Slider

Päivä Maarianhaminassa lasten kanssa - eläimiä ja laivarotta Rubyn etsintää

maanantai 6. heinäkuuta 2020

Yhteistyössä: Tallink Silja Oy

Olimme viime viikonloppuna päivän Maarianhaminassa, jonne menimme Tallink Siljan uutuusreitillä Päivä Maarianhaminassa -risteilyllä Helsingistä (lue lisää itse risteilystä ja Baltic Queen -laivasta aiemmasta kirjoituksestani täältä). Matkassa meitä oli kaksi aikuista ja kolme lasta. Minun ja tyttäreni (5 v) lisäksi matkaan lähtivät ystäväni ja hänen kaksi lastaan (7 v ja 9 v).

En ollut koskaan aiemmin ollut Ahvenanmaalla, ja kaikki mahdollinen tekeminen kiinnosti. Päivä Maarianhaminassa -risteilyn etu on se, että Ahvenanmaalle pääsee todella käteväsi, ja näin sinne ylipäätään tulee lähdettyä. Huonona puolena on se, että Ahvenanmaalla näyttäisi olevan paljonkin nähtävää, eikä yksi päivä riitä siihen millään.

Oli mahtavaa päästä kurkistamaan, miltä Ahvenanmaalla näyttää, ja uskoisinkin, että sinne tulee lähdettyä lähivuosina uudelleenkin. Niin moni paikka sieltä jäi odottamaan tulevaisuuden matkoja.

Meidän päivämme koostui Museolaiva Pommernista ja sen yhteydessä olevasta merenkulkumuseosta, keskustasta ja Lilla Holmenista.

Museolaiva Pommern ja Ahvenanmaan Merenkulkumuseo

Minulta päivämme isoimman pistesaaliin kerää Museolaiva Pommern ja sen yhteydessä oleva Ahvenanmaan Merenkulkumuseo. Näihin molempiin pääsee samalla lipulla, ja kannattaa ehdottomasti kiertää molemmat.

Me menimme ensimmäisenä Pommernille. Siellä saa kuulokkeet, joissa on eri tarina lapsille ja aikuisille. Mukaan saa kartan, ja kiertämällä kohdat numerojärjestyksessä, alkaa tarina automaattisesti silloin, kun olet oikean numeron kohdalla. Olin ajatellut, että aikuisten tarinassa olisi enemmän faktatietoa, mutta se olikin enemmän kertomus. Näin ollen tähän olisi tarvittu enemmän keskittymistä, mitä ei tietysti lapsen perässä juoksemalla oikein ole. Olisinkin lopulta ottanut jopa mieluummin lasten kanssa saman tarinan, missä laivarotta Ruby kertoo laivan tarinaa.

Itse laiva oli kuitenkin huippuhieno, ja sinne on tuotu paljonkin rekvisiittaa eri tiloihin. Aivan alimmassa kerroksessa olisi ollut vielä sääelämys, mutta ukkosen jyrinä ja salamoita demonstroivat valot olivat liian pelottavia nuoremmille lapsille, ja alakerran vierailu jäi hyvin lyhyeen.

Merenkulkumuseon puolella oli myös rakennettu lapsille kiinnostava tehtävärata. Lasten tuli etsiä vihjeiden avulla laivarotta Rubyn koloja ja vastata myös muihin kysymyksiin. Tässä tuli opittua myös itse täysin uutta. Lopuksi lapset saivat vielä valita itselleen pienen palkinnon aarrearkusta täytettyä tehtäväpaperia vastaan.

Museossa oli paljon muutakin puuhaa. Lasten leikkipaikka oli suljettuna, mutta muuten oli sallittua koskea, kokeilla ja kiipeillä.

Lilla Holmen - hiekkaranta ja eläimiä

Vaikka koko päiväksi oli luvattu sadetta, ei sitä tullutkaan kuin aikaisin aamulla ja myöhemmin jo laivaan päästyämme. Pääsimme kuin pääsimmekin kiertelemään ihanalle pienelle Lilla Holmenin saarelle Maarianhaminan edustalle.

Saari on kokonaan puistoa, eikä sinne pääse autolla. Lilla Holmen on ihana juurikin lasten kanssa. Saarelta kun löytyy hiekkaranta, leikkipuisto, jäätelökioski ja eläimiä.

Me emme viileän sään vuoksi ottaneet uimakamppeita edes mukaan, mutta muutamia rohkeita oli rantatouhuissa. Me keskityimme pupuihin, riikinkukkoihin, undulaatteihin, papukaijoihin ja muihin eläimiin, sekä tietysti leikkipuistoon.

Söötti keskusta kahviloineen

Maarianhaminan keskusta on pieni ja kaunis. Käytännössä se kietoutuu pienen kävelykadun pätkän ympärille. Harmillisesti hieman viileä sää ei houkuttanut jäämään terasseille, mutta kauniimmalla säällä paikka on kuin tehty roseeviinin siemailuun. Toki meillä oli lapset mukana, emmekä olisi roseeviinejä siemaillut aurinkoisellakaan säällä.

Sen sijaan kävimme valloittavan ihanassa Bagarstugan-kahvilassa. Listalta löytyy pientä suolaista ja valikoima kakkuja, ahvenanmaalaista pannaria ja muita herkkuja.

Liikkuminen Ahvenanmaalla

Selkeästi Ahvenanmaalla pääsisi liikkumaan helpoiten omalla tai vuokra-autolla tai miksei myös pyörällä. Meidän seuruella kuitenkin paras olisi ollut vuokra-auto. Emme kuitenkaan vuokranneet autoa yhden päivän takia, ja näin päädyimme jäämään Maarianhaminaan. Tämän enempää tekemistä emme toisaalta olisi ehtineetkään, vaikka meillä olisikin ollut auto käytössä.

Kävellen

Maarianhamina on melko pieni kaupunki, ja satamasta kävelee helposti keskustaan. Me kävelimme ensin Museolaiva Pommernille, sillä se sijaitsee alle 500 metrin päässä satamasta. Siitä meidän ei kannattanut enää palata satamaan turistijunalle, vaan kävelimme Norra Esplanadgatanin puistikkoa pitkin muutaman sadan metrin matkan keskustaan ja siitä Lilla Holmenille. Askelia kertyikin päivän aikana lähes 13 000, ja lapsille todennäköisesti vähintään tuplat lyhyemmällä askelvälillä ja siksakkijuoksulla.

Laivayhtiön turistijuna sataman ja keskustan välillä

Päivän päätteeksi lapset olivat jo sen verran väsyttäneet itsensä, että jäimme odottamaan sataman ja keskustan välillä kulkevaa turistijunaa. Sen pitäisi kulkea 20 minuutin välein, mutta meidän odotusaika oli noin 40 minuuttia. Odotimme keskustan kirjakauppa Marienhamns bokhandelin edessä, mutta junaan päästyämme totesimme, että olisimme ehtineet aiempaan junaan, jos olisimme kävelleet toiselle keskustan pysäkille postin lähettyville. Toisaalta tällä jälkimmäisellä pysäkillä olisi ollut suurena vaarana se, ettemme olisi mahtuneet kyytiin lainkaan, eli parempi oli odottaa 40 minuuttia kuin todeta 20 minuutin odottelun jälkeen, ettemme tulisi mahtumaan kyytiin. Toisaalta 40 minuutissa olisimme olleet jo monta kertaa reilun kilometrin päässä satamassa jopa lapsia kantaen.

Tulipa nähtyä myös Maarianhaminan toinen ranta, Österhamn ja Sjökvarteret, joiden kautta juna vielä kiersi ennen satamaan menoa.

Tallinkin kuljetukset Eckeröön

Meidän ensisijainen suunnitelma oli mennä Eckeröön riistaeläinsafarille, mutta koska paikallisbussit eivät kulje Eckeröön ja taksi olisi maksanut useita kymppejä suuntaansa, jätimme sen välistä. Huomasin kuitenkin kätevästi sunnuntaina hytistä lähtiessämme hytin pöydällä esitteen, jossa kerrottiin Tallinkin yhteiskuljetuksista Eckeröön.

Seuraavalla kerralla sitten.

Saarihyppelylle Ahvenanmaalle

Nälkä kasvaa tietysti syödessä, ja nyt kun aloin selvittämään Ahvenanmaan tarjontaa, lähtisin erittäin mielelläni sinne takaisin tutkimaan myös muuta Ahvenanmaata. Erityisesti kiinnostaisi lähteä saarihyppelemään Ahvenanmaan pienemmille saarille.

Visit Åland asiakaspalvelu

Vielä täytyy antaa iso kiitos Visit Ålandille ja heidän chat-asiakaspalvelulleen, joka löytyy Visit Ålandin nettisivuilta. Emme nimittäin heti löytäneet turistijunan pysäkkiä keskustasta, eikä Googlekaan kertonut siitä mitään. Visit Ålandin sivujen chatista minulle vastattiin hyvin nopeaan ja kerrottiin junan pysäkki. Erityisen kätevää!

Pysy matkassa mukana:

10 kommenttia:

1. Siitä onkin jo aikaa kun olen viimeksi käynyt Ahvenanmaalla! Pommernissa haluaisin ehdottomasti käydä uudelleen. Hieno laiva!

Vastaukset
    1. Pommern oli paljon hienompi kuin olin ajatellut! Melkein jätimme sen välistä, mutta kun aamu alkoi sateella, menimme kuitenkin. Onneksi menimme!

Poista
  2. Omasta Ahvenanmaan vierailusta on aikaa jo melkein kymmenen vuotta. Pitäisi varmaan käydä päivittämässä muistoja paikasta :D

Eveliina / Reissukuume

Vastaukset
    1. Minulle tämä oli ensimmäinen kerta, ja hyvä, että tuli nyt näin helppo tapa päästä käymään siellä!

Ahvenanmaalla pitäisi ehdottomasti käydä useamminkin!

Poista
  3. En ole koskaan ollut Maarianhaminassa, suunnitelmissa on ollut useasti kyllä.

Vastaukset
    1. Sama oli minulla vuosikymmeniä. Suunnitelmissa ja ajatuksissa oli, mutta toteutus sai odottaa. Nyt vihdoin :)

Poista
  4. Ahvenanmaa on vielä tuntematon ja viime syksynä sinne oli jo matkakin varattuna mutta lähdettiin Viipuriin.
    Tuommoinen päivä risteily on varmasti kiva, ja näemmä riitti aika ihan hyvin kierrellä nähtävyyksiä siellä. Teillä oli aika paljon aktivitteetteja siellä ja kivan kuuloisia kaikki!
    Kuulostaa sille että aikaa olisi hyvä varata yö tai kaksi siellä niin pääsisi näkemään vielä enemmän!!

Vastaukset
    1. Ahvenanmaalle olisi ehdottoman hyvä varata pari yötä, vaikka pidempäänkin. Siellä riittää tosi paljon tekemistä ja näkemistä. Täytyy itsekin joku päivä palata ajan kanssa!

5. Ehkä sen lasin roseeta voi ottaa lastenkin kanssa :D

VastaaPoista

Pidän kommenteista ja kysymyksiinkin vastaan mielelläni!