Slider

Mitä Mallorcan sisäosasta löytyy?

keskiviikko 7. syyskuuta 2016

Mallorcan parhautta on ehdottomasti sen rannikko. Kallioilla ympäröidyt kauniit hiekkarannat ja söpöt pienet satamakylät. Mallorca on kuitenkin melko suuri saari, ja saaren sisäosaa myös riittää. Suurin osa sisäosan maisemasta on peltoa, ja pyöräilyyn täydellistä tasaista maata. Haastetta kuitenkin löytyy niin pyöräilijöille kuin autoilijoillekin saaren länsiosassa, jossa korkeuserot alkavat olla melko suuria.

Ja näitä pyöräilijöitä. Niitä Mallorcalla riittää. Kertoipa Kohteena Maailma -matkablogin Rami Mallorcalla olevan myös golf-kenttiä. Kun tarkemmin ajattelee, niin tottahan toki Mallorcalla on golf-kenttiä. Eipä tullut meitä vastaan, enkä siis tullut sitä itse ajatelleeksikaan. Voisin kuitenkin kuvitella, että Mallorcalta löytyy paljon muutakin, minkä ohi me emme sattuneet ajamaan. Olihan meidän pääasiallisena kohteena se rannikko.

Yksi sisäosan hienoudesta meillä jäi lähes kokonaan näkemättä. Tarkoituksenamme oli nimittäin ajaa Escorcan kautta Port de Solleriin. Ihan vain siitä syystä, että kartasta katsottuna tie näyttää tältä:

Jos tie mutkittelee noin paljon, täytyy maiseman olla hieno. Ainakin minun logiikallani ajateltuna :) Emme kuitenkaan päässeet näkemään, miten hieno tuo mutkainen tie olisi luonnossa ollut, sillä päivämme aikataulu venyi niin paljon, ettei pieni neitimme olisi enää viihtynyt autossa niin pitkään, että olisimme päässeet Port de Solleriin ja takaisin. Jouduimme jatkamaan sillä erää takaisin hotellille Ca'n Picafortiin ja päätimme palata Mallorcan länsirannalle Menorcalta palattuamme. Näin teimmekin, mutta sillä kertaa matkustimme junalla, ja tuo hieno tie jäi meiltä kokonaan näkemättä.

Yksi Mallorcan sisäosan vierailukohteistamme oli Festival Park Outlet -kylä. Satuimme paikalle täydellisesti torstaina, jolloin joka liikkeessä oli tarjolla Super Jueves -alennukset. Alennukset vaihtelivat vaatimattomasta -30 prosentista ylöspäin. Muita varsinaisia löytöjä en tehnyt, mutta Calvin Cleinin alusvaatteita sieltä sai yhtä edulliseen hintaan kuin Jenkki-outleteistakin. Rintaliivit 10-15 eurolla riittivät pitämään minut tyytyväisenä. Myös Niken liikkeeseen jäimme jonottamaan ennen aukeamisaikaa, koska sen edustalla seisoi suuri joukko muitakin ihmisiä. Emme tienneet, mitä jäimme odottamaan, mutta täytyyhän sitä, koska muutkin :D Hyviä alennuksia heilläkin oli, mutta koska en kaivannut juoksukenkiä, jäi ostokset sieltä tekemättä.

Muuten matkamme suuntautuikin pääosin rannikolle, ja näimme Mallorcan sisäosia lähinnä auton ikkunasta käsin. Kävimme kuitenkin parissa sisämaan kylässä, Artássa ja Santa Mariassa, joista mainitsin aiemmissa postauksissani. Noihin sisämaan pieniin kyliin olenkin nyt viime matkoilla ihastunut oikein olan takaa. Niistä lisää voit lukea näistä linkeistä:

- Ruokamatka Mallorcalle
- Mallorcan itärannikon paratiisirannat ja viehättävät kylät

Pysy matkassa mukana:

26 kommenttia:

1. Tulee vähän mieleen jo Afrikka noista punaisista maisemista :) Tosi erilainen fiilis kuin siellä rannikolla. Ja totta muuten turiset - munkin havaintojen mukaan mutkatiet on yleensä hienoimpia näköalateitä! :D

Vastaukset
    1. Tuo punainen maaperä on kyllä tosi kaunista. Tuossa punaisessa Afrikassa en ole vielä päässyt käymään. Ainoat Afrikan mantereen kokemukset ovat lapsuuden Agadir ja muutaman vuoden takainen Egyptin löhöloma.

Sille on yleensä syynsä, että tie mutkittelee noin paljon. Ja se syy on yleensä hieno maisema :)

Poista
  2. Kaunista ja eksoottisen näköistä! Mallorca alkaa houkutella yhä enemmän matkakohteena. Juuri tuo vaihteleva maisema kiinnostaisi. Vuoria, rantoja, upeaa luontoa patikoitavaksi.

Vastaukset
    1. Mahtavaa, että annan Mallorcasta juuri sellaisen kuvan, joka on tarkoituksenikin. Mallorca pääsi nimittäin yllättämään juuri monipuolisuudellaan. Hieno saari!

Poista
  3. Onpa punaista! Mallroca saa näistä jutuista aivan eri muodon kuin sillä maine on ollut aiemmin. Kai te junasta käsinkin näitte hienoja maisemia? Näyttää kuvasta ainakin, että juna kapuaa myös ylöspäin.

Vastaukset
    1. Tuo maaperä oli kyllä hienon punaista! Nähtiin kyllä junastakin käsin hienoja maisemia. Se ei tosin kivunnut vuorelle, vaan kiemurteli siellä alhaalla, ja välillä tunneleissa. Oli siinäkin sentään näkemistä, vaikkei sitä serpentiinitietä nähtykään :)

Poista
  4. Mallorca on tosiaan yllättävänkin iso ja ihana! Rakastan erityisesti Palmaa ja sen mielettömiä ravintoloita. Harmi ettette ehtineet Solleriin. Se on myös ihastuttava. Niin ihastuttava, että viime reissulla käytiin siellä Palmasta käsin jopa kaksi kertaa :). Nyt tuli ihan Mallorca-ikävä :):

Vastaukset
    1. Me emme juurikaan ehtineet tutustua Palmaan, emmekä lainkaan sen ravintoloihin. Voin vain kuvitella, miten ihania ravintoloita sieltä löytyy!
      Kävimme kyllä Sollerissa, mutta toisella Mallorca-viikollamme, kun olimme palanneet Menorcalta. Kävimme siellä tosin junalla ja vielä järjestetyllä ja aikataulutetulla matkalla, eikä meillä ollut aikaa kunnolla tutustua perillä. Vaikutti kyllä sellaiselta paikalta, missä riittäisi tutustumista, vaikkakin turisteja siellä oli ihan pilvin pimein.

Poista
  5. Ajelimme toissakesänä autolla noita länsipuolen teitä ja siinä sivussa ihmettelimme, että miten nuo pyöräilijät selviävät noista nousuista ja laskuista, kun autollakin oli melkein haasteellista.
    Port Sollerissa saimme matkan ainoan parkkisakon, mutta se oli aika pieni kun sen heti maksoi automaattiin.

Vastaukset
    1. Huh, kylläpä pyöräilijät reittinsä valitsee. Jotenkin ajattelin, että ei kai kukaan oikeasti niitä serpentiiniteitä lähde polkemaan. Mutta ilmeisesti lähtee!
      Enpä ole koskaan ulkomailla saanut parkkisakkoa. Aika kätevää, että sen voi maksaa saman tien.

6. Mallorca kiinnostaa ja se on alustavasti suunnitelmissa ensi kesälle. ��

Vastaukset
    1. Hienoa! Mallorca on kyllä hieno! Suosittelen kyllä piipahtamista samalla reissulla naapurisaarella Menorcalla! Siitä tulossa juttuja lähiviikkoina.

Poista
  7. Voi kyllä mun pitää todellakin saada aikaiseksi käydä Mallorcalla! Se on ihan tuossa puolen tunnin lentomatkan päässä ja lennot on puoli-ilmaisia, mutta en vaan vielä ole sinne ehtinyt. Harvemmin näkee näitä sisämaan kuvia, ja tämähän lisäsi matkustusintoa entisestään :)

Vastaukset
    1. Olen kyllä samaa mieltä! Olet niin lähellä, että lennot varaukseen ja menoksi ;) Loistavaa, jos postaukseni sai innostuksen kasvamaan!

Poista
  8. Mä en ole mikään himopyöräilijä, vaikka pyöräily liikkumismuotona on varsin mukava. En edes omista pyörää tällä hetkellä :D Mutta ajatuksissa on ollut saarten haltuunottamista juurikin pyörän selässä. Ne kumminkin ovat yleensä sen verran kompakteja paikkoja, ettei pyörällä tarvisi ihan hulluna huidella. Noillakin kulmilla varmasti kelpaa poljeskella :)

Vastaukset
    1. Mallorca on kyllä aika suuri saari (jostain googletin, että sen pituus olisi 75 km x 100 km). Polkea kyllä saa, jos koko saaren ajattelisi kiertää. Mutta pienempiä alueita siellä ihan varmasti pääsisi tutkimaan myös rennommalla otteella pyörän selästä.

9. Hanneli /duunireissaaja13. syyskuuta 2016 klo 22.49

Himopyöräilijät on melkoista sakkia. Niin vaan ylittivät Alpitkin 2.5 km korkeudessa, ja siellä oli melkoiset mäet. Mallorca taitaa olla tällä hetkellä ykköskohde kun joskus Välimeren saarille taas palaan.

1. Minä kyllä pidän pyöräilystä, mutta kyllä Alpit jäisi minulta ylittämättä :D

Poista
  10. Mä oon aina ennen aatellut olevani täysi rantaihminen, mutta nää sisämaat monessa kohteessa on jotenkin niin valoittavan kauniita - kuten näköjään myös Mallorcalla! Outlet-kylät on myös kivoja, joskin vähän vaarallisia :D

Vastaukset
    1. Minäkin olen tässä ihan tämän kesän aikana ihastunut varsinkin sisämaan pieniin kyliin.
      Outlet-kylissä saattaa tosiaan käydä huonosti, jos ei pidä varaansa :D

Poista
  11. Mallorcasta tosiaan harvemmin näkee tai lukee rantakohteiden ulkopuolelta. Kiitos mielenkiintoisesta postauksesta! Pienet kylät sisämaassa on ihania kohteessa kuin kohteessa.

Vastaukset
    1. Kiva, että postaus herätti kiinnostusta. Ajattelin tätä kirjoittaessani, että kiinnostaako ketään Mallorcasta sen sisäosat. Itsekään niistä ei tullut mistään luettua ennen matkaa.

Poista
  12. Miten mä kuvittelin jotenkin, että Mallorcalla näyttää ihan toisenlaiselta?! :D Mallorca näyttää olevan tällä hetkellä tosi IN, sillä oon päässyt lukemaan siitä paljon blogeista. Mallorca on yks niistä paikoista, jonka nimi on enemmän kuin tuttu, mutta itseasiassa mitään en kyseisestä kohteesta tiedä. Eli kiitos siis tästä postauksesta. Ps. Kauniit värit kuvissa!

Vastaukset
    1. Mallorca on nyt tosiaan in. Itsekään en juurikaan nimeä ja turistirantoja enempää tiennyt Mallorcasta. Sen takia se pääsikin yllättämään niin positiivisesti. Kiva, että pääsin tarjoamaan jotain uutta tällä postauksella :)

Poista
  13. Olet kokenut kovin erilaisen Mallorcan kuin minä. Itse olen ehdottomasti sitä mieltä, että ilman visiittiä vuoristoon ei ole nähnyt Mallorcaa. Rannikko on tietysti se kaikkein upein osa tuota saarta, mutta turkoosin veden ja pienten calojen (rannat) vastapainoksi pitää päästä upeille serpentiiniteille. Maisemat vuoristosta ovat upeat ja totta puhut, pyöräilijöitä on paljon ja ajaessa pitää olla tarkkana, ettei kolaroi heidän kanssaan.

Vastaukset
    1. Sinne serpentiiniteille minäkin olisin ehdottomasti halunnut, mutta muutaman tunnin ylimääräinen kierros väsyneen 1-vuotiaan kanssa ei vain yksinkertaisesti ollut mahdollinen. Sentään kävimme ihastelemassa noita maisemia sen junan kyydistä, vaikkemme serpentiinitielle asti päässeetkään, eli "näimme Mallorcan", heh :D

Poista

Pidän kommenteista ja kysymyksiinkin vastaan mielelläni!