkuun. Matka oli ensimmäinen Holiday Club lomatestaajan pestistäni. Turun Caribia hurmasi meidät täysin.

Lue lisää Holiday Club Caribian kylpylälomastamme täältä.

Viikonloppuloma Ahvenanmaalla

Tallink Silja toi koronakesän valikoimiin risteilyt Riikaan ja Ahvenanmaalle. Tytär olisi halunnut Riikaan, minä Ahvenanmaalle. Passi ratkaisi asian, ja koska tyttäreni passi meni vanhaksi kesän alussa, lähdimme Ahvenanmaalle. Ystäväni lähti lastensa kanssa matkaan mukaan, ja meillä olikin ihana äitien ja lasten yhteisreissu. Oli todella mukavaa saada myös aikuista seuraa matkalle!

Ahvenanmaan matkasta voit lukea lisää täältä.

Roadtrip Kainuuseen karhujen ja susien sekaan ja yöpymään linnunpönttöön ja heinälatoon

Vuoden erikoisin matka oli ehdottomasti Kainuuseen, vai Thainuuko se tätä nykyä on. Hurautimme ystäväni kanssa Suomi-roadtripille pääasiallisena tavoitteena nähdä karhuja karhunkatselukopista. Karhujen lisäksi näimme susia, pari kettua ja kotkan, ja karhunkatselukopin lisäksi yövyimme heinäladossa ja minä vielä yksin Jättiläisenmaassa linnunpöntössä. Ehdimmepä käväistä myös Hossan kansallispuistossakin, ja sen lähellä poropuistossa.

Koosteen tästä matkasta löydät täältä. Ole hyvä vaan, ja kopioi retkemme vaikka suoraan ensi kesän kesälomasuunnitelmiisi. Niin on kuulemma muutkin tehneet :)

Mökkeilyä Keski-Suomen järvimaisemissa

Lopun kesäloman vietinkin vanhempieni mökillä Keski-Suomessa. Olin siellä jonkin aikaa yksin, ja sitten loppuloman tyttäreni ja vaihtelevasti vanhempieni, siskoni ja hänen poikiensa kanssa.

Mökkeilyn lisäksi kävimme Etelä-Konneveden kansallispuistossa. Olipa muuten mielettömät korkeuserot alle 5 kilometrin matkalla.

Alpakoita ja perinteisempiä maatilan eläimiä

Villieläinten lisäksi vuoteen on kuulunut myös paljon maatilan eläimiä. Meidän tulikin käytyä vähän siellä täällä katselemassa alpakoita, vuohia, pupuja, kanoja ja ties mitä eläimiä.

Parhaat olivat ehdottomasti Haanpään kesäkahvila ja sen alpakat sekä Hakolan tilan maatilavierailu.

Naisten rentouttava viikonloppu Tampereella

Kesäloman päätimme neljän naisen kesken Tampereella. Serkkuni täytti 40 ja veimme hänet yllätykseksi Holiday Club Tampereen kylpylään. Majoituimme sviiteissä, joista oli ihana järvinäköala, rentouduimme kylpylän poreissa, istahdimme terassille nauttimaan viiniä ja ruokaa, ja kävimme myös katselemassa Tamperetta katoilta käsin Roof Walk Finlayson Area -kattokävelyllä.

Aikuisten rentouttavasta kylpylälomasta löydät lisää juttua täältä.

Mökkeilyä ja metsäretkeilyä Lopella

Olemme jo vuosien ajan, ainakin vuodesta 2008 lähtien jossain määrin järjestelmällisesti, sitäkin ennen vähemmän järjestelmällisesti matkanneet saman ystäväporukan kesken pääsääntöisesti viiniaiheisesti, ajoittain Viinin kirjallisuusseura-aiheisesti. Käytännössä tarkoittaen siis samaa, eli olemme nauttineet hyvästä ruuasta ja viinistä eri puolilla Eurooppaa.

Tämän syksyn Viinin kirjallisuusseuran kokoontuminen tapahtui Lopella. Sekin oli kohteena mukava, ja nostalginen, sillä ennen lapsia kävimme tuolla ystäväni vanhempien mökillä useinkin. Sitten tuli lapsia ja meistä koostui lopulta liian suuri porukka, vaikka mökki onkin valtavan suuri. Nyt palasimmekin mökille vain naisten kesken. Ulkoilimme, ja kokkasimme viiden ruokalajin dinnerin viinivalinnat edellä.

Helsingin uimahallit testissä

Matkaan valmistautuminen osaa välillä olla yhtä hauskaa kuin itse matkailukin. Tyttäreni päätti kesällä, että hän haluaa oppia uimaan ja niinpä hän opetteli uimaan. Koronakevään jälkeen kaikki kevään uimakoululaiset oli siirretty syksylle, eikä vapaita uimakoulupaikkoja löytynyt kissojen eikä koirienkaan avulla. Päätimme toteuttaa projektin itse ja etsiä yksityisen uimaopettajan. Hauskinta tässä oli se, että tämän tien valitessamme meidän piti käydä myös itse ahkerasti uimassa, ja päädyimmekin testaamaan vaikka kuinka monta eri Helsingin uimahallia.

Koosteen uimahallitestauksistamme löydät täältä. Linkistä löytyy myös lisätiedot, jos haluat löytää edullisen yksityisopettajan Helsingissä. Senkään ei tarvitse olla ylikallista.

Tyttäreni oppi todella nopeaan uimaan, mutta harmillisesti korona sulki uimahallit juuri, kun hänen oli tarkoitus siirtyä aikuisten altaaseen, kun lasten altaan pituus ei enää riittänyt.

Kuusamo, nyt kutsuu mua Kuusamo

Uimaan oppiminen oli itseasiassa aika helppoa, kun yhdistimme projektiin Kuusamon Tropiikin reissun. Kolmen yksityistunnin ja useiden uimahallikäyntien jälkeen pulikoimme Kuusamon Tropiikissa neljänä peräkkäisenä päivänä, ja kehitystahti oli huimaa.

Kuusamon Tropiikki soveltui erinomaisesti meidän tarkoitukseen, kun kylpylässä on laaja alue, missä hieman yli metrin mittaisella lapsella ylettää jalat pohjaan, ja uimaan opettelu on näin helppoa.

Kuusamon tropiikki oli muutenkin hieno, ja sen läheisyydessä on niin paljon tekemistä, että meiltä loppui neljän päivää täysin kesken. Reissu oli osittain Holiday Club Lomatestaajan pestiäni, mutta jäimme Kuusamon Tropiikkiin vielä omallekin lomalle pariksi ekstrayöksi.

Lue Holiday Club Kuusamon Tropiikista lisää tästä linkistä.

Joulu Keski-Suomessa

Joulusta aina huomiseen, eli uudenvuoden päivään asti olemme viettäneet tyttäreni kanssa vanhempieni luona Keski-Suomessa. Epäilin alkuun, miten kestäisimme isolla porukalla saman katon alla näin pitkään, mutta saapumispäivänämme maa peittyi lumeen, ja olemme voineet ulkoilla niin paljon, etteivät seinät ole ehtineet kaatua päälle.

Olemmekin pulkkailleet, tehneet lumiukkoja ja lumilinnan, ja olen päässyt korkkaamaan myös hiihtoladut. Ladulla ehdinkin käydä useammankin kerran. Mieletöntä!

Miten vuosi sitten tehty matkalista toteutui?

Olen nyt parin vuoden ajan tehnyt kunkin vuoden alussa listan matkahaaveista ja -tavoitteista. Kuin ihmeen kaupalla villeimmätkin haaveet ovat toteutuneet. Sellaisetkin, minkä en niitä kirjoittaessani uskonut toteutuvan.

Vuosi 2020 ei - yllätys, yllätys - toteutunut sellaisena kuin olin sitä ajatellut, mutta pääpiirteittäin se taisi kuitenkin toteutua niin kuin matkahaaveiden listalle kirjoitin. Katsokaas kun menin kirjoittamaan, että josko kerrankin matkavuosi voisi tuoda tullessaan sen minkä tuo. Ja niin se tosiaan toi. Ja kun tätä koostetta silmäilen, niin ei tämä nyt varsin huono matkavuosi ole ollut. Aika hieno, ettenkö sanoisi.

Hienointa tässä vuodessa on kuitenkin ollut se, että kooste osoittaa minun matkanneen ennätyksellisen monen eri ystävän kanssa. Vuosi 2020 ei näköjään ole vain eristänyt ihmisiä toisistaan. Se on myös yhdistänyt.

Mitä alkavalle vuodelle?

Matkatoimistot ja lentoyhtiöt ovat alkaneet kilvan laittaa tarjouksia tulevan kesän matkoihin. Onhan nämä välipäivät tunnetusti vuoden vilkkainta matkojenvaraamisaikaa, mutta ehkä hekin ovat lukeneet koronarokotteiden aloituksesta. Myös somen matkaryhmissä on jo aktivoiduttu matkavarausten kanssa aivan uudella tasolla. Minä en ole kuitenkaan lähtenyt vielä kilpajuoksuun matkavarauksissa, vaan odottelen vielä hetken, miten tilanne kehittyy.

MUTTA

Pari matkaa minulla on kyllä jo tiedossa. Heti tammikuussa lähdemme nimittäin tyttäreni, ystäväni ja hänen tyttären kanssa Saariselälle viikoksi. Kyllä. Ihan kokonaiseksi viikoksi. Osa Saariselän lomasta on Holiday Club Lomatestaajan pestiä, ja osa sitten oman rahan lomaa. Enhän halunnut lentää Saariselälle asti vain kahdeksi yöksi.

Saariselän matkalla kulutan vasta viimeisen kesälomaviikon, ja varsinaiselle talvilomaviikolle aloin haaveilla Holiday Club Sallasta. Voisin hiihtää koko viikon yksin, tai kuka tietää, josko joku ystävistä innostuu matkaan, tai ehkä jotain tästä väliltä.

Romanian joogaretriitin varausmaksu meillä on ystäväni kanssa edelleenkin maksettuna, ja odottelemme aikaa, kun pääsemme toteuttamaan tämän kauan haaveilemamme joogamatkan vuoristomaisemissa. Olisikohan siihen jo syksyllä mahdollisuus? Se jää nähtäväksi.

Millainen matkavuosi sinulla on ollut? Oletko jo varannut alkavan vuoden matkoja?

Pysy matkassa mukana:

9 kommenttia:

1. Paljon olet ehtinyt kotimaassakin näkemään ja kokemaan! :) Ensi keväänä oli tarkoitus itsekin lähteä ihailemaan susia ja karhuja katselukoppiin!

Eveliina / Reissukuume

Vastaukset
    1. Oi, karhunkatselukoppi on kyllä huikea elämys! Kotimaasta löytyy kyllä vaikka kuinka paljon, kun vain jaksaa hieman kaivella tarjontaa.

Poista
  2. Kotimaanmatkailu on kivaa ja nähtävää riittää! Kaikesta huolimatta kyllä sitä haluaisi lämpöä ja valoa. Sää onkin maamme huonoin puoli, muuten täällä on kaikki kunnossa :-)

Mukavaa Saariselän reissua sinulle!

Vastaukset
    1. Tuo on niin totta. Vaikka täällä on kuinka paljon hienoja paikkoja, niin kun on totuttanut itsensä näkemään aurinkoa vähintään kerran talvessa, niin kyllä se tekisi terää ja toisi jaksamista arkeen. Mutta onneksi nyt näyttää tulevan luminen talvi myös tänne Etelä-Suomeen asti, niin ainakin on hieman valoisaa :)

Kiitos!

Poista
  3. Tuo uimahallijuttusi olikin jäänyt minulta huomaamatta. Aika paljon talvikaudella tapaan käydä uimassa, mutta useimmiten tietysti lähimmässä 50 metrin altaan omaavassa hallissa, eli Espoonlahdessa.
    Matkoja taidamme alkaa varata vasta sitten kun ainakin vanhempi meistä on rokotettu.

Vastaukset
    1. Meille uimahalleissa oli nyt tärkeimpiä ne lastenaltaat. Mutta tuo 50 metrin allas on kyllä erinomainen, kun on yksin uimassa. 25 metriä on kovin lyhyt sahata edes-takaisin.

Minä taidan myös odottaa ensin rokotetta ja sitten vasta alkaa varaamaan ulkomaanmatkoja.

Poista
  4. Tämä oli tosiaan eriskummallinen vuosi matkailun osalta ja totta kai muutenkin. Meillä oli paljon suunnitelmia tälle vuodelle. Piti lähteä ensiksi Puolaan, sitten tiikerisafarille Intiaan, kesällä Pohjois-Amerikkaan, jossa kohteena olisi ollut Yhdysvallat ml. Alaska ja Kanada. Syksyllä piti vielä lähteä Kiinaan. Kaikki nuo peruuntuivat.

Päästiin onneksi kesällä alppimaisemiin koronatilanteen ollessa väliaikaisesti parempi. Niin ikään päästiin elokuussa vielä käymään Pohjois-Norjassa ja ruska-aikaan sitten vielä Lapissa. Ihan kohtuullinen lopputulos, vaikka ei siitä oikein voi puhua edes samassa lauseessa tuon alkuperäisen suunnitelman kanssa.

Intian tiikerisafari-matka siirtyi vuodella eteenpäin, joten se on edelleen varattu. Samoin tuolta Pohjois-Amerikan reissulta osa varauksista siirtyi eikä niistä saanut rahoja takaisin. Uusia varauksia ei kuitenkaan ole tullut tehtyä.

Vastaukset
    1. No teillä on kyllä peruuntunut upeita reissuja. Tai onneksi osa, ja toivottavasti kaikki, ovat vain siirtyneet eteenpäin, ja pääsette kokemaan nuo huippureissut vielä lähitulevaisuudessa.

Hieno matkavuosi teilläkin, mutta ei tosiaan ole ihan vertailtavissa alkuperäiseen suunnitelmaan. Mutta ei sentään täysin peruuntunut koko matkavuosi!

Poista
  5. Me lähdettiin Australiaan vähän sinun jälkeesi ja ehdittiin käydä siellä ennen koronan rantautumista Suomeen. Kesällä kävin myös Tallinnassa mutta muuten vuosi meni kotimaata kierrellen. Hienoja kohteita täältäkin löytyy, mutta täytyy myöntää että kaipuu ulkomaille oli välillä todella kova. Toivottavasti rokotukset etenisivät vauhdilla, jotta pääsisi vihdoin jonnekin kauemmaksi.

VastaaPoista

Pidän kommenteista ja kysymyksiinkin vastaan mielelläni!