Vasta kotona, matkapäivänjälkeisenä aamuna, muistaa, miten ihanaa sitä onkaan nukkua omassa sängyssä. Vielä torstaina uskalsin haaveilla siitä, ettemme olisi vielä tänään heränneet omasta kodista, vaan että eilen päättynyt Thaimaan matkamme olisi jatkunut. Eihän meillä ole kiire töihin, ei vielä pääsiäispyhien jälkeenkään. Miksi siis kiirehtiä palmun alta kotiin harmauteen? Kyllä oman sängyn pohjalla ehtii vielä öitä nukkua myöhemminkin.
Pari kuukautta sitten ajattelin, että maaliskuun kuumuudessa pari viikkoa alle 1-vuotiaan kanssa on ihan riittävästi. Voi miten väärässä olinkaan. Miten helposti sitä olisi vielä toiset pari viikkoa voinutkaan viettää Aasian lämmössä. Aloimmekin suunnitella Thaimaahan jäämistä vain muutama päivä ennen lentolippujen paluupäivämäärää. Normaalistihan lentolipun voisi vain jättää käyttämättä, ja sillä sipuli. Me säästimme pari kymppiä ja varasimme lennot Travellinkin kautta. Virhe.
Jos olisimme olleet matkassa vain oman perheen kesken, ei ongelmaa olisi ollut. Meitä oli tällä kertaa kaksi perhettä, ja varasimme lentoliput kaikki yhdessä. Molemmilla perheillä oli mukana yksi sylilapsi. Travellinkin järjestelmä ei anna valita, kenen kanssa kukin sylilapsi matkustaa, vaan heittää sylilapset randomilla matkustajille. Tällä kertaa minun kanssamatkustajakseni päätyi toisen perheen lapsi ja miehelleni meidän Isla. Ennen matkaa pyysimme Travellinkiä muuttamaan nämä oikein, koska jo paikkavarausten kanssa tuli jo ongelmia. Kaksi vauvaa voi istua samalla penkkirivillä aika harvassa koneessa happinaamareiden lukumäärän vuoksi. Travellink vakuutti, ettei tästä olisi mitään ongelmaa, varaisimme paikat vain niin, että sylilasten paikat olisi oikein, koneessa voisi sumplia loput. Kysyivät kyllä, haluammeko heidän tekevän lippumuutoksen - lisämaksua vastaan. Eivät ymmärtäneet, kun yritin selittää, että ongelmana oli heidän varausjärjestelmänsä, ei minun tekemä virhe varausvaiheessa. Emme siis todella maksaisi heidän virheestään. Jätimme asian sikseen ja säädimme paikkavaraukset lasten mukaan.
Travellinkin ohjelmistovirhe tuli kummittelemaan meitä myös Thaimaassa. Miten toinen perhe voisi päästä koneeseen, kun heidän sylilapsellaan ei olisi aikuista mukana ja täten paikkaa koneessa? Travellinkille soitettaessa, he olivat sitä mieltä, että sylilapsi pääsee kyllä omalla lipullaan koneeseen, eikä ongelmaa ole, jos me emme peruuta omia lippujamme. Jatkoimme Thaimaahanjäämissuunnitelmiamme. Pian kuitenkin sain Finnairilta Twitterin kautta vastauksen, että Aasiassa lentolipputietojen tulee olla täydellisen kunnossa koneeseenpääsyn varmistamiseksi, mutta vain Travellink voi tehdä muutoksia, koska liput on ostettu heidän kauttaan. Tämän viestin saimme torstaina Travellinkin asiakaspalvelun suljettua, ja seuraava päivä olisi pitkäperjantai, ja sitä seuraava päivä matkapäivämme. Mitään ei siis ollut tehtävissä. Toinen perhe ei välttämättä pääsisi koneeseen, jos me emme olisi mukana. Jätimme jäämishaveet sikseen ja pakkasimme laukkumme.
Paluuta edellisenä iltana kurkkasin vielä Twitter-tilini. Siellä komeili viesti Finnairilta, että he ovat tehneet lippumuutoksen, ja toinen perhe voisi palata Suomeen huoletta ilman meitä. Kiitos Finnair, mutta tämä tuli liian myöhään. Nyt olimme jo orientoituneet kotiinpaluuseen. Emme jäisi.
Harmittaako? Totta hitossa. Olisihan se paljon miellyttävämpää tehdä itse päätökset omien matkojen suhteen. Mieli on onneksi sen verran armollinen, että se alkaa heti takaiskun tullen koota asioita, miksi palaaminen oli kuitenkin parempi - tai vähintään hieman positiivinen vaihtoehto.
1. Thaimaahan jääminen olisi näin viime tipassa tullut aika kalliiksi.
2. Kustannuksia säästääksemme, olisimme varanneet kolmen tähden resortteja loman loppuajalle. Olisinko oikeasti halunnut viiden tähden luksuksesta kolmeen tähteen?
3. Nyt voimme suunnitella jonkin uuden matkan huhtikuulle. Edullisia diilejä näyttäisi olevan ainakin Dubaihin, Nizzaan, Kanariansaarille.
Oli paluu positiivinen tai ei, taidan tästä lähtien varata lentoni suoraan lentoyhtiöltä.
Pari kuukautta sitten ajattelin, että maaliskuun kuumuudessa pari viikkoa alle 1-vuotiaan kanssa on ihan riittävästi. Voi miten väärässä olinkaan. Miten helposti sitä olisi vielä toiset pari viikkoa voinutkaan viettää Aasian lämmössä. Aloimmekin suunnitella Thaimaahan jäämistä vain muutama päivä ennen lentolippujen paluupäivämäärää. Normaalistihan lentolipun voisi vain jättää käyttämättä, ja sillä sipuli. Me säästimme pari kymppiä ja varasimme lennot Travellinkin kautta. Virhe.
Jos olisimme olleet matkassa vain oman perheen kesken, ei ongelmaa olisi ollut. Meitä oli tällä kertaa kaksi perhettä, ja varasimme lentoliput kaikki yhdessä. Molemmilla perheillä oli mukana yksi sylilapsi. Travellinkin järjestelmä ei anna valita, kenen kanssa kukin sylilapsi matkustaa, vaan heittää sylilapset randomilla matkustajille. Tällä kertaa minun kanssamatkustajakseni päätyi toisen perheen lapsi ja miehelleni meidän Isla. Ennen matkaa pyysimme Travellinkiä muuttamaan nämä oikein, koska jo paikkavarausten kanssa tuli jo ongelmia. Kaksi vauvaa voi istua samalla penkkirivillä aika harvassa koneessa happinaamareiden lukumäärän vuoksi. Travellink vakuutti, ettei tästä olisi mitään ongelmaa, varaisimme paikat vain niin, että sylilasten paikat olisi oikein, koneessa voisi sumplia loput. Kysyivät kyllä, haluammeko heidän tekevän lippumuutoksen - lisämaksua vastaan. Eivät ymmärtäneet, kun yritin selittää, että ongelmana oli heidän varausjärjestelmänsä, ei minun tekemä virhe varausvaiheessa. Emme siis todella maksaisi heidän virheestään. Jätimme asian sikseen ja säädimme paikkavaraukset lasten mukaan.
Travellinkin ohjelmistovirhe tuli kummittelemaan meitä myös Thaimaassa. Miten toinen perhe voisi päästä koneeseen, kun heidän sylilapsellaan ei olisi aikuista mukana ja täten paikkaa koneessa? Travellinkille soitettaessa, he olivat sitä mieltä, että sylilapsi pääsee kyllä omalla lipullaan koneeseen, eikä ongelmaa ole, jos me emme peruuta omia lippujamme. Jatkoimme Thaimaahanjäämissuunnitelmiamme. Pian kuitenkin sain Finnairilta Twitterin kautta vastauksen, että Aasiassa lentolipputietojen tulee olla täydellisen kunnossa koneeseenpääsyn varmistamiseksi, mutta vain Travellink voi tehdä muutoksia, koska liput on ostettu heidän kauttaan. Tämän viestin saimme torstaina Travellinkin asiakaspalvelun suljettua, ja seuraava päivä olisi pitkäperjantai, ja sitä seuraava päivä matkapäivämme. Mitään ei siis ollut tehtävissä. Toinen perhe ei välttämättä pääsisi koneeseen, jos me emme olisi mukana. Jätimme jäämishaveet sikseen ja pakkasimme laukkumme.
Paluuta edellisenä iltana kurkkasin vielä Twitter-tilini. Siellä komeili viesti Finnairilta, että he ovat tehneet lippumuutoksen, ja toinen perhe voisi palata Suomeen huoletta ilman meitä. Kiitos Finnair, mutta tämä tuli liian myöhään. Nyt olimme jo orientoituneet kotiinpaluuseen. Emme jäisi.
Harmittaako? Totta hitossa. Olisihan se paljon miellyttävämpää tehdä itse päätökset omien matkojen suhteen. Mieli on onneksi sen verran armollinen, että se alkaa heti takaiskun tullen koota asioita, miksi palaaminen oli kuitenkin parempi - tai vähintään hieman positiivinen vaihtoehto.
1. Thaimaahan jääminen olisi näin viime tipassa tullut aika kalliiksi.
2. Kustannuksia säästääksemme, olisimme varanneet kolmen tähden resortteja loman loppuajalle. Olisinko oikeasti halunnut viiden tähden luksuksesta kolmeen tähteen?
3. Nyt voimme suunnitella jonkin uuden matkan huhtikuulle. Edullisia diilejä näyttäisi olevan ainakin Dubaihin, Nizzaan, Kanariansaarille.
Oli paluu positiivinen tai ei, taidan tästä lähtien varata lentoni suoraan lentoyhtiöltä.