Slider

Vinkit vuokra-autoiluun Karpathoksella

sunnuntai 22. lokakuuta 2017

Karpathos on mitä mainioin saari vuokrata auto. Välimatkat siellä on lyhyitä ja tiet erinomaisessa kunnossa. Saaren pystyisi helposti kiertämään yhdessä päivässä ympäri vaikka pariinkin otteeseen. Niin ei kuitenkaan kannata tehdä. Näkemistä Karpathoksella on nimittäin vaikka millä mitalla ja pysähdyksiin kannattaakin varata reilusti aikaa. Ja kuten aiemin hehkutin, on Karpathos yhtä näköalapaikkaa koko saari. Varoituksena, että auton todennäköisesti haluaa pysäyttää melkein sadan metrin välein. Jokaisen mutkan takaa aukeaa uusi, mieletön maisema.

Tällainen oli reittimme puolentoista päivän vuokra-autoilun aikana

Me vuokrasimme auton ensin yhdeksi päiväksi ja sitten myöhemmin viikolla vielä toiseksi. Ensimmäisenä päivänä ajelimme Meneteksen kautta länsirannikolle, rannikkoa pitkin Olympoksen kylään saaren pohjoisosaan, josta tulimme Euroopan kauneimmaksi rannaksi kahdesti valitun Apellan rannan kautta takaisin tukikohtaamme Karpathoksen kaupunkiin.

Toisena vuokra-autopäivänä kävimme tutustumassa saaren länsirannikon kahteen kylään, Finikiin ja Kato Lefkokseen. Länsirannalta ajoimme vuoristokylien, Piles, Othos, Volada ja Aperi, kautta toiselle saaren itärannikon kuvankauniille rannalle Achata Beachille lounaalle, josta palasimme takaisin hotellillemme jo kahden aikoihin iltapäivällä, sillä emme enää keksineet, mitä olisimme halunneet saarelta nähdä.

Lue lisää vierailupaikoistamme:
- Eristyksissä ollut vuoristokylä Olympos
- Pienet vuoristokylät Karpathoksen saarella
- Euroopan kauneimmaksi rannaksi valittu Apella Beach
- Karpathoksen kauneimmat rannat

Tässä muutama huomio vuokra-autoiluun Karpathoksella

1. Älä varaa autoa vuokraamon nettisivujen kautta

Katsoimme vuokra-autojen hintoja ennakkoon vuokraamoiden nettisivuilta. Hinnat olivat siinä 75 euron paikkeilla. Kävelimme myös suoraan Hertzin vuokraamoon kysymään hintaa autolle seuraavaksi päiväksi. Yllätykseksemme hinta oli 35 euroa per päivä + 5 euroa lastenistuimesta, vaikka Hertz on yleensä se kallis vuokraamo. Emme edes vaivautuneet kilpailuttamaan vuokraamoita vaan teimme varauksen. Otimme vuokra-auton vielä toiselle päivälle viikon lopulla ja silloin hinta oli enää yhteensä 35 euroa autosta ja istuimesta.

Me olimme matkassa heinäkuun ensimmäisellä viikolla, jolloin sesonki on jo kunnolla päällä. Mitään hätää ei ollut ainakaan tuolloin, ettei autoja olisi ollut jäljellä.

2. Serpentiiniä, jyrkkiä mutkia ja paljon ylä- ja alamäkiä

Karpathoksella korkeuserot ovat valtavia. Saaren korkein kohta on 1220 metriä ja sen huomaa. Tiet mutkittelevat ylös rinteitä, sitten taas alas. Ja jos eivät mene ylös tai alas, niin vähintäänkin mutkittelevat vuoren rinnettä myötäillen meren äärellä.

3. Tiet ajoittain liukkaita

Tiet voivat olla ajoittain liukkaita vuorilta tippuneen soran vuoksi. Osa soraisista mäistä on sen verran liukkaita, että nopeus kannattaa pudottaa minimiin.

4. Ei kaiteita

Teiden mutkat, mäet ja liukkaus eivät ole ainoita, jotka tekevät ajamisesta haastavaa. Jännitysmomenttinsa tekee myös se, että ajoittain teillä ei ole lainkaan kaiteita, vaikka pudotukset tieltä ovat jäätäviä.

Kaiteettomuudessa on toki se hyvä puoli, että myös auton ikkunasta on mahdollista saada otettua hyviä kuvia ;)

Huom! Ei kaidetta.

5. Välimatkat lyhyitä

Kuten jo mainitsin, on välimatkat Karpathoksella todella lyhyitä. Koko saaren ajaa etelästä pohjoiseen noin puolessatoista tunnissa. Saaren itärannikkoa vie yksi tie, länsirannikkoa toinen ja näiden lisäksi saaren halkoo kaksi vuoriston ylittävää tietä. Siinä se.

Me ajoimme kaikki nämä Karpathoksen neljä tietä päästä päähän, pysähdyimme kaikissa niissä paikoissa, joissa halusimmekin ja meillä oli vuokra-auto käytössä puolitoista päivää. Amoopin retken teimme toki erikseen paikallisbussilla, mutta silti en suosittele auton vuokraamista suorilta kokonaiseksi viikoksi, jollei sitten halua ajella samoja teitä useaan kertaan ristiin ja rastiin.

6. Ei ruuhkaa, mutta kaupungissa paljon yksisuuntaisia teitä

Karpathoksella ei pääse törmäämään liikenneruuhkaan. Ei kaupungissa eikä varsinkaan ympäri saarta ajellessa. Vaarallisista ohittajista ei tällä saarella tarvitse huolehtia, sillä ohittajia ei vain kertakaikkisesti ole. Silloin tällöin satunnainen auto tulee vastaan ja jos oikein hyvä tuuri käy, saattaa joku ajaa hetken perässäsi.

Vaikkei Karpathoksen kaupungissa ole ruuhkaa, on useimmat tiet yksisuuntaisia. Me käytimme pääsääntöisesti Googlen karttaa, mikä kertoo reitit oikein, mutta saatettiin me pari pätkää ajaa vääräänkin suuntaan. Hups.

7. Bensa-asemat keskittyneet saaren eteläosaan

Luin jostain ennen meidän matkaamme, että Karpathoksella kannattaa lähteä saaren pohjoisosiin tankki täynnä, sillä bensa-asemat ovat keskittyneet saaren eteläosaan. Tämä pitää kyllä paikkaansa ja bensa-asemat ovat eteläosissa, mutta toisaalta välimatkojen ollessa niin kovin lyhyitä, bensatankki ei juuri pääse tyhjenemään.

Vuokraatko sinä matkoilla auton? Miltä kuulostaisi ja näyttäisi ajella Karpathoksella?

Matkustimme Karpathokselle yhteistyössä Apollomatkojen kanssa.

Pysy matkassa mukana:

2 kommenttia:

1. Me maksoimme vuokra-autosta syyskuussa 40 E kahdesta päivästä.

VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen kuullut muiltakin, että hinnat ovat olleet tuota luokkaa. Hertz on yleisesti se kallein vuokraamo, mutta me olimme hyvin tyytyväisiä tuohon, ja saatiin myös laadukas lasten turvaistuin sieltä. Sekin vielä plussaa :)

Poista

Pidän kommenteista ja kysymyksiinkin vastaan mielelläni!