Slider

Sadonkorjuujuhla Ahvenanmaalla - 5 kohdetta esittelyssä

keskiviikko 28. syyskuuta 2022

Pr-matka: Tallink Suomi ja Visit Åland

Pääsin viime viikonloppuna yhdessä muutaman muun vaikuttajan ja toimittajan kanssa Ahvenanmaalle sadonkorjuujuhliin. Sadonkorjuujuhlat ovat Ahvenanmaalainen perinne, ja sitä vietettiinkin jo 25. kerran.

Täytyy myöntää, että itse en ollut näistä juhlista ennen kuullut, ja mikä onni, että nyt kuulin ja pääsin saman tien juhlahumuun itsekin. Tapahtuma oli aivan todella valloittava. Useat pienet ja isommat tilat avaavat ovensa matkaajille tämän sadonkorjuujuhlaviikonlopun ajaksi, ja pihat olivat pullollaan myyntikojuja, aktiviteetteja ja puuhaa niin aikuiseen makuun kuin lapsillekin.

Me vierailimme viidessä eri paikassa. Kohteita sadonkorjuujuhlan aikaan on kymmeniä, mutta on sanomattakin selvää, ettei niin monessa paikassa vierailu ole yhdessä eikä kahdessa päivässä mahdollinen.

Sadonkorjuujuhlasta on olemassa sovellus sekä paperinen ohjelma. Molempiin on merkittynä vierailukohteet, jotka on helppo löytää myös Ahvenanmaalla liikkuessa, sillä tilojen lähettyvillä on isot omenat merkkinä siitä, että tila osallistuu sadonkorjuujuhlaan.

Vierailukohteet olivat ainakin tänä vuonna avoinna perjantaina ja lauantaina klo 11-20 ja osa kohteista piti oviaan auki vielä sunnuntainakin. Me vierailimme tapahtumassa Baltic Queenin kyydillä niin, että laiva oli perillä lauantaina aamusta ja lähti takaisin Helsinkiin lauantaina alkuillasta.

Tässä minun vinkkini Ahvenanmaan sadonkorjuujuhlaan:

1. Bolstaholms Gård - iso maatila valtavalla määrällä aktiviteetteja

Me vierailimme ensimmäisenä Bolstaholmin tilalla Ahvenanmaan pohjoisosassa Getalla. Tämä on yksi suurimmista maatiloista Ahvenanmaalla ja näin ollen myös yksi suurimmista sadonkorjuujuhlan vierailukohteista.

Bolstaholmin tilalla on Charolais-rotuisia pihvinautoja, hevosia ja kanoja. Aktiviteetteina auringonkukkalabyrintti, ammuntaa, poniajelua, mekaanisia rodeoeläimiä, heinäpaaleja lapsille kiipeiltäväksi, hiekkakasa leluineen ja polkuautoja.

Pihapiirissä oli myös pieni museo, missä on vanhoja maatilan työkaluja ja tarvikkeita, ja pihaan oli pystytetty useita myyntikojuja kasviksista kalaan ja lihaan, sekä ruokakojuja.

Tänne menimme strategisesti ensimmäisenä heti tilan auettua klo 11. Suositulla tilalla oli jo tuohon aikaan paljon väkeä, ja myöhemmin päivällä kuulemma vieläkin enemmän. Me olimme täällä tunnin verran, mutta lasten kanssa täällä olisi vierähtänyt helposti useampikin tunti.

2. Grannas omenatila ja bistro

Toisena vierailukohteena kävimme Grannaksen omenatilalla ja heidän bistrossaan lounaalla. Tämä oli ehdottomasti yksi koko matkan kohokohdista. En nimittäin tiennyt, että omenia viljellään näin. Ja juuri sadonkorjuun aikaan omenapuurivistöt kauniine omenoineen olivat niin upeita, että oksat pois.

Ja siis oksat pois onkin tosi hyvä kuvaus, sillä omenapuita hoidetaan yhtä lailla kuten viiniköynnöksiäkin. Omenapuista katkotaan ylimääräiset oksat pois, jotta omenapuu voi käyttää kaiken energiansa omenoiden kasvattamiseen.

Omenat ovatkin koko Ahvenanmaan sadonkorjuujuhlan symboli. Omenoita oli joka puolella ja joka muodossa.

Tiesitkö sinä, että jopa 80 % suomalaisista omenoista tulee Ahvenanmaalta? Minä en tiennyt. Nyt tiedän, ja niin tiedät sinäkin.

Grannas Bistro on valloittava ravintola. Täällä on joka puolella niin paljon ihania yksityiskohtia, ja en usko, että ehdin huomata kaikkia niitä. Ruoka on tietysti lähiruokaa, ja todella hyvää. Meillä oli tarjolla kolme eri vaihtoehtoa: kalakeitto, suolainen piirakka tai peurakäristystä sienikastikkeella. Minä valikoin viimeisen sienikastikkeen vuoksi. En ole nimittäin lainkaan sienestäjätyyppiä, mutta sienet on valtavan hyviä. Syönkin niitä tosi mielelläni silloin, kun joku niitä minulle valmistaa.

4. Mehustamo Saftstugan

Omenatilan jälkeen pääsimme näkemään, miten omenamehua valmistetaan. Omenoista tehtiin sosetta, joka sitten puristettiin mehuksi. Siis nam! En usko, että olen koskaan aiemmin maistanut näin tuoretta omenamehua.

Pääsimme maistamaan myös paria muuta mehustamon mehua, ja näitä oli myynnissä myös mukaan. Lapset olivat pistäneet omenamehutiskin viereen oman pienen leivoskojunsa, ja tilalla oli myös vohvelikahvila.

Jos ymmärsin onnettomalla ruotsinkielen taidollani oikein, ei tällä mehustamolla ole omenamehujaan myynnissä muualla kuin täällä tilalla, ja tämäkin vain näiden sadonkorjuujuhlien aikaan. Pääsääntöisesti heidän toimintansa on sitä, että muut tulevat omien omenoidensa kanssa heille puristuttamaan ne mehuksi.

4. Solkulla Bageri & Caffé

Omenamehustamon jälkeen teimme kahvilastopin Solkulla Bageri & Cafféssa. Siis mikä ihana ilmestys tämäkin! Todella viehättävä, uniikki kahvila. Sekä sisällä että ulkona oli pöytiä kahvitteluun. Sisällä pystyi myös kurkkimaan keittiön puolelle, missä useampi leipuri leipoi hurjaa vauhtia uutta pullaa tarjolle. Jonoa oli nimittäin tännekin koko ajan ulos asti.

Myös täällä oli sadonkorjuujuhlien kunniaksi ulkona useampiakin myyntikojuja. Ja ne pullat, taivaallisen hyviä!

5. Mickels Gård - toinen suuri tila etenkin lapsiperheille

Viimeinen vierailukohteemme oli Mickels Gård. Myös tämä oli ensimmäisen vierailukohteemme tavoin yksi Ahvenanmaan suurimmista tiloista, ja pihapiirissä oli todella paljon kaikkea mahdollista myyntikojusta kahviloihin ja ravintoloihin. Tallin/navetan tiloissa oli varsinaista toritunnelmaa ja myynnissä vaikka mitä aiheeseen liittyvää ja vähän sen vierestäkin.

Tällä tilalla oli lehmiä, lampaita, kanoja, vuohia ja kaneja, ja lapsille oli heinäpaalikiipeilyn lisäksi esterata. Myös täällä voisi etenkin lasten kanssa viettää useammankin tunnin.

Baltic Queenin kyydillä Helsingistä Ahvenanmaalle

Baltic Queen on Tallinkin vuonna 2009 valmistunut alus, joka liikennöi normaalisti Tallinnan ja Tukholman välillä. Sadonkorjuujuhlan kunniaksi Baltic Queen koukkasi matkansa Helsingin kautta, joten me pääsimme Ahvenanmaalle Helsingistä. Laiva meni Helsingistä ensin Tallinnaan, mutta jatkoi siitä vain pienen stopin jälkeen Ahvenanmaalle. Helsingistä lähdimme myöhään iltapäivällä ja Ahvenanmaalla olimme heti seuraavana aamuna.

Baltic Queen odotti koko päivän Maarianhaminan satamassa, joten pystyimme jättämään tavarat hytteihin ja palata takaisin omaan hyttiin päivän päätteeksi. Ahvenanmaalta Baltic Queen jatkoikin suoraan Helsinkiin ja palasi normaalille Tallinna-Tukholma -reitilleen.

Baltic Queen on Galaxyn ja Baltic Princessin sisaralus, ja näistä kolmesta se uusin versio. Laiva valmistui 2009 ja on ihastuttavan raikas ja monipuolinen laiva.

Minä matkustin tilavassa parisängyllisessä Deluxe-hytissä, jonka hintaan kuuluu sekä minibaarin sisältö että premium-aamiainen.

Illallisravintoloista testasimme slaavilaisen Alexandra a la carte -ravintolan ja Grill House -ravintolan buffan. Molemmat olivat todella hyviä ravintolaelämyksiä. Slaavilaisessa valikoin alkupalalajitelman ja pääruuaksi lammasta. Jälkiruuaksi suussasulavat pannukakut. Buffassa oli niin paljon hyviä vaihtoehtoja, ja söinkin melkein kaikkea mahdollista.

Pääsimme testaamaan myös laivan viinit ja cocktailtarjontaa. Jos ei Baltic Queenillä ole mahdollista risteillä Suomen satamista, niin viinit ja cocktailit on sentään tarjolla muillakin Tallink Siljan laivoilla.

Suosittelen kyllä nousemaan Baltic Queeninkin kyytiin, jos siihen tarjoutuu mahdollisuus.

Suosittelen myös todella lämpimästi osallistumaan ensi vuoden Ahvenanmaan sadonkorjuujuhliin. Uskoisin, että Tallink Silja järjestää taas jonkin laivan Helsinki-Ahvenanmaa -reitille, ja näin juhlassa pääsee käymään vaikka päiväseltään suoraan Helsingistä.