Slider

Lanzaroten pääkaupunki Arrecife – suuri lelukauppa, kaunis keskusta ja historiallinen linnake

sunnuntai 3. huhtikuuta 2022

Olimme talvilomailemassa 6-vuotiaan tyttäreni kanssa Lanzarotella Costa Teguisen alueella helmikuun alussa. Meidän lomamme tarkoituksena ei ollut kiertää juurikaan Lanzaroten saarta, emmekä olleet suunnitelleet yhtäkään retkeä Costa Teguisen alueen ulkopuolelle. Tytär oli kuitenkin jo puolen vuoden ajan etsinyt paristakin eri matkakohteesta itselleen lelua, jonka hän voisi ostaa omilla rahoillaan. Mieluisaa ei ollut löytynyt.

Kiertelimme Costa Teguisen turistimyymälöitä, mutta matkamuistojen seasta ei sitten kuitenkaan löytynyt ihan oikeita leluja. Toisaalta olen myös iloinen, ettei tytär innostunut huonolaatuisesta kertakäyttökrääsästä, vaan lopulta päätimme katsoa, millainen tarjonta ihan oikeita lelukauppoja löytyisi saarelta. Costa Teguisessa ei siis ole tällaista aivan oikeaa lelukauppaa, vaan lähimmät löytyivät saaren pääkaupungista Arrecifestä.

Bussilla Costa Teguisesta Lanzaroten pääkaupunkiin Arrecifeen

Costa Teguisen alue miellytti minua monelta muultakin osin (voit lukea niistä lisää aiemmasta kirjoituksestani tästä linkistä), mutta alueen sijainti oli erinomainen niin lentokenttään kuin pääkaupunkiin Arrecifeenkin nähden. Paikallisbussi kulkee Costa Teguisen ja Arrecifen välillä vähintään parinkymmenen minuutin välein. Matka kestää matkustajamäärästä riippuen 10-20 minuuttia ja maksaa vain 1,40 € per pää per suunta.

Me matkasimme Costa Teguisen päätepysäkiltä hotelli Melia Salinaksen edestä Arrecifen bussiasemalle, Estacion de Guaguasille, mistä kävelimme muutaman sata metriä kaupungin keskustaan.

Bussi olisi jatkanut vielä ainakin Puerto del Carmeniin asti, eli myös muilla turistirannoilla olisi mahdollista vierailla paikallisbussin kyydillä.

Kaunis keskusta ja satama-alue

Koska saavuimme keskustaan kävellen, tuli meille kuin tarjoiltuna ensin kävelykierros Arrecifen keskustassa ja satama-alueella. Jos Costa Teguisen alue on ihanaa rantafiilistä, niin Arrecifen sataman aivan toisenlainen merihenkinen tunnelma hurmasi meidät yhtä lailla. Olisin voinut viettää ikuisuuden tuijottaen näitä pieniä, sööttejä paatteja ja istahtaa yhteen jos toiseenkin satamakahvilaan.

Arrecifen keskusta on lopulta tosi kompakti, mutta myös sataman ulkopuolelta kaunis. Kaupunki on monelta osin kesken ja paljon on rakenteilla, eikä välttämättä edes rakenteilla vaan jäänyt kesken ilman aikomustakaan saattaa loppuun, mutta valmiit osat, eli rantaviiva sekä kävelykatu kauppoineen ja pieni kirkkoaukio olivat tosi viihtyisiä.

Arrecifen pääkohde: lelukauppa Toy Planet

Matkamme pääkohde, Toy Planet, oli myös aivan ehdottomasti matkan teon arvoinen. En muista käyneeni niin suuressa lelukaupassa koskaan ennen – ja varsinkin kaupungin kokoon nähden (60 000 asukasta) lelukaupan koko oli jokseenkin epäsuhtainen. En nyt varsinaisesti muutenkaan ole lelukauppojen vakiovieras, mutta kyllä tämä Suomen lelukaupat voitti heittämällä. Kiertelimme aikamme, mutta valikoimaa oli aivan valtavasti. Lopulta tytär löysi maailmanmatkaajanuken, jonka lisävarusteisiin kuului matkalaukku ja sen sisältä passi, hammasharja, luottokortti ja vaikka mitä muuta matkalla tarvittavaa.

Sovimme kuitenkin, että käymme välissä syömässä välipalaa ja kiertämässä kaupunkia, ja tällä välin tytär voi vielä harkita, onko tämä juuri se oikea lelu, minkä hän haluaa ostaa. Teimme välikierroksen, jonka jälkeen kävimme ostamassa maailmanmatkaajanuken.

Arrecifen historiallinen linnake

Sillä välin, kun tytär sai harkita leluvalintaansa, aloitimme kaupunkikierroksemme nappaamalla Toy Planetin alakerran kahvilasta suklaacroissantit. Niin rakastan aurinkoisissa kohteissa sitä, kun voi ottaa kahvilaherkut matkaan ja mennä meren rannalle syömään ja katselemaan maisemia.

Välibuustin jälkeen kävelimme Arrecifen historialliselle linnoitukselle, Castillo de San Gabrielille. Linnoituksen tausta jäi meiltä selvittämättä, mutta paikka on hieno. Linnoitukselle kulkee kaksi reittiä, kaksi sellaista kapeaa maakaistaletta, joista toisessa oli jopa sellainen hieno elokuvista ja piirretyistä minulle tuttu laskusilta. En ollut koskaan nähnyt tällaista livenä, ja niin innostuin siitä eniten. Itse linnoituksen pihassa oli vanha tykki ja linnoituksella toimii museo. Tytär olisi halunnut tehdä museokierroksen, mutta koska sinne oli ulos asti jonoa, emme jääneet odottamaan vuoroamme.

Museon sijaan kävelimme takaisin mantereelle ja jäimme leikkimään rannan leikkipuistoon ennen kuin koukkasimme lelukaupan kautta takaisin bussiasemalle ja Costa Teguiseen.

Arrecifen kaupunki oli kokonaisuudessaan minusta hieno. Pieni, niin kuin on Lanzaroten saarikin, mutta kokoonsa nähden yllättävän monipuolinen. Satama kahviloineen, rantaosuus linnoituksen kera ja keskustan kävelykatu tekivät Arrecifestä vierailun arvoisen paikan. Onneksi lähdimme!

Jos Arrecife kiinnostaa enemmän, löysin Youtubesta videon, missä Arrecifen maisema ja tunnelma on kuvia paremmin esillä: