Slider

Unohtumattoman upea viini- ja ruokamatka Bilbaossa ja Riojan viinialueella

keskiviikko 18. huhtikuuta 2018

Palasimme maanantaina neljän päivän pikapyrähdykseltä Bilbaosta ja Riojan viinialueelta. Matkassa meitä oli neljä ihanaa naista ja matkan tarkoitus oli syödä hyvää ruokaa ja maistella alueen viinejä. Matkan päätarkoitus toteutui, ja söimme valtavan upeissa ravintoloissa, ja meille maistatettiin mielettömiä viinejä. Näiden lisäksi meitä vielä kierrätettiin Riojan alueen merkittävimmissä paikoissa.

Näin pari päivää matkan jälkeen olen edelleen melko sanaton. Kun neljän päivän aikana kokee niin paljon, että tuntee olleensa matkalla ainakin viikon, on vaikeaa vastata lyhyesti, miten matka meni. Hyvin. Loistavasti. Mutta nuo sanat eivät kerro vielä mitään.

Campo Viejon veistoksellinen viinitalo ja Logroñon tapaskatu

Aloitimme matkamme Logroñon kylästä, noin puolentoista tunnin matkan päästä Bilbaosta. Matkasimme Logroñoon suoraan lentokentältä ja pääsimme heti lounaan kimppuun Campo Viejon viinitilalle. Haaveilimme jo lentokoneessa paellasta, ja sitähän meille oli tarjolla - tietysti Campo Viejon viinivalikoiman kera tarjoiltuna.

Lounaan jälkeen viinintekijä kierrätti meitä ympäri viinitaloa ja pääsimme jopa maistamaan viinejä pikkiriikkisistä, noin 1000 litran (vertaa 500 000 litran), viinitynnyreistä. Harmillisesti kierroksen aikana alkoi sataa, emmekä päässeet kunnolla viinitarhoille kiertämään ja ottamaan kuvia.

Illalla saimme vielä paikallisoppaan kanssamme kuuluisalle Logroñon tapaskadulle. Kadulla on noin 60 tapasravintolaa. Ilman opasta olisimme varmasti olleet täysin hukassa. Nyt meille valittiin valmiiksi parhaat tapasravintolat päältä! Ihanan helppoa, ja voi luoja, niin herkullista!

Riojan alue

Lauantaiaamuna meillä ei ollut aikaa nukkua myöhään, sillä Marina odotteli meitä jo yhdeksältä hotellimme, Calle Mayorin, aulassa. Marina on RiojaTreck -turistifirman opas, ja hyvä opas onkin. Hän vei meidät ensin katsomaan kahta Riojan merkittävintä luostaria, Yusoa ja Susoa, ja vielä muurein suojattua La Guardian kylää.

Olipa mieletöntä olla pitkästä aikaa ohjatulla retkellä, jossa opas kertoo paikoista kaiken oleellisen, eikä itse tarvitse olla kuin kyydissä ja nauttia matkasta ja kohteista.

Bilbao, Guggenheim ja sen ravintolat

Iltapäivästä Marina heitti meidät takaisin Logroñoon, josta jatkoimme lounaan jälkeen takaisin Bilbaoon. Tähän asti sää oli ollut melko viileä ja pääsääntöisen pilvinen, mutta juuri oikealla hetkellä aurinko alkoi helliä meitä. Hotellimme Ercillan ylimmässä kerroksessa oli nimittäin trendikäs kattoterassi cocktailbaareineen ja upeine maisemineen. Viinimatka suistuikin hetkeksi raiteiltaan cocktailmatkaksi.

Mutta vain hetkeksi, sillä illalle meillä oli varaus Guggenheim-museon yhteydessä toimivaan Michelin-tähtiravintola Neruaan. Tapasin ravintolaa luotsaavan kokin, Josean Alijan, viime syksyn Food and Art -tapahtumassa Mäntässä, jossa kohteliaasti kutsuin itseni hänen ravintolaansa syömään. Kannatti kutsua. Nerua oli toden totta ainutlaatuinen elämys 19 ruokalaijin menun ja siihen kuuluvan 10 viinin viinipaketin kera. Eikä kokemusta tietysti vähentänyt yhtään se, että tunsin itse Michelin-kokin.

Saimmepa illallisen aikana vielä kutsun seuraavalle päivälle lounaalle Joseanin toiseen ravintolaan Guggenheim-museon bistroon, joka oli niin ikään upea. Vierailimme myös itse museossa, mutta täytyy sanoa museon ravintoloiden olevan Guggenheimin parhautta.

Hyvin valittu seura

Tärkein kuitenkin kaikesta oli matkalle valikoitu seura. Meillä oli aivan valtavan mukavaa! En muista koska olisin viimeksi nauranut näin paljon. Eivätkä tällaiset unohtumattomat elämykset olisi mitään, jollei niitä voisi jakaa samanhenkisen seuran kanssa.

Kiitos ihanat naiset!

Vain pintaraapaisu - lisää tulossa!

Tässä kuitenkin vain pintaraapaisu matkastamme. Jos rakastat hyviä viinejä ja uniikkeja ravintoloita, pistä blogi seurantaan. Seuraavan muutaman viikon aikana kirjoitan kaikesta tästä enemmän. Rioja on niin upea ruoka- ja viinimatkakohde, että oksat pois.

Pysy matkassa mukana

6 kommenttia:

1. Kuulostaa kyllä ihan huikeelle reissulle!!
    Vaikka mä just söin, niin rupes tulee pakostikkin vähän nälkä..
    19 ruokalajin menu ja tapas-baarit!! Huh!!
    Lähtisin kyllä kanssa testaamaan ;)
    Tosin ei tainnut olla mikään halvimmasta päästä toi reissu?! :D
    Bilbao on muutenkin mulle tuntematon, tosin asuu siellä pari kaveria, mutta koskaan tullut siellä käytyä.
    Ja noi viinit.. lähtisin testaa niitä kyllä myös!! :)
    Ohjatut retket toimii kyllä myös, kunhan opas on hyvä ja teillä oli!

Vastaukset
    1. Oli tosiaan taas mieletön reissu. Ainoa kallis osuus matkassa oli tuo Nerua, mutta sekin oli minusta täysin hintansa arvoinen. Toki kustannuksia kevensi se, että kävimme työnantajani viinitilalla.
      Bilbao on hieman "kaukana", kun sinne ei mene Suomesta suoria lentoja. Vaihdollinen yhteys tekee aina matkasta hieman hankalamman, mutta kannattaa kyllä ehdottomasti nähdä vaiva. Mieletöntä seutua!

Poista
  2. Teillä on ollut ihana reissu :) Pääseekö tuonne Campo Viejon viinitilalle kuka tahansa tutustumaan? Olisi aika siistiä joskus mennä.. Jään odottelemaan lisää postauksia teidän reissusta.

Vastaukset
    1. Niin olikin! :) Campo Viejolla pääsee vierailemaan kuka tahansa, ja kannattaa ehdottomasti käydä! Julkaisin juuri jutun Campo Viejosta, eli jos kiinnostaa, käy ihmeessä lukemassa.

Poista
  3. Vau mikä upea reissu herkuttelun ja samanhenkisten ihmisten parissa - ihan täydellistä! Odotan innolla lisää postauksia!

Vastaukset
    1. Tällaisella reissulla on kyllä tosi tärkeää, että kaikki reissukaverit tykkää hyvistä ruuista ja viineistä. Tosin jos ei pitäisi, niin sitten ei varmasti edes lähtisi reissuun, missä aiotaan maksaa useampi satanen yhdestä ja ainoasta dinneristä viineineen. Voi monelle kuulostaa käsittämättömältä :D

Poista

Pidän kommenteista ja kysymyksiinkin vastaan mielelläni!