Slider

Lentokentän vaihto Lontoossa Heathrowlta Gatwickille

keskiviikko 4. helmikuuta 2015

Saimme hyvin edulliset lennot joulunajaksi Barbadokselle. Perille pääsimme vain yhdellä vaihdolla, ja pidempi lento Lontoosta Barbadokselle oli vain reilut kahdeksan tuntia. Ainoa huono puoli lennoissa oli, että Lontoossa emme vaihtaneet vain lentokonetta vaan myös kenttää.

Lentokonebongausta Barbadoksen Oistinsissa.

Netti oli täynnä pelottelukeskusteluja, joissa varoitettiin Lontoon superruuhkista Heathrown ja Gatwickin kenttien välillä. Matka voisi kestää yllättävänkin kauan. Suoraa junaa, joka ei olisi riippuvainen ruuhkista, ei kenttien välillä kulje. Jos vaihdoimme jo kenttää, niin junaa emme vaihtaisi. Suora kyyti oli siis meidän ainoa vaihtoehto.

Menomatkan vaihtoaika meillä oli neljä tuntia ja 20 minuuttia, mikä on lähestulkoon suositeltu minimi kentänvaihtoajaksi. Hieman jännitti ennakkoon ehtisimmekö lennolle vai emme. Kun molemmat lentolippumme oli ostettu samalta lentoyhtiöltä yhtenä könttänä, lentoyhtiö olisi järjestänyt meille myöhästymistapauksessa seuraavan lennon, mutta matkustusajan piteneminen ei kuulostanut houkuttelevalta, oli se miten ilmaista tahansa.

Valitsimme kyyditsijäksi Heathrown lentokentän sivujen suositteleman National Express -bussifirman. Heidän suoria busseja kenttien välillä kulkee useita tunnissa. Me ostimme liput National Expressin chat-asiakaspalvelun suosittelun perusteella etukäteen netistä tunnin päähän siitä kun lentomme laskeutui. Maksoimme jonkun punnan extraa siitä, että voisimme hypätä oman bussimme lisäksi mihin muuhun bussiin tahansa - aikaisempaan tai myöhäisempään. Bussia ei kuitenkaan olisi tarvinnut ainakaan keskellä viikkoa ja keskellä päivää ostaa ennakkoon. Helpompaa olisi ollut mennä National Expressin tiskille kentällä ja ostaa liput seuraavaan bussiin.

Heathrowlla kaikki toimi nopeammin kuin me. Laukut odotti hihnalla ennen kuin me ehdimme hihnalle asti (juu, laukut täytyy kantaa kentältä toiselle itse), eikä passijonotkaan madelleet. Ehdimmekin vartin aikaisempaan bussiin kuin mitä olimme ennakkoon varanneet.

Ruuhkaakaan ei ollut lainkaan. Luvattu matkan kesto (reilu tunti) piti täysin paikkaansa.

Lontoon tyhjät tiet National Expressin kyydistä.

Loppujen lopuksi meidän hyvin tiukka neljän tunnin vaihtoaika olikin hyvin väljä. Gatwickillä ehdimme jopa käydä syömässä kaikessa rauhassa fish and chipsit ennen seuraavaa lentoa.

Paluumatkalla vaihtoaikaa meillä oli 10 tuntia. Siinä olisi ehtinyt vaikka mitä, mutta matkaväsymys vei veronsa. Istuimme Heathrowlla ravintolassa suurimman osan ajasta. Sama kai millä sohvalla sitä makaa - kotona vai vasta matkalla kotiin.

2 kommenttia:

1. Matkustimme marraskuussa 2016 Barbados lomalle. Vastaavasti Finnairilla (Liput BA) Helsingistä Gatwick Ile. Oltiin 30-40min myöhässä, koska Lontoon kentällä oli kiirettä. Päästiin koneesta, passintarkastuksessa pääsimme Fast Track Ile, koska kerromme kentänvaihdosta ja olimme lapsien kanssa liikkeellä. Matkatavarat olivat hihnalla. Kello 10.20 istuimme National Expressin bussissa, 72 puntaa, ja lähdettiin kohti Heathrow Airport ia (north). Oltiin torstaina noin 11:30 lentokentällä ja laitettiin ruumaan menevät laukut cheak-in hihnalle. Meille jäi noin tunti aikaa chillata kentällä. Vaihtoaika mennessä oli 4:25. Tullessa ei ollut ongelmaa, kun vaihto oli 7tuntia. Tullessa bussiliput olivat 66 puntaa, 2 aikuista, 2 lasta.
    Tästä blogista oli meille rohkaisua ja hyötyä matkaa suunnitellessa.

VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Todella mukava kuulla, että myös teillä toimi kentän vaihto hyvin. Vieläpä lasten kanssa, mikä usein voi olla aika hidasta.

Kiitos paljon kommentista! Lämmittää mieltä todella paljon, kun kuulee, että blogista on ollut matkasuunnitteluissanne hyötyä.

Poista

Pidän kommenteista ja kysymyksiinkin vastaan mielelläni!