Slider

Hossa oli hieno - pikainen kierros kansallispuistossa ja lounas Poropuistossa

keskiviikko 29. heinäkuuta 2020

Lomalla aikataulut eivät aina pidä, ja parasta lomassa on se, ettei se edes haittaa. Meillä oli suuremmat suunnitelmat Hossan kansallispuiston varalle, kuin mitä lopulta ehdimme. Hossan kansallispuisto ehti silti näyttää meille, miten hieno se onkaan. Tällä erää aikataulumme lyheni muutamasta tunnista vain noin tuntiin, eli ehdimme nähdä Hossasta todellakin vain pintaraapaisun. Hossasta jäi kuitenkin niin hyvä mielikuva, että sinne täytyy palata joskus ajan kanssa.

Tunti aikaa, vaihtoehtoina historialuontopolku tai Kokalmuksen kierrosta ja kirkkaita vesiä

Koska meillä oli vain tunti aikaa, marssimme suoraan hulppeaan Hossan kansallispuiston luontokeskukseen ja kysyttiin infosta, mitä vaihtoehtoja aikataulullamme olisi. Ensimmäisenä hän ehdotti meille kolmen kilometrin luontopolkua, johon saisi kuulemma tunnin kulutettua, jos lukisi kaikki alueen historiasta kertovat infotaulut. Ei kiitos.

Toisena vaihtoehtona infon työntekijä ehdotti, että ajaisimme Kokalmuksen kierroksen parkkipaikalle, ja lähtisimme katselemaan sen kirkasvetisiä järviä ja puroja. Tämä olikin erinomainen. Emme ehtineet ihan niin pitkälle kuin mitä olisimme halunneet, mutta ainakin pääsimme näkemään tätä kirkasta vettä ja reippailemaan taas ennen autossa istumista.

Kokalmuksen kierros on kokonaisuudessaan 14 kilometrin mittainen, mutta me kävelimme niin pitkälle, mitä puolessa tunnissa ehdimme ja sitten käännyimme takaisin. Tämän kierroksen kauneutta on nimenomaan se, että se kulkee aivan järvien vierustaa ja välillä jopa niin, että molemmin puolin on järvi/lampi. Me emme ehtineet aivan tänne asti.

Tunnetumpia kierroksia Hossassa olisivat varmasti Värikallion kaarros (8 km) ja Ölökyn ähkäsy (10 km) ja Ölökyn ylitys (5 km). Tai ainakin itse olen juuri näistä lukenut enemmän. Näihin emme kuitenkaan olisi tällä kertaa ehtineet. Ehkä sitten seuraavalla kerralla, joskin Kokalmuksen kierroksen loppuosakin jäi vielä kaivelemaan.

Uudenkarheat teltta- ja laavupaikat

Hossa avattiin kansallispuistona käyttöön 2017 ja uudenkarheus näkyy edelleen. Liikuntaesteisten reitit ovat tasaisia ja erinomaisessa kunnossa. Ainakin Muikkupuron laavu on superhieno ja teltoille tehty laavun läheisyyteen tasaisia alustoja.

Muikkupuron ja sen läheisten järvien vesi oli kristallinkirkasta. Muikkupurolle pääsee helposti myös lasten kanssa, ja tässä yöpyisin itsekin todella mieluusti näiden palveluiden ja luonnon ympärillä.

Lounas Hossan Poropuistossa

Ennen Hossan luontopolkua kävimme lounastamassa Hossan Poropuistossa. Kun ollaan poronhoitoalueella, on tietysti välttämätöntä nähdä poroja. Näimme niitä kyllä muutenkin valtaisan määrän teillä, mutta lyhyen vierailun aikana oli otettava varman päälle. Ja toki halusimme syömään paikkaan, missä tarjoillaan jotain, mitä kotikeittiössä ei tule loihdittua.

Täytyy sanoa, että hetken ajan mietitytti ja nauratti ajatus siitä, että söisimme porokeittoa poron katsellessa, mutta ajatus poistui, kun saimme keitot eteemme.

Koronan takia Hossan Poropuistossa oli käytössä kertakäyttöastiat, mutta se ei makua huonontanut. Keitto oli todella maukasta, ja sen kanssa tarjolla oli ruisleipää ja juomina vettä, mehua, maitoa tai kotikaljaa.

Hossan Poropuiston yhteydessä on myös aitaus poroille, vaikka poroja kyllä jolkotteli pihapiirissä aitojen ulkopuolellakin. Matkamuistomyymälästä löytyi perinteisiä lappiaiheisia tuliaisia, ja rannasta ehkä laiturisauna(?).

Pysy mukana matkassa seuraamalla some-kanaviani:

8 kommenttia:

1. Me pysähdyttiin myös Hossassa läpikulkumatkalla. Ajettiin Julma-Ölkyn parkkipaikalle ja ostettiin liput puolen tunnin venematkalle ihailemaan maisemia ja riippusiltaa vedestä käsin. Oli kiva reissu, veneen kapteeni hienosti huomioi lapset ja nähtiin upeita maisemia. Ölkyn ylitys ehkä sitten joskus kun lapset ovat isompia...

Vastaukset
    1. Mekin pohdittiin ennakkoon sitä Julma-Ölkkyä, mutta oltiin väärällä parkkiksella, ja jos oltaisiin lähdetty ajamaan sinne asti, ei meille olisi jäänyt aikaa yhtään ulkoilla. Hossasta jäi todella sellainen olo, että sinne pitäisi palata.

Poista
  2. Me menimme Hossassa Ölökyn ähkäsyn ja Värikallion kierroksen ja pidämme kansallispuistosta kovin. Tarkoituksena olisi vielä mennä lähiaikoina uudelleen Hossaan tutustumaan muihin reitteihin. Tuo veneretki olisi myös kiva, mukava nähdä kävelemänsä reitin toisesta perspektiivistä.

Vastaukset
    1. Hossassa tosiaan voisi kiertää myös vesiteitse! Me haaveilimme ennakkoon melomisesta, mutta aikataulu ei taipunut tietysti siihenkään. Ehkä joku toinen kerta!

Poista
  3. Olen kierrellyt Hossassa paljon, nuo paikat ja vielä enemmän. Polut näyttävät hyvältä ja maastofillarille sopivalta. Olenkin katsellut velogin vlogia maastopyöräilystä Hossan poluilla.

Vastaukset
    1. Maastopyörälläkin tosiaan pääsisi erittäin hyvin Hossassa! Minä en ole mitenkään erityisen innokas maastopyöräilijä, mieluummin kuljen jalkaisin. Mutta reitit näytti kyllä pyörällekin erityisen hyviltä!

Poista
  4. Kivan näköinen tuo porotupa. Hossasta puhutaan paljon. Ehkäpä sinne pitää joskus suunnata kulku.

Vastaukset
    1. Hossasta puhutaan tosi paljon, ja nyt tiedän, että miksi niin! Kannattaa ehdottomasti käydä - ja Poropuistossa lounaalla myös :)

Poista

Pidän kommenteista ja kysymyksiinkin vastaan mielelläni!