Slider

Tallinna lasten kanssa - näitä en tiennyt Tallinnassa olevankaan

sunnuntai 29. heinäkuuta 2018

Luulin jo Eckerö Linelta saamani lahjakortin valuvan täysin hukkaan, kunnes huomasin viimeisen käyttöpäivän olevan kesäkuinen lauantai. Päivälle ei ollut mitään suunnitelmia ja kesälomakin alkoi juuri samaisena päivänä. Pirautin ystävälleni muutama päivä ennen ajankohtaa, olisiko hänellä ja hänen 2-vuotiaalla tyttärellään tekemistä tuolle päivälle. Ei ollut, ja näin pääsimme viettämään aurinkoisen kesäpäivän Tallinnassa naisten ja tyttöjen kesken.

Aloitimme aikaisen aamun laivan buffa-aamiaisella. Näin ei tarvinnut kiirehtiä kotona puurojen sun muiden kanssa. Sen kun puimme päälle ja lähdimme satamaan. Myös muilla oli sama suunnitelma, mutta koska marssimme ensi töiksemme ravintolaan, pääsimme suoraan pöytään. Loppuajan kulutimme hytissä. Kyllä! Lahjakorttiin kuului hytti!! Ja perillä olimme kuin vilauksessa.

Lounas Tallinnan uuden Balti Jaama Turg -kauppahallin lapsiystävällisessä ravintolassa

Olin aiemmin bongannut ystäväni Instagramista kuvan ravintolasta, missä olisi leikkipaikka ja hyvää, edullista lounasta. Ravintola sijaitsi Tallinnan kauppahallin yläkerrassa. Ennen matkaa pohdin, etteipä ole ennen tullutkaan käytyä tai edes kuultua Tallinnan kauppahallista, mutta olisipa sekin ensimmäinen kerta.

Vasta Tallinnassa tajusin, ettei koko kauppahalli ole ollut pystyssä silloin kun siellä kävin viimeksi. Wau! Kiitos siis Annalle, emmepä olisi eksyneet koko kauppahalliin ilman Instagram-kuvaa.

Kauppahalli oli mieletön! Pieniä ravintoloita oli vieri vieressä ja kaikki oli tehty niin tyylillä. Olisi ollut miellyttävää istahtaa pystärille nappaamaan pari sushipalaa yhdestä, vegeburgeri toisesta, teemuki kolmannesta, jälkkäri jostain ihanasta leipomosta, ja vielä matkalle kulhollinen mansikoita tuoretorilta.

2- ja 3-vuotiaiden tyttöjen kanssa ravintola leikkipaikalla oli kuitenkin se kaikkein houkuttelevin vaihtoehto. Ja mikä ihana ravintola meitä olikaan vastassa! Ravintolassa ei ollut lapsille vain leikkipaikka ja lapsille suunniteltuja annoksia, vaan sen lisäksi joka toinen pöytä oli pienempi lastenpöytä.

Kauppahallin putiikeista olisin toivonut enemmänkin paikallisia lastenvaateliikkeitä, enkä aasialaista tuontikrääsää, mikä on risaista jo myytäessä. Löysimme vain yhden toivotun mukaisen liikkeen. Putiikin sisällä oli keinu ja pieni nurkkaus piirtämiseen.

Iltapäivä Kadriorgin puistossa, sen leikkipuistoissa ja tivolissa

Lounaan jälkeen hyppäsimme ratikkaan numero 1:een päästäksemme nopeammin Kadriorgin puistoon Tallinnan itäpuolelle. En ollut koskaan kuullut tästä(kään) puistosta, joten yllätys myös tänne saapuessa oli suuri. Meitä oli vastassa valtavan suuri ja huikean kaunis puisto isoine leikkipuistoineen ja söötteine tivoleineen. Puiston alussa oli vieläpä ihanan mahtipontinen lampi.

Kiersimme leikkipuistoja, kävimme parissa tivolilaitteessa ja ihastelimme puistoa. Emme varmasti nähneet koko puistoa - se näytti jatkuvan ja jatkuvan aina vain kauemmas. Jäipähän jotain seuraavaankin kertaan.

Paluumatkalla istahdimme vielä puiston kahvilaan, mutta koska emme näyttäneet saavan palvelua, totesimme olevan järkevämpää kahvitella lähempänä satamaa, josta meidän ei tarvitsisi kiirehtiä takaisin laivaan ennen aikojaan.

Hytti pelasti paluumatkan - kiitos Eckerö Line!

Olen aina ihmetellyt, mitä hytillä tekee reittimatkatessa Tallinnaan. Nyt tiedän. Kun matkassa on 2- ja 3-vuotiaat lapset, jotka ovat aamusta innosta soikeina ja päivän päätteeksi riehuvat väsymystään, on hytti erittäin miellyttävä tila, jossa lapset saavat leikkiä rauhassa ja itse voi ojentaa jalat suoraksi sängylle. Ei kiistaa istumapaikoista, ei karkailevia lapsia ja heidän perässä juoksemista. Vain ihanaa, rauhaisaa matkustamista.

Kiitos myös matkaseuralle! Oli huippu päivä!

Pysy matkassa mukana:

10 kommenttia:

1. Kuulostaa ihanalle päivälle. Ja niin ihana helpolta sieltä helsingistä astua laivaan. :D Meitäkin odottaa Tallinna viikon päästä, mukava päästä sinne pitkästä aikaa.

Vastaukset
    1. Täältä on kyllä tosi helppoa astua laivaan ja käväistä Tallinnassa! Ollaan joskus käyty siellä ihan vaan lounaalla :D
      Ihanaa Tallinnan reissua teille <3

Poista
  2. Voi kun oltaisiin lähempänä Helsinkiä niin tällainen päivän reissu olisi mahdollinen. Tänä kesänä ei taida meidän perhe päästä Talliinnaan sillä Suomen lomaa on enää jäljessä parisen viikkoa. Näyttää tosi kivalle tuo kauppahalli ja aina iso plussa jos on lapsille tekemistä.

Vastaukset
    1. Helsingistä on tosiaan mielttömän helppoa käydä Tallinnassa päiväseltään. Ja Tallinna on kyllä mahtava paikka lapsiperheille! Sieltä tuntuu löytyvän joka kerta jotain uutta tekemistä, mutta niin on kyllä Suomessakin :) Aina ei vaan voi ehtiä ihan joka paikkaan.

Poista
  3. Ihana retki. Voin kuvitella, miten lapset ovat viihtynyt noissa paikoissa, eikä ne aikuisillekaan näytä vastenmielisiltä. Itsekin tuli vielä jokunen vuosi sitten ihan vain piipahdettua Tallinnassa mutta viime vuosina se on vain toiminut läpimenopaikkana. Kadriorgin puisto näyttää siltä, että meidän muutamaa vuotta vanhemmat lapsetkin viihtyisi siellä varmaan hyvinkin. Kiitti vinkeistä.

Vastaukset
    1. Nuo oli todellakin paikkoja, missä sekä lapset että aikuiset viihtyivät. Molempiin, kauppahalliin ja tuonne puistoon voisinn hyvin mennä myös pelkällä aikuisporukalla. Tosi hienoja molemmat!

Poista
  4. Tosi kiva teksti! Mielenkiintoista lukea Tallinna vinkkejä lapsiperheen näkökulmasta. :)

Vastaukset
    1. Kiitos! Tallinna sopii kyllä kaikenlaisille matkaseurueille - lasten kanssa tekeminen ei näytä loppuvan kesken!

Poista
  5. Tallinna on kyllä mainio paikka! Jos asuisin Suomessa ja pääkaupunkiseudulla, kävisin varmasti Tallinnassa vähän väliä - siellähän on niin paljon vaikka mitä, ja koko ajan tulee jotain uutta että eihän siihen vaan voi kyllästyä :)

Vastaukset
    1. Tuo on niin totta. Tallinna uudistuu hurjaa vauhtia, eikä perässä pysy, jollei siellä käy jatkuvasti. Minä en selkeästi käy riittävän usein, kun minulle uudet asiat ovat olleet siellä jo aika kauan :D

Poista

Pidän kommenteista ja kysymyksiinkin vastaan mielelläni!