Slider

Musiikin ja ruuan ilotulitusta Tukholman risteilyllä - myös kesän matkasuunnitelmat tarkentuivat

sunnuntai 8. maaliskuuta 2020

Yhteistyössä: Silja Line ja Visit Stockholm

Hehkutin jo aiemmin Silja Serenadella ja Silja Symphonylla tämän kevään ajan olevia Abba- ja Queen-tribuuttiesityksiä. Hehkutuksesta tuli niin pitkä, etten saanut samaan kirjoitukseen mahtumaan, miten koko muu matkamme rakentui. Matkamme nimittäin koostui täysin hyvän musiikin ja erinomaisen ruuan ympärille.

Päivä Tukholmassa risteilyssä onkin parasta se, että yhdessä Tukholman päivässä kyllä ehtii tehdä ja nähdä ja heti laivaan astuessa olet jo perillä, mutta risteily kokonaisuudessaan ei vaadi pitkää lomapätkää. Me lähdimme sunnuntai-iltana, ja jo tiistaina olin melkein kokonaisen päivän töissä. Kätevää.

Silja Serenaden à la carte ruokailut ilotulitusta alusta loppuun

Muistan vielä sen ajan, kun Tukholman risteilyllä oli ehdotonta ehtiä Tukholmaan testaamaan joku ravintola. Muistan myös sen, kun laivat alkoivat panostaa ruokatarjontaansa ja olin ihan ihmeissäni siitä, kun myös laivassa sai huippuruokaa. Nyt tästä ei tarvitse olla enää ihmeissään, vaan voi odottaa innolla sitä, millainen menu on vastassa.

Menomatkalla ruokailimme Bon Vivantissa, ja meille tarjoiltiin Menu Nordic. Viiriäistä, nieriää ja karitsaa sisältävän neljän ruokalajin menun on suunnitellut laivan omat kokit. Kaikki oli niin erinomaista, että vielä seuraavana iltanakin ihmettelimme, miten joku voi saada viiriäisenmunan valmistettua niin täydelliseksi. Ja katsokaa nyt, miten kauniita annokset ovat!!

Paluumatkan illallisen söimme Tavolatassa. Täällä saimme jo ennakkovaroitteluja siitä, että annokset olisivat isoja. Niin ne olivatkin, mutta kun kaikki oli niin valtavan hyvää, en malttanut jättää yhtään mitään lautaselleni. Tavolatassa valitsin äyriäislautasen alkuun, kokonaisen kalan pääruuaksi ja vielä suklaakakun jälkkäriksi. Näiden lisäksi meille tilattiin vielä yhteiseksi tapaslajitelma juustoineen ja leikkeileineen. Niin hyvää!

ABBA-teemainen Tukholman kiertoajelu

Kun saavuimme Tukholmaan, meitä oli odottamassa bussikyyditys päivän ohjelmaan. Missään kohteessa tulee harvoin otettua kiertoajelua, minkä aikana paikallinen opas kertoo alueen nähtävyyksistä. Olikin huikea yllätys, kun bussiimme hyppäsi 40 vuotta Ruotsissa asunut alkuperäinen suomalainen opas.

Kiersimme bussin kyydillä ympäri Tukholmaa. Opimme paljon muutakin - tai ainakin minä opin, sillä yleensä Tukholmassa tulee käytyä vain jossain tietyssä kohteessa, eikä muusta tule otettua selville mitään - mutta reitti oli suunniteltu niin, että näimme eri ABBAn musiikkivideoiden kuvauspaikkoja, levytysstudioiden sijainteja, ja kuulimmepa myös sen, että ABBA on tehnyt kaksi uutta kappaletta. Vain se tieto enää puuttuu, milloin nuo kappaleet tullaan julkistamaan. Kukaan sitä ei vielä tiedä.

ABBA-museo Tukholmassa

Iso osa Tukholma-ajastamme vierähti ABBA-museossa. Olin lukenut pari blogikirjoitusta museosta, mutta selkeästi tämä on niitä kohteita, jotka täytyy itse kokea. Museon lupaus on, että vaikka et olisikaan ABBA-fani, kävelet museoon, mutta tanssit sieltä ulos. Minähän jo tanssin sisäänkin, mutten silti ollut osannut odottaa, miten musiikki vie mennessään.

ABBA-museo oli niin laaja elämys, että siitäkin on pakko kirjoittaa oma kirjoituksensa.

ABBA-museossa on muun muassa puhelin, mihin on numero vain ABBAn jäsenillä. Jos puhelin soi, kannattaa siis vastata!

Lounas ABBA-museon yhteydessä

Ennen museokierrosta pääsimme lounastamaan ABBA-museon yhteydessä olevaan Pop House -ravintolaan. Me söimme kanaa, mutta ruokalistalla näyttää olevan paljon muutakin herkullista. Ja jos satut lounastamaan muualla, on ravintolaan mahdollista pistäytyä kahville tai drinkille.

Vinkki: ABBA-museolipun ostaneet saavat -15 % alennuksen lounaan hinnasta. Tämä fakta kannattaa vielä kuitenkin kurkata ravintolan nettisivuilta, jos luet tätä kovin pitkään kirjoittamisen jälkeen.

Peppi Pitkätossu -musiikkisirkus ABBAn Björnin ja Bennyn kynästä

Pääsimme myös kurkkaamaan Djurgårdenilla, ihan ABBA-museon lähettyvillä sijaitsevaan Cirkukseen. Se on siis upea vanha rakennus, mikä on aikoinaan toiminut sirkuksena, mutta viime vuodet siellä on ollut konsertteja ja musikaaleja talvikausilla, ja kesäkaudet rakennus on seisonut tyhjillään.

Tähän asti.

Tulevana kesänä tähän tulee muutos, nimittäin Peppi Pitkätossun 75-vuotissyntymäpäivien kunniaksi rakennus pääsee alkuperäiseen käyttöönsä, kun esityslistalle tulee Peppi Pitkätossu Sirkuksessa (vapaasti suomennettuna).

Esityksen musiikit on ABBAn Björnin ja Bennyn käsialaa (mitenkä muutenkaan, kun ABBA-kierroksella olimme), ja esitykseen kuuluu niin näyttelijöitä kuin sirkustaiteilijoitakin. Mukana tulee olemaan muun muassa lentävä orkesteri ja tietysti aina yhtä vahva Peppi. Tarinasta löytyy vanhoja, tuttuja hahmoja ja lauluja, mutta tuottajat ovat saaneet luvan lisätä täysin uusia hahmoja sekä täysin uusia lauluja.

Vaikka esitys on ruotsiksi, on vuorosanoja vain muutamia, ja kohtaukset käydään läpi sirkusesityksinä, ja näin kaikenkieliset pystyvät seuraamaan esitystä kielitaidosta huolimatta.

Esityksen ikäraja on 7 vuotta, mutta kaikki yli 2-vuotiaat ovat tervetulleita paikalle. Itse en ehkä olisi vielä vuosi sitten vienyt pian 5-vuotiasta tytärtäni reilun tunnin mittaiseen esitykseen - ehkä - mutta nyt on varmasti jo hyvä aika.

Ja hei, ilman lapsiakin tuon voi mennä katsomaan. Tällä hetkellä valtaosa lipuista onkin aikuisten ostamia, eli mistään pelkästä lastensirkuksesta ei ole kyse.

Tämä kuulosti niin hyvältä, että laitoin heti ystäville viestin, olisiko tässä ideaa naisten ja lasten yhteiselle matkalle. Pari jo nostikin käden ylös, eli nyt vain metsästämään päivämäärä. Esitykset on suunniteltu niin, että tämän näkemiseen riittää Päivä Tukholmassa -risteily, kun näytöksiä on myös päivällä!

Eikö ole valloittava vanha sirkus?

Pysy mukana matkassa:

2 kommenttia:

1. Ah ja voih, tuli hirveä laiva- ja Tukholma-kuume! Tuo on niin totta mitä kirjoitat, että risteilyllä matka alkaa heti kun pääsee laivaan, eikä vasta perillä.

VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Risteily matkustusmuotona on niin ihana. Toivotaan nyt, että tilanne tästä paranee, ja Tukholma kutsuisi taas kesällä.

Poista

Pidän kommenteista ja kysymyksiinkin vastaan mielelläni!