Slider

Meidän kesä 2017

torstai 3. elokuuta 2017

Kesäloma hujahti tänä kesänä yhtä nopeaan kuin aina. Se alkoi aurinkoisena ja myös päättyi sellaisena. Ehkei kannata edes ottaa puheeksi, mitä säätä tässä välissä oli ;) Kesähän ei toivottavasti ole vielä pitkään aikaan ohi, ja vaikka loma oli ja meni, toivottavasti aurinkoiset säät jatkuvat vielä myöhään syksyyn.

Olen ensimmäistä kertaa kesälomalla lapsen saamisen jälkeen. Täytyy sanoa, että ei ole aivan niin levännyt ja virkeä olo, mitä lomien jälkeen aikoinaan on ollut. Sentään olen irtautunut (lähes kokonaan) työarjesta, mitä nyt pientä Turun syrjähyppyä ja muutamia muita pieniä säätöjä lukuunottamatta, ja taas oli maanantaina oikeastaan aika kivaa päästä takaisin jatkamaan siitä, mihin kesäkuun lopulla jäin. Minua odotti töissä myös täysin uudistettu toimisto, jonka näkemistä lomalla odottelinkin jo innolla. Täysin valmista ei vielä ole, mutta nyt jo on näköpiirissä uutta ja raikasta. Ihanaa!

Mutta palataan taaksepäin kesän alkuun. Tällainen oli pääpiirteittäin meidän tämän vuoden kesä:

Varaslähtö kesään Visulahdessa

Kesäkuussa taisi olla kaiken kaikkiaan yksi hellepäivä. Me satuimme olemaan juuri silloin Visulahdessa ja Dinosaurian vesipuistossa. En voi käsittää hyvää tuuriamme. Varsinkin näin jälkikäteen katsottuna, kun jokainen muu kesäkuun päivä olisi ollut vesipuistoiluun melko onneton.

Lue lisää Visulahden vierailustamme:
- Kesän ensimmäinen hellepäivä Visulahdessa
- Visulahti lasten suusta

Pieniä retkiä ennen lomaa

Kesäkuun puolella tein myös muutamia muita pieniä retkiä. Pysähdyimme tyttäreni kanssa matkalla Jyväskylään Himoksen lähellä Ravintola Hirvikartanolla, jonne vanhempani tulivat meitä vastaan siskoni poikien kanssa. Naisten kesken kävimme saunomassa Helsingin edustalla Lonnan saaren yleisessä saunassa, mieheni kanssa kävimme pyöräilemässä Vallisaaressa, tyttäreni kanssa Nuuksiossa makkaranpaistossa.

Näistä retkitä voit lukea lisää:

Loman aloitus Kreikan helteessä

Heti loman alkamisen jälkeen lähdimme Kreikkaan Karpathokselle. Halusimme ainakin viikon varmaa aurinkoa ja sitä saimme. Pääsimme lisäksi ihastelemaan valtavan kauniita maisemia, joita en ollut osannut lainkaan kuvitella. Karpathos oli mieletön!

Jos saari kiinnostaa, blogi tulee olemaan pullollaan juttuja sieltä varmasti pitkälle syksyyn asti. Nyt jo löytyy muutama juttu:
- Rakastuin ensisilmäyksellä @Karpathos
- Karpathoksen parhaat ravintolat
- Upea viiden tähden hotelli Alimounda Mare Karpathoksella

Poria, Turkua, chileläisiä viinejä ja Minttua

Kreikan matkan jälkeen siirryimme melko pian mieheni vanhempien luo Poriin juhannuksen viettoon. Sieltä siirryimme samoilla pakkaamisilla Keski-Suomeen, jonne jätimme lapsen hoitoon Turun vierailumme ajaksi. Turussa ihastelimme mielettömän hienoja purjelaivoja ja nautiskelimme sekä chileläisiä viinejä että turkulaista juomatuotantoa. The Tall Ships Races -tapahtuma pääsi yllättämään kokoluokallaan minut täysin. Ennakkoon en todella tienyt tulevani ihastelemaan laivoja viidensadantuhannen muun kanssa :O

Lue lisää Turun vierailustamme:
- Viinimatkalla Turussa @The Tall Ships Races

Lapsuuden kesämuistoja, mäkihyppyä, ralliautoja ja mökkielämää Keski-Suomessa

Keski-Suomen lomailumme alkoi mansikoiden itsepoiminnalla. Voi miten se oli aina lapsena niin mukavaa. Tällä kertaa menimme mansikoiden itsepoimintaan, sillä halusin omankin lapseni pääsevän luomaan samoja lapsuuden muistoja. Hän poimi pieneen sankoonsa paljonkin mansikoita. Jokainen mansikka oli sangossa tosin vain hetken, sillä pieni käsi poimi sen saman tien sangosta suuhun. Punertava suunympärys nauratti myös kassaneitejä, jotka totesivat mansikoiden olevankin suoraan pensaasta parhaimmillaan ;)

Jyväskylässä ollessamme huomasin, että Matti Nykäsen kotihyppyrimäkeen pääsisi vierailemaan. Tartuin heti syöttiin ja kipusin aivan hyppytornin päälle. Näkymä oli huikea. Moneen kertaan kuvittelin sukset jalkaan. En voi käsittää, miten joku voi lähteä liukuun näin korkealta! Tämä oli ehdottomasti Jyväskylän yksi parhaista vierailukohteista, missä olen käynyt. Tästä on tulossa blogiinkin enemmän kuvia ja tarinaa. Oli se vaan niin hieno.

Kesäloman viimeisellä viikolla odottelimme vanhempieni mökillä Suomeen saapuvaa "suurta helleaaltoa", jota ei sitten tullutkaan. Tai tuli, mutta liian myöhään mökkeilyä ajatellen. Vietimme silti useamman yön mökillä ajatuksena poimia myös mustikat talven varalle. Mustikoiden kerääminen jäi sekin tältä kesältä välistä kylmän alkukesän vuoksi. Kai ne mustikat alkavat nyt olla kypsiä, kun minä jo aherran töiden parissa. Kalaan sentään pääsimme, vaikka saalis olikin niin pieni, että päästimme kalat takaisin järveen kasvamaan.

Mökkeily oli siis lopulta kunnon mökkeilyä, eli pelkkää grillailua, uimista ja saunomista.

Keski-Suomesta löysimme kuitenkin puuhaa myös ilman mustikoita ja helleaaltoa. Hyppyrimäen vierailun lisäksi kävimme kävimme pienessä, varsin ihastuttavassa Nokkakiven huvipuistossa, ja kun kerran huudeilla olimme, jäimme vielä katsomaan Jyväskylän rallien Harjun pätkän.

Siinä se kesä sitten hujahtikin, melko rennoissa merkeissä. Vuoden matkat eivät kuitenkaan lopu tähän. Siinä onkin yksi syy siihen, ettei töihin paluu tunnu ollenkaan tylsältä. Kohtahan olenkin jo Roomassa, Napolissa, Berliinissä, Portossa ja Douron laaksossa, Orlandossa ja ihanilla Karibian saarilla.

Mitä sinun kesääsi on tänä vuonna kuulunut?

Tämä blogikirjoitus on osa Instagram Travel Thursday -tempausta, jonka järjestäjinä toimivat Travellover, Vagabonda ja Skimbaco.

Pysy matkassa mukana:

10 kommenttia:

1. Kuulostaa oikein mukavalta kesältä, ja säätkin on tainneet suosia huomattavasti paremmin kuin täällä Tanskassa! Täällä on ollut säiden puolesta niin surkea kesä, että Insta-tilinikin on päivittynyt vain vanhoista reissukuvista, kun muuten olisi vain pelkkiä harmaita sadekuvia :D
    Minä olen joskus käynyt Kuopion hyppytornissa ja samaa olen miettinyt: kuinka ihmeessä sieltä kukaan uskaltaa lähteä laskemaan alas?!

Vastaukset
    1. Meillä oli kyllä tosi kiva kesä, mutta säät ei tosiaan suosineet. En vaan ole ottanut yhtään kuvaa silloin kun on satanut. Ja tuntui kyllä, että olemme koko ajan siellä, missä sataa :D :D Onneksi sää nyt ei sentään pääse pilaamaan kesää, vaikka paljon mukavampaa olisi, jos olisi kaunis, aurinkoinen kesä :)
      Nuo hyppytornit on tosiaan ihan jäätäviä - hurja laji!

Poista
  2. Kiva kesä sinulla varmasti on ollut! Ja mitä onkaan edessä, aika monta reissua näyttää teillä olevan tulossa? Minun kesääni on kuulunut kahden viikon Balkanin matka, sitten muutama kotimaan pikkureissu, kuten viime viikonlopun Kylmäpihlajan majakkavierailu.

Vastaukset
    1. On ollut ihana kesä! Koko loppuvuosi on tosiaan jo aikataulutettu reissuille, ja nyt täytyy toppuutella itseä, ettei lankea halpojen lentotarjousten houkutuksiin :D

Meidänkin olisi pitänyt olla pari viikkoa siellä Kreikassa, kun nämä Suomen säät oli mitä oli :)

Poista
  3. Vau, tuo mäkihyppytornissa käynti on varmasti ollut huikea kokemus! Seurasin nuorempana urheilua todella paljon, mäkihyppy oli yksi suosikeista. Mietin aina silloin, miltä hypyn hyppääminen tuntuisi. Tuolla tornin huipulla saa varmasti jo aika hyvän käsityksen siitä mitä tuleman pitää. En kyllä itse koskaan uskaltaisi :D Odotan innolla postausta sieltä!

Vastaukset
    1. Se mäkihyppytorni oli tosi hieno paikka. Onneksi satuin olemaan Jyväskylässä juuri oikeaan aikaan! Mekin lapsena seurattiin tosi paljon talviurheilua. Edelleen katson hiihtoja, jos vain satun olemaan telkkarin äärellä. Mäkihyppyä en ole enää seurannut, kun ei suomalaiset ole pärjänneet, heh :)

Poista
  4. Kuvissasi näkyy, maistuu ja tuoksuu Suomen kesä, josta en itse ole nauttinut (kärsinyt?) oikeastaan vuosiin. Lähden aina lomalla kauas pois. Nyt olin neljä kuukautta Kaukoidässä. Palasin eilen - ja luin lehdestä, että ei lämmintä ole luvassa elokuussakaan.

P.s. Käytätähän vain Instassa julkaisemiasi kuvia (kokoineen, filttereineen jne).

Vastaukset
    1. Heh :D Suomen kesä ei tosiaan aina ole niin kovin herkkua. Mekin istuttiin mökissä pari päivää odottaen aurinkoa, mitä ei koskaan tullut. Hmm. Kaukoitä on varmasti ollut hyvä vaihtoehto.

Hyvä tietää, että kuvat tulee olla samassa koossa kuin Instassa. Filttereitä en Instassa oikein edes käytä, mutta kuvakokoni on siellä puolen aina neliö, enkä ole kuvia vaivautunut sitten rajaamaan blogin puolelle. Työlästä, heh :D

Poista
    2. Minulla kuvat tallentuvat automaattisesti puhelimelle, joten sieltä on helppo ladata Flickriin ja sieltä blogiin. On myös sovelluksia, joilla saat tallentumaan suoraan vaikkapa Dropboxiin. Sitten on kuvat ihan sellaisenaan, kuin Instassa olivat. Tosiaan kun kyse on Instagram-hommasta, olisi kuvien idea juuri olla sieltä. :) Ja kyllä siellä Kaukoidässäkin sai välillä sadetta pidellä. :)

Pidän kommenteista ja kysymyksiinkin vastaan mielelläni!